63
        
        
          tog for umuligt, nu var sket, nemlig at tobisfiskeriet for andet
        
        
          år i træk havde slået fejl”. Man måtte konstatere endnu en
        
        
          tilbagegang i landingerne i forhold til katastrofeåret 2003,
        
        
          og dertil kom et fald i afregningspriserne på ca. 15 % og en
        
        
          stigning i brændstofpriserne på 20 %. Fiskerne var tvunget
        
        
          ud i „skrabefiskeri” efter de tobis, som aldrig rigtig dukkede
        
        
          op, hvilket betød, at „fiskerne i år har brugt forholdsvis mere
        
        
          brændstof i deres bestræbelser på at finde frem til de spredte
        
        
          tobisforekomster i Nordsøen”, som TripleNine’s bestyrel-
        
        
          sesformand, Erik Bonde Pedersen, formulerede det ved
        
        
          afslutningen af tobissæsonen
        
        
          23
        
        
          . Sensommeren og efteråret
        
        
          2004 blev derefter præget af en dramatisk omstrukturering
        
        
          af flåden. Alle fartøjer var ramt på økonomien, og en del
        
        
          måtte mere eller mindre nødtvungent overveje at afhænde
        
        
          fartøjet eller søge ophugning.
        
        
          Nu viste det sig, at esbjergflåden var den mest udsatte
        
        
          af de store danske fiskerihavnes flåder, idet der i kølvandet
        
        
          på de dårlige tobissæsoner skete en stigning i købspriserne
        
        
          for sildekvoter, samtidig med at det i efteråret 2004 blev
        
        
          muligt dels at overføre makrelkvoter til andre fartøjer, dels
        
        
          at indgå i en ordning for industrifiskeriet med individuelle
        
        
          kvoteandele (IK) til hvert fartøj, primært på arterne brisling
        
        
          og sperling. Kvoteandelen var ikke omsættelig som silde-
        
        
          kvoterne, men den ville naturligvis kunne indgå i en vær-
        
        
          disætning af fartøjet i forbindelse med belåning og udsigt
        
        
          til fremtidige handler og fusioner. Disse faktorer gjorde i
        
        
          
            E 177 „Peter Marlene”, 1.461 bt., bygget 1995. Fiskeskipper Gunnar Andreasen erhvervede i efteråret 2003 det hidtil største fiskerfartøj,
          
        
        
          
            som har været hjemmehørende i Esbjerg. I 2005 blev skibet solgt til Thyborøn og omdøbt til L 220 „Jeanette”, men 2 ½ år senere købte to
          
        
        
          
            esbjergskippere det tilbage til Esbjerg under det nye navn E 532 „Rockall”.