50
        
        
          man kunne bare spadsere en tur og se på mylderet. Dette
        
        
          billede begyndte dog at ændre sig med den stigende brug
        
        
          af containere i godstrafikken op igennem 1960’erne. De be-
        
        
          tød, at der ikke længere var så mange havnearbejdere på
        
        
          havnen som før, varerne kunne ikke længere ses, og der var
        
        
          i det hele taget ikke så meget liv at se på havnen som tid-
        
        
          ligere. Senest har man som en reaktion på terrorangrebet i
        
        
          2001 på World Trade Center i NewYork fået bestemmelser
        
        
          om terrorsikring af havnene, den såkaldte ISPS-afspærring
        
        
          (International Ship and Port Facility Security Code), som
        
        
          har til formål at terrorsikre skibe og havneområder, der
        
        
          betjener international skibstrafik. Efterhånden som den er
        
        
          blevet gennemført på de enkelte havne, er også store dele
        
        
          af transporthavnenes områder blevet lukket for offentlig ad-
        
        
          gang.
        
        
          Modsat denne tendens til lukning af havnene går en
        
        
          anden tendens hen mod en åbning af havnene. I moderne
        
        
          byplanlægning tales der meget om sammenhængen mellem
        
        
          havn og by, og den stigende interesse for havudsigt har be-
        
        
          tydet, at havnene er attraktive byggegrunde for udsigtslej-
        
        
          ligheder, da det er de eneste steder, det er tilladt at bygge
        
        
          kystnært. I ovennævnte undersøgelse af holdninger til ud-
        
        
          vikling og bevaring af havneområderne mente 56 % af de
        
        
          adspurgte, at man ved genanvendelse af havneområder skal
        
        
          bygge boliger, 54 % vil gerne have mulighed for at ligge på
        
        
          en græsplæne, spille fodbold, grille og bade ved havnen, 47
        
        
          % vil gerne have cafeer og restauranter og 40 % vil gerne
        
        
          have kulturinstitutioner. Færre er interesserede i at anvende
        
        
          havnene til erhvervsformål.
        
        
          20
        
        
          Der er således mange interesser, der står på spring til
        
        
          at omdanne havneområderne til boligområder og rekreative
        
        
          områder, nogle gange også selv om der er igangværende
        
        
          aktiviteter relateret til havnen som virksomhed. Ikke sjæl-
        
        
          dent læser man i pressen om konflikter vedr. lokalplaner,
        
        
          hvor erhvervsinteresser kolliderer med interessen for at gøre
        
        
          havnen rekreativ og bygge havnenært, hvad enten det er ca-
        
        
          feer, konferencecenter, boliger eller kontorhuse. Ofte går
        
        
          erhvervslivets frygt på, at de nye funktioner vil pålægge be-
        
        
          grænsninger for deres aktiviteter pga. lavere tolerance over
        
        
          for eksempelvis støj og lugt.
        
        
          Andre konflikter går på, at beboerne i de nye, dyre lej-
        
        
          ligheder med havudsigt ikke nødvendigvis er interesserede
        
        
          i, at der finder andre aktiviteter sted ved deres kaj, også selv
        
        
          om de er forbundet med tidligere tiders havneaktivitet. Flere
        
        
          steder finder man skilte med „Adgang forbudt” på de nye
        
        
          
            I de senere år er der gennemført terrorsikring af de danske havne,
          
        
        
          
            der betjener den internationale skibstrafik. Terrorsikringen in-
          
        
        
          
            debærer bl.a. at havnene bliver lukket for offentligheden. Foto:
          
        
        
          
            Henrik Harnow, Odense Bys Museer.