67
        
        
          
            Fiskemelsproduktionens ændrede markedsvilkår
          
        
        
          Lukningen i maj 2005 for landinger af industrifisk til
        
        
          TripleNine i Esbjerg skulle vise sig at være midlertidig.
        
        
          Overenskomsten med lastoptagerne i Esbjerg havde fået en
        
        
          del af skylden for, at fabrikken havde valgt at koncentrere
        
        
          sig omThyborøn, men i oktober samme år kunne TripleNine
        
        
          meddele, at man havde indgået en ny aftale med lastop-
        
        
          tagerne, som indebar mulighed for etablering af såkaldte
        
        
          „selvlosningsanlæg”, hvilket ville gøre det væsentligt bil-
        
        
          ligere for skibe med det rette udstyr at losse i Esbjerg. Med
        
        
          faldet i antallet af egne leverandører var det blevet endnu
        
        
          vigtigere at kunne tiltrække udenlandske både med indu-
        
        
          strilandinger, og med det nye anlæg forventede man blandt
        
        
          andet at kunne tiltrække de store norske og irske både med
        
        
          blåhvillinglaster. Dermed kunne cirka halvdelen af de 80
        
        
          lastoptagere igen komme i arbejde ved 4. og 5. bassin på
        
        
          fiskerihavnen
        
        
          32
        
        
          .
        
        
          I foråret 2006 blev den nye lossepumper taget i brug, og
        
        
          dertil kom, at fiskerne for første gang siden 2002 igen fik
        
        
          en fornuftig tobissæson. Samtidig var markedet for fiskemel
        
        
          inde i en udvikling, som i løbet af 2006 skabte tårnhøje pri-
        
        
          ser på fiskemel. Generelt havde priserne på det globale mar-
        
        
          ked siden årtusindskiftet haft en stigende tendens, og Kina
        
        
          var blevet så stor en importør i markedet, at landet i 2005
        
        
          stod for næsten halvdelen af den globale omsætning
        
        
          33
        
        
          . Et
        
        
          svigtende islandsk og dansk industrifiskeri i 2005 fik efter-
        
        
          spørgslen i 2006 til at stige så meget, at prisen på fiskemel
        
        
          endte historisk højt – hvilket faktisk udløste et rekordår i
        
        
          TripleNine for regnskabsåret 2006 med de største efterbe-
        
        
          talinger nogensinde til leverandørerne pr. kg råvare
        
        
          34
        
        
          . I for-
        
        
          længelse af regnskabsaflægningen præsenterede TripleNine
        
        
          planer for investeringer i nyt produktionsudstyr i Thyborøn
        
        
          såvel som i Esbjerg, idet ledelsen glædede sig over, at man
        
        
          efter den seneste ophugningsrunde kunne konstatere, at
        
        
          
            I slutningen af 2006 leveredes for første gang i to årtier en nybygning til Esbjergs trawlerflåde. E 349 „Cattleya” blev bygget i Letland og
          
        
        
          
            færdiggjort på Karstensens Skibsværft i Skagen. Den nye „Cattleya” var 62,60 m lang med en tonnage på 1.337 BT.