60
blev sat i gang. I løbet af perioden 1987 til 1996 forsvandt
dermed mere end 80 % af de esbjergensiske trawlere under
250 BRT, enten via ophugning eller ved salg ud af byen
10
.
I samme periode besluttede de resterende to fiskemels-
fabrikker i Esbjerg, Andelssildeoliefabrikken og Vestjysk
Fiskemelsfabrik, at fusionere, og i november 1989 opstod
dermed Esbjerg Fiskeindustri a.m.b.a. som verdens på det
tidspunkt største fiskemelsfabrik
11
. Den fusionerede fabrik
og dens leverandører kom til i de første 5-6 år at leve med
vedvarende lave verdensmarkedspriser på fiskemel, hvilket
i høj grad stillede krav til fiskerne såvel som til fabrikkens
evne til rationalisering og produktudvikling. Selv om det
fortsat var standard fiskemel og -olie, som udgjorde hoved-
parten af salget, blev der lagt mange ressourcer i arbejdet
for at øge andelen af specialprodukter og dermed værditil-
væksten af den begrænsede fiskeressource. Samtidig med-
førte kravene fra omgivelserne, at man måtte sætte bety-
delige beløb af til investeringer i miljøforbedringer, først
og fremmest i termiske forbrændingsanlæg, som reduce-
rede lugten fra fiskemelsproduktionen, samt i rensning af
fabrikkens spildevand. I 1997 fusioneredes Hvide Sande
Fiskemelsfabrik, HVISA, ind i Esbjerg Fiskeindustri.
Hvide Sande-trawlerne var mindre fartøjer, som typisk
drev industrifiskeri efter tobis og brisling i sæsonerne og
ellers riggede om til konsumtrawl, når forholdene var til
det. Fartøjerne var generelt for små til hver at udgøre en
andelshaver, men det var vigtigt at sikre råvareleverancen,
og derfor kom HVISA’s leverandørforening ind i Esbjerg
Fiskeindustri som én samlet andelshaver.
På fartøjssiden var danske fiskere i 1990’erne generelt
ramt af kapacitetsregler, som nærmest umuliggjorde for-
nyelse af flåden. De mange ophugningsrunder havde været
fulgt af et nybygningsstop, og da man i midten af 1990’erne
åbnede for et begrænset nybyggeri, blev der stillet krav om,
at en fartøjsejer, som ville bygge nyt, samtidig skulle tage
en større tonnage ud af fiskeriet, end den nybygning, som
blev sat ind. Med den driftsøkonomi, som industrifiskerne
havde haft siden 1980’erne, var der ikke luft i økonomien
til, at nogen havde råd til at bygge nyt på de vilkår, og resul-
tatet blev, at en aldrende flåde – hovedsageligt bestående af
Fiskemelsfabrikken TripleNine Fish Protein i Esbjerg, 2005.
stålkuttere fra 1970’erne – fiskede videre med de fornødne
moderniseringer uden mulighed for at udvikle fiskeriet med
moderne fartøjer.
I slutningen af 1990’erne oplevede industrifiskerne igen
et godt tobisfiskeri, som sikrede en vis stabilitet i flådesam-
mensætningen. Der var nu mellem 60 og 70 leverandører
tilbage i den esbjergensiske fiskerflåde, og efter at snurre-
vodsflåden var faldet til blot et dusin fartøjer, stod de tilba-
geværende industrikuttere som havnens ubetinget vigtigste
aktiv inden for fiskerisektoren. Strukturtilpasningen efter
fiskerikrisen i begyndelsen af 1990’erne havde gjort ondt
på mange, men den var på sin vis lykkedes, og fiskemels-
industrien havde et funktionsdygtigt leverandør- og afsæt-
ningssystem. På længere sigt var det dog et stort problem, at
fiskerflåden ikke kunne generere tilstrækkeligt overskud til
den uomgængelige fornyelse af fartøjerne.
1...,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59 61,62,63,64,65,66,67,68,69,70,...192