65
        
        
          fiske fra Esbjerg i lidt over et år. I marts 2005 skrev avisen
        
        
          under overskriften „Sildebaroner ryster fiskerihavnen” om,
        
        
          hvordan nogle af de største esbjergfartøjer – herunder også
        
        
          de såkaldte „supertrawlere” fra 1980’erne – blev solgt ud af
        
        
          byen med kvotepriser på sild omkring 10 kr/kg og på ma-
        
        
          krel omkring 50 kr/kg
        
        
          25
        
        
          . Kvotesalget gjorde med ét slag de
        
        
          velansete og arbejdsomme fiskeskippere til mangemillionæ-
        
        
          rer, og på havnen bredte sig en stemning af, at nogen fiskere
        
        
          havde vundet i lotteriet på bekostning af andre, blot fordi de
        
        
          tilfældigvis var sildefiskere og ikke sperlingfiskere.
        
        
          De industrifartøjer, som i den nye IK-ordning fik en stor
        
        
          andel af sperlingkvoten, måtte ved indgangen til 2005 til al-
        
        
          les forbløffelse se til, at sperlingkvoten blev skåret ned til
        
        
          stort set ingenting. I forhandlingerne mellem EU’s fiskerimi-
        
        
          nistre kort før jul 2004 var man fra dansk side gået med til at
        
        
          minimere sperlingkvoten. Dermed var kvoteandelen næppe
        
        
          det papir værd, den var skrevet på, og sperlingfiskerne kunne
        
        
          kun håbe på en god tobissæson og på, at der ville blive fun-
        
        
          det en politisk løsning i løbet af året. Men tobissæsonen slog
        
        
          fejl for tredje år i træk, selv om fiskeriet blev nøje overvåget
        
        
          af Danmarks Fiskeriundersøgelser gennem såkaldt „realtids-
        
        
          monitorering”, og selv om fiskeriet fik lov at fortsætte indtil
        
        
          udgangen af juni. Som en konsekvens valgte TripleNine’s
        
        
          ledelse i midten af maj 2005 at standse for industrifisk-lan-
        
        
          dinger i Esbjerg øjeblikkeligt. Man ønskede at tilpasse pro-
        
        
          duktionen til råvaremængden, og fremover måtte Esbjerg-
        
        
          trawlerne lande industrifisken i Thyborøn
        
        
          26
        
        
          .
        
        
          Nu var især sperlingfiskerne på vej ind i en absolut
        
        
          økonomisk blindgyde, ramt af dårlige tobissæsoner, høje
        
        
          brændstofpriser samt en sperlingkvote på minimal størrelse.
        
        
          Der var ikke anden udvej end at lade skibet ligge i Esbjerg
        
        
          havn ved den kaj, som af folkeviddet snart blev omdøbt til
        
        
          „fallitkaj”. I august 2005 var der stadig 30 trawlere tilbage
        
        
          i Esbjerg, men kun otte havde større eller mindre andel i
        
        
          sildekvoterne, og blandt de resterende 22 var der adskillige,
        
        
          som balancerede på konkursens rand. Hvor man måske nok
        
        
          havde kunnet forudse, at der skulle en anselig lastekapacitet,
        
        
          helst ikke under 600 ton, til for at kunne skaffe en fornuftig
        
        
          økonomi i en industritrawler, var summen af ubehagelighe-
        
        
          der, som hobede sig op i sommeren 2005 så stor, at mange
        
        
          fiskere måtte afhænde fartøjet og gå i land. For de fartøjer,
        
        
          som var kommet i økonomisk klemme, og som stadig havde
        
        
          del i sildekvoten, blev det nødvendigt at sælge silden fra for
        
        
          at realisere de værdier, som var til rådighed, og hvad enten
        
        
          det skete frivilligt eller ved tvang, så var resultatet, som fi-
        
        
          skeskipper Svein Oskarson, E 157
        
        
          
            Reykjanes
          
        
        
          , fortæller, at
        
        
          alle makkerne forsvandt. Han var med sin trawler i 2004
        
        
          blandt de sidste puljefiskere, som leverede sild til ESSI, og
        
        
          da de kun var to tilbage ud af den normalt syv fartøjer store
        
        
          pulje, slog de sig i første omgang sammen med to skagbo-
        
        
          ere, og til sidst gik også Svein Oskarson ud af fiskeriet
        
        
          27
        
        
          .
        
        
          
            Yderligere koncentration: Kvotehandlen fortsætter
          
        
        
          Hermed var omstruktureringen af Esbjergs trawlerflåde og
        
        
          fiskemelsindustri imidlertid ikke slut. Midt i de dystre tider
        
        
          i 2005 var der også tiltag, som pegede fremad. TripleNine
        
        
          indviede i april det nye ekstraktionsanlæg, der som det første
        
        
          af sin art i verden kunne rense fiskemel for dioxin, og her-
        
        
          med nåede fabrikken op på inden for 4-5 år at have investeret
        
        
          130 millioner kr. i dioxin-rensning af fiskeolie og fiskemel
        
        
          28
        
        
          .
        
        
          Og mens de fleste fartøjshandler indebar, at Esbjergs flåde
        
        
          formindskedes, var der dog også andre, så som folkene bag
        
        
          trawlerne
        
        
          
            Iona
          
        
        
          ,
        
        
          
            Orkama
          
        
        
          og
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          , som opkøbte kvotean-
        
        
          dele med henblik på at kunne tilføre nye fartøjer til byen.
        
        
          Der blev samlet kvoteandele sammen, og der blev for første
        
        
          gang i mange år bestilt et helt nyt skib til Esbjergs trawler-
        
        
          flåde, da en ny E 349
        
        
          
            Cattleya
          
        
        
          blev bestilt på Karstensens
        
        
          Skibsværft i Skagen til levering i efteråret 2006.
        
        
          I løbet af 2005 tog de politiske diskussioner om en ny
        
        
          dansk fiskeriregulering fart, og da folketingspolitikerne i ok-
        
        
          tober indgik forlig, medførte det en markant udvidelse af de
        
        
          fiskerier, som var omfattet af individuelle kvoteordninger,
        
        
          herunder konsumfiskeri efter torsk og rødspætter samt indu-
        
        
          strifiskeriet. Selv om ordningens konkrete udmøntning for
        
        
          den enkelte industrikutter var noget uklar, idet politikerne
        
        
          nærmest bare havde vedtaget en hensigtserklæring om om-
        
        
          sættelighed i industrifiskeriet på linie med de eksisterende
        
        
          IOK i sildefiskeriet, fik det alligevel hurtigt virkning på in-
        
        
          dustrifiskernes fremtidsperspektiv. I fiskeriforliget blev også
        
        
          afsat penge til det, som skulle være den sidste store ophug-