64
        
        
          fællesskab, at der blev hektisk aktivitet i fartøjs- og kvote-
        
        
          handler, og esbjergfiskerne stod langt oftere som sælgere
        
        
          end som købere.
        
        
          I januar 2005 viste en opgørelse, at der på kun cirka et
        
        
          år var sket en halvering af antallet af Esbjerg-trawlere
        
        
          24
        
        
          .
        
        
          Esbjergflåden var ikke kun selv oppe i årene efter mange
        
        
          år med nybygningsstop, også skipperne og fiskerne var ble-
        
        
          vet grå i toppen, og mange valgte at sige stop, mens legen
        
        
          endnu var god. Med de høje sildekvotepriser og med makrel
        
        
          som en særdeles attraktiv medfølgende art, var det for de
        
        
          bedst stillede forbundet med særdeles gunstige økonomiske
        
        
          vilkår at skille sig af fartøjerne. 14 fartøjer blev solgt ud af
        
        
          byen i slutningen af 2004, og i begyndelsen af 2005 fulgte
        
        
          den hidtil største trawler,
        
        
          
            Peter Marlene
          
        
        
          , som kun nåede at
        
        
          
            E 157 „Reykjanes” blev i marts 2006 solgt med fiskerettigheder til rederiet bag HG 264 „Ruth”, som i 2009 var ét af kun ni fartøjer tilbage i
          
        
        
          
            Danmark med silde- og makrelfiskeri som hovedaktivitet. „Reykjanes” blev fysisk liggende i Esbjerg og blev siden solgt videre med en smule
          
        
        
          
            fiskerettigheder. I 2008 anvendtes den også som vagtskib på Nordsøen ved offshore-installationer.