62
        
        
          bar hen. Man kunne ikke kigge nogen steder hen og se, hvor
        
        
          der kunne komme nye folk fra. Det var ikke sådan, at når
        
        
          der gik tre ud, så kom der tre nye ind, det var snarere sådan,
        
        
          at når der gik tyve ud, så kom der ingen ind”
        
        
          17
        
        
          . Samtidig
        
        
          slog også kunderne i dyrefoderbranchen sig sammen i større
        
        
          og større enheder, og det var ifølge adm. direktør Nils Chr.
        
        
          Jensen fornuftigt, at fiskemelsproducenterne rustede sig til
        
        
          at kunne matche disse store spillere i markedet
        
        
          18
        
        
          . Ved ind-
        
        
          gangen til 2001 var fusionen en realitet, og i tiden umiddel-
        
        
          bart efter fusionen var det fortsat Esbjerg, som havde den
        
        
          største hjemmehørende flåde og den største procentdel af de
        
        
          samlede danske landinger af industrifisk, nemlig 47% mod
        
        
          Thyborøns 28%
        
        
          19
        
        
          . Dette skulle snart ændre sig dramatisk.
        
        
          
            Individuelle kvoter og svigtende tobisfangster
          
        
        
          I maj 2001 vedtog Folketinget en dagsorden, som skulle vise
        
        
          sig at få betydelige konsekvenser for Esbjergs industrifiske-
        
        
          ri. I et af punkterne i dagsordenen blev regeringen pålagt at
        
        
          gennemføre en ordning i sildefiskeriet med såkaldt „over-
        
        
          dragelige kvoteandele”, og vejen var dermed banet for det
        
        
          første danske initiativ inden for det, der kendes som IOK,
        
        
          „Individuelle Overdragelige Kvoteandele”- også kaldet in-
        
        
          dividuelt omsættelige kvoter
        
        
          20
        
        
          . Princippet i et IOK-system
        
        
          er det simple, at hvert fiskefartøj i stedet for at få tildelt en
        
        
          licens til fiskeri inden for en samlet kvote, hvor alle fiskere
        
        
          må sejle i havn, når kvoten er opfisket, bliver tildelt en andel
        
        
          af den samlede kvote som individuel rettighed. Med IOK
        
        
          kan kvoteandelen sælges eller overdrages til et andet fartøj
        
        
          under visse vilkår.
        
        
          Et system med individuelle overdragelige kvoteandele
        
        
          i sildefiskeriet blev herefter iværksat med virkning fra 1.
        
        
          januar 2003. Beslutningen fik en blandet modtagelse, også
        
        
          blandt de danske fiskere, som dog langt fra var enige indbyr-
        
        
          des. De cirka 60 esbjergtrawleres fiskerimønster var i 2003
        
        
          fortsat fordelt mellem to tredjedele rene industrifartøjer og
        
        
          cirka 20 fartøjer, som kombinerede industrifiskeriet med
        
        
          konsumfiskeri efter sild og makrel. De rene industrifartøjer
        
        
          fordelte sig mellem fartøjer, som i efterårs- og vintermå-
        
        
          nederne drev sperlingfiskeri på Fladen Grund i den nord-
        
        
          vestlige del af Nordsøen, og fartøjer, som i højere grad gik
        
        
          efter brisling i Nordsøen og om vinteren også i Østersøen.
        
        
          Endelig var der en gruppe fartøjer, som i vintermånederne
        
        
          drev industrifiskeri efter hestemakrel i Den engelske Kanal.
        
        
          I fiskemelsindustrien i Esbjerg gav det anledning til bekym-
        
        
          ring, at sild med IOK fik en anden status end de øvrige arter,
        
        
          som trawlerflåden baserede sig på. Hvis sildekvoteandele
        
        
          blev solgt fra esbjergfartøjerne, kunne man frygte, at kut-
        
        
          terne heller ikke længere ville fortsætte som leverandører
        
        
          til TripleNine, og sildefiletfabrikken ESSI, som var afhæn-
        
        
          gig af industritrawlernes sildelandinger, ville naturligvis
        
        
          komme til at lide under et eventuelt tab af sildekvoter ud af
        
        
          byen
        
        
          21
        
        
          .
        
        
          I første omgang var der dog tegn til, at Esbjerg som havn
        
        
          skulle vinde ved IOK-ordningen. Flere af byens skippere
        
        
          sonderede mulighederne for at øge deres kvoteandel, og
        
        
          Esbjerg-skipperen Gunnar Andreasen præsenterede efter en
        
        
          række opkøb det største fiskefartøj, som endnu var set i es-
        
        
          bjergflåden, E 177
        
        
          
            Peter Marlene
          
        
        
          . Den 1.460 bruttoton store
        
        
          trawler var indkøbt i Skotland og havde fået tilført kvotean-
        
        
          dele fra især nordjyske fartøjer, og den kunne derefter tage
        
        
          på fiskeri som indehaver af mere end 5 % af den samlede
        
        
          danske sildekvote i Nordsøen og Skagerrak
        
        
          22
        
        
          .
        
        
          Med indførelsen af IOK i sildefiskeriet havde myndig-
        
        
          hederne sat en dynamo ind i fiskerierhvervet, som ingen
        
        
          præcis kunne forudsige virkningen af, men det skulle snart
        
        
          vise sig, at „dynamoen” fik landinger og fiskerfartøjer til at
        
        
          svinge væk fra Esbjerg – og den udløsende faktor viste sig
        
        
          at blive tobisfiskeriet. Tobis var den eneste art, som samtlige
        
        
          esbjergtrawlere baserede en væsentlig del af deres økonomi
        
        
          på – fra de største sildefiskere, som benyttede tobis som
        
        
          et sikkert og solidt supplement til konsumfiskeriet, til de
        
        
          rene industrifartøjer, som for de flestes vedkommende helst
        
        
          skulle sikre sig mere end 50 % af årsomsætningen i den re-
        
        
          lativt korte tobissæson i foråret. Men i årene 2003, 2004 og
        
        
          2005 svigtede tobisfiskeriet i en grad, som det ikke tidligere
        
        
          var set i industrifiskeriets historie, og alle fartøjer i Esbjerg
        
        
          blev ramt af nedgangen. I 2003 fik TripleNine således en
        
        
          halvering af tobislandingerne i forhold til 2002 og en om-
        
        
          sætningsnedgang på 250 millioner kr. Historien gentog sig i
        
        
          2004, hvor direktøren måtte konstatere, at „det, som alle an-