49
        
        
          at kulturarven udgør en ressource i nutidens samfund og for
        
        
          det andet, at industrikulturen udgør en sådan ressource, der
        
        
          dog endnu ikke er blevet anerkendt.
        
        
          En undersøgelse udført af Kulturarvsstyrelsen i sam-
        
        
          arbejde med Fonden Realdania i 2005 synes at bekræfte
        
        
          den første antagelse.
        
        
          17
        
        
          Her stillede man 907 personer og
        
        
          350 virksomheder en række spørgsmål om deres holdning
        
        
          til kulturarv, og undersøgelsen konstaterede, at folk i langt
        
        
          overvejende grad var positivt indstillet over for kulturarven.
        
        
          Således svarede f.eks. 71 % af borgene, at kulturarven kan
        
        
          støtte den lokale udvikling, 82 % at den tiltrækker borgere
        
        
          og 92 % at den tiltrækker turister.
        
        
          18
        
        
          Undersøgelsens hoved-
        
        
          konklusion var, at kulturarven er en værdifuld ressource for
        
        
          kommunernes udvikling.
        
        
          En lignende undersøgelse, denne gang om danskernes
        
        
          holdning til udvikling og bevaring af havneområder, blev
        
        
          udført af Bygningskultur Danmark i 2007.
        
        
          19
        
        
          I undersøgel-
        
        
          sen, der baserer sig på svar fra 980 adspurgte personer over
        
        
          17 år, svarer 82 %, at de synes, det er en god ide at bevare
        
        
          hele eller dele af det oprindelige havnemiljø. Når det kom-
        
        
          mer til, hvilke dele af havnemiljøet, der skal bevares, viser
        
        
          det sig, at 59 % vil bevare stejlepladsen, tørrepladsen, skuret
        
        
          og lugten af tjære, 57 % vil bevare fiskerimiljøet med kut-
        
        
          tere, ophalingsplads og fiskelugt samt lystbådehavnen og
        
        
          55 % vil bevare fiskehandel og røgeri. Når det kommer til de
        
        
          dele af havnemiljøet, der hører industrien til, vil kun 29 %
        
        
          bevare industribygninger, og endnu færre – 21 % – mener at
        
        
          siloer og kraner skal bevares. Så hvis industrikulturen udgør
        
        
          en værdifuld ressource, må man sige, at den ganske rigtigt
        
        
          endnu ikke er anerkendt.
        
        
          
            De mange interesser
          
        
        
          Som udgangspunkt er havnene først og fremmest en del af
        
        
          infrastrukturen. De er trafikknudepunkter, hvor sø- og land-
        
        
          transport mødes, hvor fiskeriet har sin basis, og hvor der
        
        
          er en række relaterede funktioner. Mange havne er ejet af
        
        
          kommunerne eller er såkaldt kommunale selvstyrehavne, og
        
        
          havne drives som hovedregel som virksomheder, der stræ-
        
        
          ber efter at opnå en rimelig balance mellem indtægter og
        
        
          udgifter.
        
        
          Men havnene er også et offentligt sted, hvortil der knyt-
        
        
          ter sig andre interesser end de erhvervsmæssige. Havnene
        
        
          har i tidens løb været tillagt en vis romantik. Her kunne man
        
        
          få en duft af den store verden fra de anløbende skibe, der
        
        
          bragte varer fra fremmede og eksotiske lande, her kunne
        
        
          man drømme om at stikke ud til friheden på havene, eller
        
        
          
            Lundeborg blev anlagt som ladeplads med kornpakhus i 1862-
          
        
        
          
            1863. En lille havn, der ikke er præget af industri og dermed fal-
          
        
        
          
            der uden for undersøgelsen af industrisamfundets havne. Foto:
          
        
        
          
            Langelands museum.