50
man kunne bare spadsere en tur og se på mylderet. Dette
billede begyndte dog at ændre sig med den stigende brug
af containere i godstrafikken op igennem 1960’erne. De be-
tød, at der ikke længere var så mange havnearbejdere på
havnen som før, varerne kunne ikke længere ses, og der var
i det hele taget ikke så meget liv at se på havnen som tid-
ligere. Senest har man som en reaktion på terrorangrebet i
2001 på World Trade Center i NewYork fået bestemmelser
om terrorsikring af havnene, den såkaldte ISPS-afspærring
(International Ship and Port Facility Security Code), som
har til formål at terrorsikre skibe og havneområder, der
betjener international skibstrafik. Efterhånden som den er
blevet gennemført på de enkelte havne, er også store dele
af transporthavnenes områder blevet lukket for offentlig ad-
gang.
Modsat denne tendens til lukning af havnene går en
anden tendens hen mod en åbning af havnene. I moderne
byplanlægning tales der meget om sammenhængen mellem
havn og by, og den stigende interesse for havudsigt har be-
tydet, at havnene er attraktive byggegrunde for udsigtslej-
ligheder, da det er de eneste steder, det er tilladt at bygge
kystnært. I ovennævnte undersøgelse af holdninger til ud-
vikling og bevaring af havneområderne mente 56 % af de
adspurgte, at man ved genanvendelse af havneområder skal
bygge boliger, 54 % vil gerne have mulighed for at ligge på
en græsplæne, spille fodbold, grille og bade ved havnen, 47
% vil gerne have cafeer og restauranter og 40 % vil gerne
have kulturinstitutioner. Færre er interesserede i at anvende
havnene til erhvervsformål.
20
Der er således mange interesser, der står på spring til
at omdanne havneområderne til boligområder og rekreative
områder, nogle gange også selv om der er igangværende
aktiviteter relateret til havnen som virksomhed. Ikke sjæl-
dent læser man i pressen om konflikter vedr. lokalplaner,
hvor erhvervsinteresser kolliderer med interessen for at gøre
havnen rekreativ og bygge havnenært, hvad enten det er ca-
feer, konferencecenter, boliger eller kontorhuse. Ofte går
erhvervslivets frygt på, at de nye funktioner vil pålægge be-
grænsninger for deres aktiviteter pga. lavere tolerance over
for eksempelvis støj og lugt.
Andre konflikter går på, at beboerne i de nye, dyre lej-
ligheder med havudsigt ikke nødvendigvis er interesserede
i, at der finder andre aktiviteter sted ved deres kaj, også selv
om de er forbundet med tidligere tiders havneaktivitet. Flere
steder finder man skilte med „Adgang forbudt” på de nye
I de senere år er der gennemført terrorsikring af de danske havne,
der betjener den internationale skibstrafik. Terrorsikringen in-
debærer bl.a. at havnene bliver lukket for offentligheden. Foto:
Henrik Harnow, Odense Bys Museer.
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...192