66
ningsrunde i dansk fiskeri, og i 2006 søgte og fik en stor del
af de tilbageværende industrifartøjer tilsagn om ophugnings-
støtte. I Thyborøn fik 10 leverandører til TripleNine tilsagn,
og i Esbjerg var antallet 4. Imidlertid viste det sig med ud-
sigten til omsættelighed i kvoterne på industrifisk, at de op-
hugningsparate kuttere nu blev interessante for andre fartø-
jer, som ønskede en bedre „kvoteportefølje”. Ved ophugning
skulle et fartøjs kvoteandel leveres tilbage til staten i den
fælles danske kvote, medens et fartøjs fiskerettigheder kunne
overtages af et andet fartøj, hvis der ikke blev taget imod
ophugningsstøtte, men fartøjet i stedet indgik i en normal
handel. I realiteten valgte derfor kun henholdsvis tre fartøjer
fra Thyborøn og ét fra Esbjerg at tage imod ophugningsstøt-
ten, og med de mange fartøjshandler, som herefter fandt sted
gennem resten af 2006, skete den næste store omkalfatring
af dansk fiskeris ejerstruktur. Resultatet blev dels at de til-
bageværende aktive fartøjer fik rustet sig til fremtiden med
større kvoteandele, dels at der rundt omkring i de danske
havne kom til at ligge en stor mængde „spøgelsesskibe” –
kuttere, som ikke havde taget imod eventuelle tilsagn om
ophugning, men som i stedet var blevet købt op og havde
fået kvoteandelene løftet over på andre fartøjer, hvorefter de
„tomme” fartøjer lå tilbage uden reelle fiskerirettigheder.
Den store trawler, der i en kort periode var hjemmehø-
rende i Esbjerg som E 177
Peter Marlene
, kom i 2007 til-
bage til Esbjerg som E 532
Rockall
og var et eksempel på et
handelsforløb, som kan illustrere, hvorfor det for perioden
fra 2003 til 2008 er vanskeligt at udfærdige meningsfulde
statistikker over antallet af kuttere og leverandører i indu-
striflåden. Ved indførelsen af IOK i sildefiskeriet i 2003 fu-
sionerede de to ejere af henholdsvis E 439
Lands End
og
E 532
Orkama
under sidstnævnte kutters navn.
Lands End
blev solgt og kvoterne lagt over på
Orkama
. Samtidig havde
de tidligere ejere af henholdsvis E 101
Malene Mikkelsen
og
E 442
Papillon
købt en af de esbjergensiske supertrawlere,
Anna Sørine
, og samlet sildekvoterne på denne under det
nye navn E 187
Iona
. Så købte Hans Esbersen, som var den
ene af ejerne bag
Orkama
, sin medejer ud af dette skib, og
fusionerede derefter med
Iona
, hvor den ene af ejerne var
hans bror. De tre ejere drev nu de to fartøjer som ét rederi
og købte fortsat andre fartøjer op med henblik på at for-
øge de samlede fiskerirettigheder. Blandt andet opkøbtes E
109
Erikke Vad
og E 595
Marianne Holm
. I 2007 var man
nået så langt, at man kunne give købstilbud på den tidligere
E 177
Peter Marlene
, som nu fiskede fra Thyborøn under
navnet L 220
Jeanette
.
Iona
blev nu afhændet til et afri-
kansk rederi, og ex-
Orkama
blev afhændet til tre andre es-
bjergensiske fiskeskippere, som forud havde afhændet deres
fartøjer.
Erikke Vad
blev solgt til fartøjets tidligere ejers søn,
som i forvejen drev fiskeri med fartøjet, og i handlen blev
Erikke Vad
’s kvotesammensætning tilpasset den nye ejers
muligheder for at drive rent industrifiskeri. De øvrige fartø-
jer solgtes også ud af rederiet igen uden silde- og makrel-
kvoter, og de to Esbersen-brødre købte derefter den tredje
ejer i rederiet ud, og de kunne i sensommeren 2007 overtage
Jeanette
og omdøbe skibet til E 532
Rockall
29
. Det fremgik
af avisomtalen i forbindelse med brødrenes overtagelse af
den store trawler, at der indgik fiskerettigheder fra i alt 10
fartøjer i købet af E 532
Rockall
, og at disse fartøjer ville
blive hugget op eller på anden måde udgå af fiskeriet uden
ophugningsstøtte. Et ukendt trecifret millionbeløb var pri-
sen for herligheden, og koncentrationen af kvoteandele på
skibet udgjorde på købstidspunktet 7-8.000 tons sild, 1.300
tons makrel samt industrifisk, herunder 40 % af den sam-
lede danske hestemakrelkvote
30
.
Rockall
var ved indgangen til 2009 sammen med nybyg-
ningen E 349
Cattleya
og E 727
Jette Kristine
alene om at
repræsentere esbjergflåden i den lille og eksklusive kreds af
danske trawlere og notfartøjer med kvoteandele i det pela-
giske fiskeri efter sild og makrel i Nordsøen og Skagerrak.
Ved indførelsen af IOK på sild i 2003 havde 85 fartøjer fået
andel i kvoten, og i perioden frem til 2008 havde knap 30
Esbjerg-trawlere haft andel i sildekvoten. Men resultatet af
de mange fartøjshandler og transaktioner i årene forud hav-
de i 2009 resulteret i, at de samlede danske pelagiske kvoter
var koncentreret hos kun 15 fartøjer, hvoraf blot ni havde
tilstrækkelig kvote til at silde- og makrelfiskeriet kunne ud-
gøre deres hovedfiskeri. Af de ni fartøjer var der ud over
Rockall
og
Cattleya
seks fartøjer hjemmehørende i Hirtshals
samt et enkelt Thyborønfartøj, L 349
Gitte Henning
31
.
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...192