70
        
        
          Esbjerg ville dermed ikke længere være landingshavn
        
        
          for industrifisk eller produktionssted for fiskemel og -olie,
        
        
          og det var bitre ord, som lød fra fiskeskipperne i forbindelse
        
        
          med beslutningen om at fravælge Esbjerg som landingshavn
        
        
          til fordel for Thyborøn. De tilbageværende industrifiskere
        
        
          anerkendte, at Thyborøn grundlæggende blev valgt, fordi
        
        
          det gav de enkelte fiskere de økonomisk bedst mulige vilkår,
        
        
          men fiskeskipperne i TripleNine’s bestyrelse betonede sam-
        
        
          tidig, at de i høj grad havde savnet opbakning fra Esbjerg by
        
        
          og fra kommunalpolitikerne gennem de mange vanskelig-
        
        
          heder, som havde præget de seneste år. „Vores største fjende
        
        
          i Esbjerg er opbakningen fra byen. Bliver vi i Esbjerg, risi-
        
        
          kerer vi øgede miljøkrav” udtalte en af fiskeskipperne med
        
        
          henvisning til den uformindskede mængde af krav til lugtre-
        
        
          duktion, som Esbjerg havde stillet til TripleNine gennem
        
        
          årene, og som man ifølge fiskerne sandsynligvis ville øge
        
        
          i de kommende år, hvor fiskerihavnen kunne se frem til at
        
        
          blive nabo til „domicilbyggeri, kunstmuseum og lystbåde-
        
        
          havn i Nordhavnen”
        
        
          39
        
        
          . Borgmesteren afviste naturligvis be-
        
        
          skyldningerne om manglende opbakning, men tilbage stod
        
        
          alligevel indtrykket af en lille skare fiskere, som på grund
        
        
          af veneration holdt fast i industrifiskeriet og i Esbjerg som
        
        
          landingshavn i længere tid, end det måske var økonomisk
        
        
          rentabelt – men som alligevel måtte tage beslutning om at
        
        
          forlade deres havn. Det skete så med en lakonisk bemærk-
        
        
          ning om, at „esbjergenserne har fået for fine næser”, som
        
        
          det blev udtrykt til avisen i februar 2008 under den noget
        
        
          misvisende, men dog følelsesmæssigt forståelige overskrift
        
        
          „Lugten, der kvalte et erhverv”
        
        
          40
        
        
          .
        
        
          
            Industrifiskeriet fortsætter i formindsket udgave
          
        
        
          Med beslutningen om endegyldigt at lukke for landinger i
        
        
          Esbjerg, kunne man frygte, at TripleNine og den resterende
        
        
          esbjergensiske trawlerflåde helt forlod byen, men et år ef-
        
        
          ter beslutningen var der fortsat ikke tegn på, at dette ville
        
        
          ske foreløbig. De store millionbeløb, som var investeret i
        
        
          ekstraktionsanlæg til rensning af mel og olie for dioxin,
        
        
          skulle fortsat forrentes. Al fiskeolie blev i lighed med den
        
        
          del af fiskemelet, som havde for højt et dioxin-indhold,
        
        
          fortsat transporteret fra Thyborøn til Esbjerg til rensning
        
        
          og efterfølgende kørt på lager i Esbjerg indtil udskibning.
        
        
          Tilsvarende var der fortsat en lille flok esbjergfartøjer, som
        
        
          leverede industrifisk. I januar var den skrumpet ind til blot
        
        
          ni aktive trawlere, som kunne regnes for leverandører af
        
        
          industrifisk, og heriblandt var der kun seks fartøjer, som
        
        
          udelukkende drev industrifiskeri. Disse var E 109
        
        
          
            Erikke
          
        
        
          
            Vad
          
        
        
          , E 689
        
        
          
            Darwin
          
        
        
          , E 710
        
        
          
            Iris
          
        
        
          , E 595
        
        
          
            Simone Christina
          
        
        
          ,
        
        
          E 677
        
        
          
            Venus
          
        
        
          og E 149
        
        
          
            Nana Maria
          
        
        
          . De tre fartøjer, som
        
        
          kombinerede industrifiskeriet med konsumfiskeri efter sild
        
        
          og makrel, var E 349
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          , E 532
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          og E 727
        
        
          
            Jette
          
        
        
          
            Kristine.
          
        
        
          Om bord i industrifartøjerne var der sket en vis moder-
        
        
          nisering af vilkårene for besætningen. Eksempelvis kørte
        
        
          man nu med fast turnus for frirejser på skift, og man havde
        
        
          gennem efterhånden mange år haft en ordning om garanti-
        
        
          løn i tilfælde af svigtende fiskeri. Med kvotereguleringen,
        
        
          realtidsovervågning og måske især de høje brændstofpriser
        
        
          var fiskerimønsteret for industrifartøjerne ikke det samme
        
        
          som før årtusindskiftet. Tobisfiskeri var begrænset til efter
        
        
          1. april til og med juni, og med dieselpriser på mere end det
        
        
          tredobbelte i forhold til 2004 måtte fiskerne i 2008 dispo-
        
        
          nere forsigtigt med sejltiden og forsøge at sikre sig, at hvert
        
        
          slæb også gav den ønskede fangst. Hestemakrel indgik ikke
        
        
          længere i industrifiskernes årscyklus, men med de nye reg-
        
        
          ler for bytte på tværs af landegrænserne kunne kvoteandele
        
        
          på denne art eksempelvis for
        
        
          
            Rockall’
          
        
        
          s vedkommende byt-
        
        
          tes med hollandske fiskere, som til gengæld afgav en del af
        
        
          deres sildekvote i Nordsøen. Fortsat kunne man hos de reste-
        
        
          rende industrifiskere spore den gamle irritation over de vil-
        
        
          kår, som industrifartøjerne blev budt, ikke blot i forhold til at
        
        
          være syndebuk for de ændringer i Nordsøens fiskebestande,
        
        
          som gav anledning til kvotenedskæringer og lukkede områ-
        
        
          der; også den ubehagelige oplevelse af at blive taget af fiske-
        
        
          rikontrollen og tildelt en hård økonomisk straf – typisk på
        
        
          grund af for stor bifangst af sild i brislingefiskeriet – vedblev
        
        
          med at være et tilbagevendende samtaleemne. Og i forhold
        
        
          til at gætte på, hvorfor så mange valgte at gå ud af fiskeriet,
        
        
          var et af de gode bud fortsat at „det blev for surt for mange,
        
        
          ikke alene med økonomien, også med fiskerikontrollen”
        
        
          41
        
        
          .
        
        
          Sildefiletfabrikken ESSI overlevede heller ikke de tur-