63
tog for umuligt, nu var sket, nemlig at tobisfiskeriet for andet
år i træk havde slået fejl”. Man måtte konstatere endnu en
tilbagegang i landingerne i forhold til katastrofeåret 2003,
og dertil kom et fald i afregningspriserne på ca. 15 % og en
stigning i brændstofpriserne på 20 %. Fiskerne var tvunget
ud i „skrabefiskeri” efter de tobis, som aldrig rigtig dukkede
op, hvilket betød, at „fiskerne i år har brugt forholdsvis mere
brændstof i deres bestræbelser på at finde frem til de spredte
tobisforekomster i Nordsøen”, som TripleNine’s bestyrel-
sesformand, Erik Bonde Pedersen, formulerede det ved
afslutningen af tobissæsonen
23
. Sensommeren og efteråret
2004 blev derefter præget af en dramatisk omstrukturering
af flåden. Alle fartøjer var ramt på økonomien, og en del
måtte mere eller mindre nødtvungent overveje at afhænde
fartøjet eller søge ophugning.
Nu viste det sig, at esbjergflåden var den mest udsatte
af de store danske fiskerihavnes flåder, idet der i kølvandet
på de dårlige tobissæsoner skete en stigning i købspriserne
for sildekvoter, samtidig med at det i efteråret 2004 blev
muligt dels at overføre makrelkvoter til andre fartøjer, dels
at indgå i en ordning for industrifiskeriet med individuelle
kvoteandele (IK) til hvert fartøj, primært på arterne brisling
og sperling. Kvoteandelen var ikke omsættelig som silde-
kvoterne, men den ville naturligvis kunne indgå i en vær-
disætning af fartøjet i forbindelse med belåning og udsigt
til fremtidige handler og fusioner. Disse faktorer gjorde i
E 177 „Peter Marlene”, 1.461 bt., bygget 1995. Fiskeskipper Gunnar Andreasen erhvervede i efteråret 2003 det hidtil største fiskerfartøj,
som har været hjemmehørende i Esbjerg. I 2005 blev skibet solgt til Thyborøn og omdøbt til L 220 „Jeanette”, men 2 ½ år senere købte to
esbjergskippere det tilbage til Esbjerg under det nye navn E 532 „Rockall”.
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,...192