67
Fiskemelsproduktionens ændrede markedsvilkår
Lukningen i maj 2005 for landinger af industrifisk til
TripleNine i Esbjerg skulle vise sig at være midlertidig.
Overenskomsten med lastoptagerne i Esbjerg havde fået en
del af skylden for, at fabrikken havde valgt at koncentrere
sig omThyborøn, men i oktober samme år kunne TripleNine
meddele, at man havde indgået en ny aftale med lastop-
tagerne, som indebar mulighed for etablering af såkaldte
„selvlosningsanlæg”, hvilket ville gøre det væsentligt bil-
ligere for skibe med det rette udstyr at losse i Esbjerg. Med
faldet i antallet af egne leverandører var det blevet endnu
vigtigere at kunne tiltrække udenlandske både med indu-
strilandinger, og med det nye anlæg forventede man blandt
andet at kunne tiltrække de store norske og irske både med
blåhvillinglaster. Dermed kunne cirka halvdelen af de 80
lastoptagere igen komme i arbejde ved 4. og 5. bassin på
fiskerihavnen
32
.
I foråret 2006 blev den nye lossepumper taget i brug, og
dertil kom, at fiskerne for første gang siden 2002 igen fik
en fornuftig tobissæson. Samtidig var markedet for fiskemel
inde i en udvikling, som i løbet af 2006 skabte tårnhøje pri-
ser på fiskemel. Generelt havde priserne på det globale mar-
ked siden årtusindskiftet haft en stigende tendens, og Kina
var blevet så stor en importør i markedet, at landet i 2005
stod for næsten halvdelen af den globale omsætning
33
. Et
svigtende islandsk og dansk industrifiskeri i 2005 fik efter-
spørgslen i 2006 til at stige så meget, at prisen på fiskemel
endte historisk højt – hvilket faktisk udløste et rekordår i
TripleNine for regnskabsåret 2006 med de største efterbe-
talinger nogensinde til leverandørerne pr. kg råvare
34
. I for-
længelse af regnskabsaflægningen præsenterede TripleNine
planer for investeringer i nyt produktionsudstyr i Thyborøn
såvel som i Esbjerg, idet ledelsen glædede sig over, at man
efter den seneste ophugningsrunde kunne konstatere, at
I slutningen af 2006 leveredes for første gang i to årtier en nybygning til Esbjergs trawlerflåde. E 349 „Cattleya” blev bygget i Letland og
færdiggjort på Karstensens Skibsværft i Skagen. Den nye „Cattleya” var 62,60 m lang med en tonnage på 1.337 BT.
1...,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66 68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,...192