66
        
        
          ningsrunde i dansk fiskeri, og i 2006 søgte og fik en stor del
        
        
          af de tilbageværende industrifartøjer tilsagn om ophugnings-
        
        
          støtte. I Thyborøn fik 10 leverandører til TripleNine tilsagn,
        
        
          og i Esbjerg var antallet 4. Imidlertid viste det sig med ud-
        
        
          sigten til omsættelighed i kvoterne på industrifisk, at de op-
        
        
          hugningsparate kuttere nu blev interessante for andre fartø-
        
        
          jer, som ønskede en bedre „kvoteportefølje”. Ved ophugning
        
        
          skulle et fartøjs kvoteandel leveres tilbage til staten i den
        
        
          fælles danske kvote, medens et fartøjs fiskerettigheder kunne
        
        
          overtages af et andet fartøj, hvis der ikke blev taget imod
        
        
          ophugningsstøtte, men fartøjet i stedet indgik i en normal
        
        
          handel. I realiteten valgte derfor kun henholdsvis tre fartøjer
        
        
          fra Thyborøn og ét fra Esbjerg at tage imod ophugningsstøt-
        
        
          ten, og med de mange fartøjshandler, som herefter fandt sted
        
        
          gennem resten af 2006, skete den næste store omkalfatring
        
        
          af dansk fiskeris ejerstruktur. Resultatet blev dels at de til-
        
        
          bageværende aktive fartøjer fik rustet sig til fremtiden med
        
        
          større kvoteandele, dels at der rundt omkring i de danske
        
        
          havne kom til at ligge en stor mængde „spøgelsesskibe” –
        
        
          kuttere, som ikke havde taget imod eventuelle tilsagn om
        
        
          ophugning, men som i stedet var blevet købt op og havde
        
        
          fået kvoteandelene løftet over på andre fartøjer, hvorefter de
        
        
          „tomme” fartøjer lå tilbage uden reelle fiskerirettigheder.
        
        
          Den store trawler, der i en kort periode var hjemmehø-
        
        
          rende i Esbjerg som E 177
        
        
          
            Peter Marlene
          
        
        
          , kom i 2007 til-
        
        
          bage til Esbjerg som E 532
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          og var et eksempel på et
        
        
          handelsforløb, som kan illustrere, hvorfor det for perioden
        
        
          fra 2003 til 2008 er vanskeligt at udfærdige meningsfulde
        
        
          statistikker over antallet af kuttere og leverandører i indu-
        
        
          striflåden. Ved indførelsen af IOK i sildefiskeriet i 2003 fu-
        
        
          sionerede de to ejere af henholdsvis E 439
        
        
          
            Lands End
          
        
        
          og
        
        
          E 532
        
        
          
            Orkama
          
        
        
          under sidstnævnte kutters navn.
        
        
          
            Lands End
          
        
        
          blev solgt og kvoterne lagt over på
        
        
          
            Orkama
          
        
        
          . Samtidig havde
        
        
          de tidligere ejere af henholdsvis E 101
        
        
          
            Malene Mikkelsen
          
        
        
          og
        
        
          E 442
        
        
          
            Papillon
          
        
        
          købt en af de esbjergensiske supertrawlere,
        
        
          
            Anna Sørine
          
        
        
          , og samlet sildekvoterne på denne under det
        
        
          nye navn E 187
        
        
          
            Iona
          
        
        
          . Så købte Hans Esbersen, som var den
        
        
          ene af ejerne bag
        
        
          
            Orkama
          
        
        
          , sin medejer ud af dette skib, og
        
        
          fusionerede derefter med
        
        
          
            Iona
          
        
        
          , hvor den ene af ejerne var
        
        
          hans bror. De tre ejere drev nu de to fartøjer som ét rederi
        
        
          og købte fortsat andre fartøjer op med henblik på at for-
        
        
          øge de samlede fiskerirettigheder. Blandt andet opkøbtes E
        
        
          109
        
        
          
            Erikke Vad
          
        
        
          og E 595
        
        
          
            Marianne Holm
          
        
        
          . I 2007 var man
        
        
          nået så langt, at man kunne give købstilbud på den tidligere
        
        
          E 177
        
        
          
            Peter Marlene
          
        
        
          , som nu fiskede fra Thyborøn under
        
        
          navnet L 220
        
        
          
            Jeanette
          
        
        
          .
        
        
          
            Iona
          
        
        
          blev nu afhændet til et afri-
        
        
          kansk rederi, og ex-
        
        
          
            Orkama
          
        
        
          blev afhændet til tre andre es-
        
        
          bjergensiske fiskeskippere, som forud havde afhændet deres
        
        
          fartøjer.
        
        
          
            Erikke Vad
          
        
        
          blev solgt til fartøjets tidligere ejers søn,
        
        
          som i forvejen drev fiskeri med fartøjet, og i handlen blev
        
        
          
            Erikke Vad
          
        
        
          ’s kvotesammensætning tilpasset den nye ejers
        
        
          muligheder for at drive rent industrifiskeri. De øvrige fartø-
        
        
          jer solgtes også ud af rederiet igen uden silde- og makrel-
        
        
          kvoter, og de to Esbersen-brødre købte derefter den tredje
        
        
          ejer i rederiet ud, og de kunne i sensommeren 2007 overtage
        
        
          
            Jeanette
          
        
        
          og omdøbe skibet til E 532
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          29
        
        
          . Det fremgik
        
        
          af avisomtalen i forbindelse med brødrenes overtagelse af
        
        
          den store trawler, at der indgik fiskerettigheder fra i alt 10
        
        
          fartøjer i købet af E 532
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          , og at disse fartøjer ville
        
        
          blive hugget op eller på anden måde udgå af fiskeriet uden
        
        
          ophugningsstøtte. Et ukendt trecifret millionbeløb var pri-
        
        
          sen for herligheden, og koncentrationen af kvoteandele på
        
        
          skibet udgjorde på købstidspunktet 7-8.000 tons sild, 1.300
        
        
          tons makrel samt industrifisk, herunder 40 % af den sam-
        
        
          lede danske hestemakrelkvote
        
        
          30
        
        
          .
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          var ved indgangen til 2009 sammen med nybyg-
        
        
          ningen E 349
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          og E 727
        
        
          
            Jette Kristine
          
        
        
          alene om at
        
        
          repræsentere esbjergflåden i den lille og eksklusive kreds af
        
        
          danske trawlere og notfartøjer med kvoteandele i det pela-
        
        
          giske fiskeri efter sild og makrel i Nordsøen og Skagerrak.
        
        
          Ved indførelsen af IOK på sild i 2003 havde 85 fartøjer fået
        
        
          andel i kvoten, og i perioden frem til 2008 havde knap 30
        
        
          Esbjerg-trawlere haft andel i sildekvoten. Men resultatet af
        
        
          de mange fartøjshandler og transaktioner i årene forud hav-
        
        
          de i 2009 resulteret i, at de samlede danske pelagiske kvoter
        
        
          var koncentreret hos kun 15 fartøjer, hvoraf blot ni havde
        
        
          tilstrækkelig kvote til at silde- og makrelfiskeriet kunne ud-
        
        
          gøre deres hovedfiskeri. Af de ni fartøjer var der ud over
        
        
          
            Rockall
          
        
        
          og
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          seks fartøjer hjemmehørende i Hirtshals
        
        
          samt et enkelt Thyborønfartøj, L 349
        
        
          
            Gitte Henning
          
        
        
          31
        
        
          .