60
        
        
          blev sat i gang. I løbet af perioden 1987 til 1996 forsvandt
        
        
          dermed mere end 80 % af de esbjergensiske trawlere under
        
        
          250 BRT, enten via ophugning eller ved salg ud af byen
        
        
          10
        
        
          .
        
        
          I samme periode besluttede de resterende to fiskemels-
        
        
          fabrikker i Esbjerg, Andelssildeoliefabrikken og Vestjysk
        
        
          Fiskemelsfabrik, at fusionere, og i november 1989 opstod
        
        
          dermed Esbjerg Fiskeindustri a.m.b.a. som verdens på det
        
        
          tidspunkt største fiskemelsfabrik
        
        
          11
        
        
          . Den fusionerede fabrik
        
        
          og dens leverandører kom til i de første 5-6 år at leve med
        
        
          vedvarende lave verdensmarkedspriser på fiskemel, hvilket
        
        
          i høj grad stillede krav til fiskerne såvel som til fabrikkens
        
        
          evne til rationalisering og produktudvikling. Selv om det
        
        
          fortsat var standard fiskemel og -olie, som udgjorde hoved-
        
        
          parten af salget, blev der lagt mange ressourcer i arbejdet
        
        
          for at øge andelen af specialprodukter og dermed værditil-
        
        
          væksten af den begrænsede fiskeressource. Samtidig med-
        
        
          førte kravene fra omgivelserne, at man måtte sætte bety-
        
        
          delige beløb af til investeringer i miljøforbedringer, først
        
        
          og fremmest i termiske forbrændingsanlæg, som reduce-
        
        
          rede lugten fra fiskemelsproduktionen, samt i rensning af
        
        
          fabrikkens spildevand. I 1997 fusioneredes Hvide Sande
        
        
          Fiskemelsfabrik, HVISA, ind i Esbjerg Fiskeindustri.
        
        
          Hvide Sande-trawlerne var mindre fartøjer, som typisk
        
        
          drev industrifiskeri efter tobis og brisling i sæsonerne og
        
        
          ellers riggede om til konsumtrawl, når forholdene var til
        
        
          det. Fartøjerne var generelt for små til hver at udgøre en
        
        
          andelshaver, men det var vigtigt at sikre råvareleverancen,
        
        
          og derfor kom HVISA’s leverandørforening ind i Esbjerg
        
        
          Fiskeindustri som én samlet andelshaver.
        
        
          På fartøjssiden var danske fiskere i 1990’erne generelt
        
        
          ramt af kapacitetsregler, som nærmest umuliggjorde for-
        
        
          nyelse af flåden. De mange ophugningsrunder havde været
        
        
          fulgt af et nybygningsstop, og da man i midten af 1990’erne
        
        
          åbnede for et begrænset nybyggeri, blev der stillet krav om,
        
        
          at en fartøjsejer, som ville bygge nyt, samtidig skulle tage
        
        
          en større tonnage ud af fiskeriet, end den nybygning, som
        
        
          blev sat ind. Med den driftsøkonomi, som industrifiskerne
        
        
          havde haft siden 1980’erne, var der ikke luft i økonomien
        
        
          til, at nogen havde råd til at bygge nyt på de vilkår, og resul-
        
        
          tatet blev, at en aldrende flåde – hovedsageligt bestående af
        
        
          
            Fiskemelsfabrikken TripleNine Fish Protein i Esbjerg, 2005.
          
        
        
          stålkuttere fra 1970’erne – fiskede videre med de fornødne
        
        
          moderniseringer uden mulighed for at udvikle fiskeriet med
        
        
          moderne fartøjer.
        
        
          I slutningen af 1990’erne oplevede industrifiskerne igen
        
        
          et godt tobisfiskeri, som sikrede en vis stabilitet i flådesam-
        
        
          mensætningen. Der var nu mellem 60 og 70 leverandører
        
        
          tilbage i den esbjergensiske fiskerflåde, og efter at snurre-
        
        
          vodsflåden var faldet til blot et dusin fartøjer, stod de tilba-
        
        
          geværende industrikuttere som havnens ubetinget vigtigste
        
        
          aktiv inden for fiskerisektoren. Strukturtilpasningen efter
        
        
          fiskerikrisen i begyndelsen af 1990’erne havde gjort ondt
        
        
          på mange, men den var på sin vis lykkedes, og fiskemels-
        
        
          industrien havde et funktionsdygtigt leverandør- og afsæt-
        
        
          ningssystem. På længere sigt var det dog et stort problem, at
        
        
          fiskerflåden ikke kunne generere tilstrækkeligt overskud til
        
        
          den uomgængelige fornyelse af fartøjerne.