69
        
        
          „antallet af fartøjer i industriflåden nu harmonerede bedre
        
        
          end før med de fisk, der rent faktisk var til rådighed”
        
        
          35
        
        
          . De
        
        
          nye perspektiver for Esbjergs industrifiskere fik dog en brat
        
        
          opbremsning, da en ny konflikt med lastoptagerne i marts
        
        
          2007 gav anledning til, at fabrikken standsede de planlagte
        
        
          investeringer i såvel produktion som kajanlæg. Igen var
        
        
          det uenighed om tolkning af overenskomsten vedrørende
        
        
          „selvlosning”, som havde skabt usikkerhed for losning af
        
        
          de store udenlandske fartøjer samt esbjergfartøjet
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          ,
        
        
          og mistilliden mellem fabrikkens ledelse og lastoptagerne
        
        
          genopstod som et spøgelse fra en ikke særlig fjern fortid
        
        
          36
        
        
          .
        
        
          I første omgang var der tale om, at man valgte at „klap-
        
        
          pe hesten” med hensyn til at iværksætte investeringerne i
        
        
          Esbjerg, men et par måneder senere skulle det vise sig, at
        
        
          EU-Kommissionen valgte at stoppe tobisfiskeriet midt i den
        
        
          bedste sæson i adskillige år, og det begyndte mere og mere
        
        
          at tyde på, at målet var ved at være fuldt for Esbjerg som
        
        
          landingshavn.
        
        
          Tobissæsonen 2007 var startet på baggrund af en me-
        
        
          get pessimistisk fiskerisagkundskab, der kun tillod et fiskeri
        
        
          fra 1. april på baggrund af såkaldt realtidsmonitorering,
        
        
          hvor tobisbestanden skulle vurderes løbende på basis af de
        
        
          konkrete fangster og antal fisk i trawlene. Tobis er en fisk
        
        
          med kort livscyklus, og selv om det viste sig, at det danske
        
        
          tobisfiskeri fra midt i april til midt i maj var det bedste i
        
        
          årevis, kunne biologerne alligevel ikke godtage, at forsig-
        
        
          tighedsprincippet skulle fraviges. Til fiskernes store frustra-
        
        
          tion blev der derfor indført tobisstop ved midnat 15. maj
        
        
          – præcis halvvejs inde i sæsonen. Fiskeriforeningsformand
        
        
          Jesper Juul Larsen var som de øvrige fiskere chokeret over
        
        
          beslutningen og kaldte situationen „den slemmeste krise,
        
        
          vi har haft i Esbjerg”. Byens revisorer vurderede, at nogle
        
        
          af de sidste fartøjsejere, som var kommet gennem de se-
        
        
          neste kriseår med skindet på næsen, nu risikerede at måtte
        
        
          give op
        
        
          37
        
        
          . Konsekvenserne af tobisstoppet stod klart, efter
        
        
          at det i de følgende uger mislykkedes at få omgjort EU-
        
        
          beslutningen, og i den efterfølgende tid blev 60 medarbejde-
        
        
          re på TripleNine i Esbjerg og Thyborøn afskediget, ligesom
        
        
          det blev besluttet helt at opgive planerne om nye investerin-
        
        
          ger på Esbjerg havn. Fabrikkens ledelse meddelte således i
        
        
          juni, at der alligevel ikke ville blive renoveret losseanlæg i
        
        
          Esbjerg, og man kunne dertil konstatere, at den planlagte
        
        
          uddybning til gavn for de største leverandørfartøjer hel-
        
        
          ler ikke ville blive foretaget, på trods af at Esbjerg Havn
        
        
          havde fået tilsagn om EU-støtte til netop dette projekt. „Vi
        
        
          kunne ganske enkelt ikke overbevise havnen om, at vi kan
        
        
          forvente en fornuftig forrentning af investeringen, så derfor
        
        
          bliver det ikke til noget”, udtalte direktør Nils Chr. Jensen til
        
        
          Fiskeritidende, og varslede, at beslutningen kunne få „store
        
        
          følger for fiskemelsvirksomheden”
        
        
          38
        
        
          . Tilliden til, at der med
        
        
          det eksisterende forvaltningssystem kunne genetableres et
        
        
          højere niveau af landinger, led med den fatale tobissæson
        
        
          et afgørende knæk hos TripleNine, og efter en normal bris-
        
        
          lingesæson i efteråret 2007, som ikke kunne rette op på den
        
        
          betrængte økonomi efter tobisstoppet, besluttede man sig
        
        
          for at samle landingerne af industrifisk i Thyborøn fra og
        
        
          med 2008.
        
        
          
            År Landinger af industrifisk, Esbjerg, ton
          
        
        
          1996 520.000
        
        
          1997 632.000
        
        
          1998 560.000
        
        
          1999 494.000
        
        
          2000 546.000  (Fusion med Thyborøn som har 312.000 ton)
        
        
          2001 499.000
        
        
          2002 454.000
        
        
          2003 312.000
        
        
          2004 298.000
        
        
          2005 166.000 (Thyborøn: 291.000 ton)
        
        
          2006 172.000 (Thyborøn: 222.000 ton)
        
        
          2007 125.000 (Thyborøn: 150.000 ton)
        
        
          Kilde: Fiskeristatistisk årbog, div. årgange. (Fiskeridirektoratet)
        
        
          
            Tabel 1: Fra at have ligget på mellem 800.000 og 900.000 ton til
          
        
        
          
            sammen i Esbjerg og Thyborøn i årene omkring fusionen faldt de
          
        
        
          
            samlede landinger til langt under halvdelen. Med en samlet lan-
          
        
        
          
            dingsmængde på 275.000 ton i 2007 vedtog man at samle landin-
          
        
        
          
            gerne fra TripleNine’s leverandører ét sted, Thyborøn.