59
        
        
          kuller, som indgik i sperlingfiskeriet som bifangst. I 1983
        
        
          fulgte en tilsvarende brislingekasse langs den jyske vest-
        
        
          kyst, inden for hvilken især de mindre industrifartøjer fi-
        
        
          skede i sommeren og efteråret. Brislingekassen blev indført
        
        
          som beskyttelse mod bifangster af sild i brislingefiskeriet.
        
        
          Parallelt med den gradvise stramning af fiskerimulighe-
        
        
          derne og som følge af de mange nye og større fartøjer, som
        
        
          kom ind i flåden i 1960’erne og 70’erne, opstod der fornyet
        
        
          fokus på kvaliteten af landingerne. For at være velegnet til
        
        
          fiskemel og -olie skulle fisken være godt nedkølet i lasten,
        
        
          og fangstrejserne skulle helst ikke vare for længe af hensyn
        
        
          til fangstens friskhed. Men jo mere et fartøj kunne laste, jo
        
        
          længere tid kunne det tage at fylde lasten op, og jo større var
        
        
          risikoen for, at fisken blev for dårlig. I 1976 indførtes derfor
        
        
          for første gang et objektivt målesystem, som kunne fastslå
        
        
          fangstens kvalitet ud fra indholdet af flygtigt kvælstof – kal-
        
        
          det TVN – og på Andelssildeoliefabrikken begyndte man
        
        
          herefter at udbetale afregning i forhold til lastens indhold af
        
        
          TVN. Dette medførte i de kommende år mange forbedrin-
        
        
          ger, først og fremmest isolering af fartøjerne og bedre isning
        
        
          af fangsten, og det gav efterhånden fabrikkerne mulighed
        
        
          for at producere forbedrede specialprodukter af mel, som
        
        
          havde et særligt højt proteinindhold. I samme periode inve-
        
        
          steredes der på landsiden også i forbedrede lossefaciliteter
        
        
          – sugelosning – samt bedre produktionsfaciliteter og ikke
        
        
          mindst lagerkapacitet. Det sidste var vigtigt i forhold til at
        
        
          kunne servicere kunderne med lige netop den sammensæt-
        
        
          ning af fiskemel, som blev efterspurgt.
        
        
          Omvendt førte udviklingen i fiskerflåden til, at de ældre
        
        
          og mindre fartøjer efterhånden blev udfaset. Visse fartøjer
        
        
          var ikke egnet til den nødvendige behandling af fangsten,
        
        
          og samtidig blev det også stadig mere klart, at fartøjer skulle
        
        
          kunne laste en stor mængde industrifisk pr. fangstrejse for
        
        
          overhovedet at kunne have en fornuftig driftsøkonomi. Da
        
        
          Nordsøens sildebestand i løbet af nogle år igen kom på fode,
        
        
          fik mange kuttere også stigende problemer med bifangster
        
        
          af sild i brislingelasterne, og en stor mængde af især de min-
        
        
          dre fartøjsejere tog konsekvensen af disse forhold og forlod
        
        
          industrifiskeriet, enten gennem salg eller ved at rigge om til
        
        
          konsumfiskeri. Af de mellemstore fartøjer, som fortsatte i
        
        
          industrifiskeriet, valgte mange at kombinere fiskeriet efter
        
        
          tobis og brisling med konsumfiskeri efter torsk i Østersøen.
        
        
          Dette var en kærkommen lejlighed til at supplere indtjenin-
        
        
          gen – især i perioder, hvor priserne på fiskemel lå lavt. For
        
        
          de største fartøjer i fiskerflåden blev fangstmulighederne i
        
        
          1980’erne desuden udvidet med hestemakrelfiskeri i Den
        
        
          engelske Kanal og – nok så bemærkelsesværdigt – med fi-
        
        
          skeri efter sild til konsum.
        
        
          Sidstnævnte skete som en konsekvens af, at sildebe-
        
        
          standens vækst i midten af 1980’erne ikke havde fået EF
        
        
          til at fjerne forbuddet mod industrifiskeri efter sild. Derfor
        
        
          gik esbjergtrawlerne ind i konsumsildefiskeriet, hvor hid-
        
        
          til kun de største nordjyske fartøjer havde været aktive.
        
        
          Esbjergenserne, som alle også var leverandører til fiske-
        
        
          melsfabrikkerne i Esbjerg, oprettede sildefiletfabrikken
        
        
          ESSI på havnen i Esbjerg, og fra omkring 1987 leverede
        
        
          ca. 20 af de største trawlere sild til ESSI. ESSI blev aldrig
        
        
          nogen blomstrende forretning, men set fra fiskemelsindu-
        
        
          striens side var der tale om en nyttig medspiller i forhold
        
        
          til at bevare en stor hjemmehørende fiskerflåde, som kunne
        
        
          træde ind og lande industrifisk i hovedsæsonen, som var to-
        
        
          bisfiskeriet i perioden fra april til juli. Uden for sæsonen
        
        
          var trawlernes indtjeningsmuligheder herefter forøget med
        
        
          konsumsildefiskeriet og snart efter også med fiskeri efter blå
        
        
          makrel til konsum.
        
        
          
            Ophugning og miljøkrav: Kun de store overlever
          
        
        
          Men slutningen af 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne
        
        
          var en turbulent periode, såvel for industrifiskeriet som for
        
        
          dansk fiskeri som helhed. Med gennemførelsen i 1983/84 af
        
        
          EF’s fælles fiskeripolitik var startskuddet givet til en periode
        
        
          med langt mere omfattende reguleringer af fiskeriet, og ned-
        
        
          gang i torskebestanden samt indførelse af brislingekassen
        
        
          påvirkede især de små og mellemstore trawlere
        
        
          8
        
        
          . I midten
        
        
          af 1980’erne var der over en kort årrække sket en halvering
        
        
          af priserne på industrifisk
        
        
          9
        
        
          , og da der samtidig blev indført
        
        
          restriktioner i torskefiskeriet med kvoter og rationsfiskeri,
        
        
          begyndte mange at få problemer. Man talte nu åbent om en
        
        
          betydelig overkapacitet i fiskerflåden i forhold til de tilgæn-
        
        
          gelige fiskeressourcer, og en række af ophugningsrunder