73
        
        
          
            Konklusion: En usikker fremtid
          
        
        
          Esbjergs trawlerflåde og fiskemelsindustri har siden 2003
        
        
          gennemgået en turbulent periode, som er endt med en luk-
        
        
          ning for landinger og primær produktion af fiskemel og olie
        
        
          samt en kraftigt decimeret flåde. Fiskerireguleringen har i
        
        
          perioden været præget af stor omskiftelighed, hvad angår
        
        
          administrationen af fiskerettigheder i forhold til vilkårene
        
        
          for køb af kvoteandele, indgåelse af puljefiskeri og bytte/
        
        
          leje af kvoteandele, sammenlægning af fartøjer, mulighed
        
        
          for ophugning, fastlæggelse af kvoter efter „realtidsover-
        
        
          vågning” samt naturligvis de „gammeldags” udsving i de
        
        
          totale tilladte fangstmængder fra år til år. Fiskerne skulle på
        
        
          kort tid lære at begå sig i markedet for kvoteandele, og da de
        
        
          nye tiltag inden for reguleringen faldt sammen med tre dår-
        
        
          lige tobissæsoner i træk, fik nogle aldrig muligheden for at
        
        
          komme på fode igen efter et brislingefiskeri med bifangst-
        
        
          problemer samt en sperlingkvote, som i flere omgange blev
        
        
          nedskrevet til 0. Status efter de mange fartøjshandler var
        
        
          en koncentration af især silde- og makrelkvoterne på meget
        
        
          få fartøjer, hvoraf kun to fra Esbjerg havde store mængder.
        
        
          Set i bakspejlet var der sket en koncentration, som de fleste
        
        
          mente var uomgængelig, men de mange ubekendte faktorer
        
        
          i markedet, som f.eks. størrelsen fra år til år af de tilladte
        
        
          fangstmængder, ville fortsætte med at have en afgørende på-
        
        
          virkning af fiskernes økonomi. I den megen diskussion om
        
        
          prisen på 1 kg sildekvote var det hele tiden et grundvilkår,
        
        
          at en kvoteandel bestemt ikke er en statisk størrelse, men en
        
        
          relativ fiskeret, sådan som industrifiskerne med kvoteandel
        
        
          i sperling flere gange måtte sande. Man skulle med andre
        
        
          ord ikke alene være en dygtig fisker for at overleve i erhver-
        
        
          vet, det var også nødvendigt med en ikke ubetydelig portion
        
        
          held samt ikke mindst gunstige udmeldinger fra og godt
        
        
          samarbejde med den biologiske sagkundskab fra år til år.
        
        
          I 2008/9 flyttede TripleNine en produktionslinie for fi-
        
        
          skemel og -olie fra Esbjerg til Thyborøn for at højne pro-
        
        
          duktiviteten af de primære produkter. Tilbage i Esbjerg stod
        
        
          virksomheden med to værdifulde dioxinrensningsanlæg, ét
        
        
          til olie og ét til mel, samt en ny strategi om at skabe øget
        
        
          værditilvækst i slutproduktet gennem fremstillingen af
        
        
          dioxinrensede fosfolipider. Sidstnævnte imødeså man, at
        
        
          der kunne blive et fremtidigt salgsemne inden for dyrefo-
        
        
          derblandinger – og om muligt i fremtiden også inden for
        
        
          fiskeolie som kosttilskud til human ernæring. Af det til-
        
        
          oversblevne produktionsudstyr i Esbjerg blev en del solgt,
        
        
          blandt andet til Mexico og Sydafrika. Fremtiden måtte for
        
        
          virksomheden bero på en forventning om et langt lavere
        
        
          niveau af fangstmængde end tidligere, kombineret med en
        
        
          øget satsning på værditilvækst for i den henseende at skabe
        
        
          økonomisk mulighed for den fartøjsfornyelse, som fortsat
        
        
          ikke var gennemført i tilnærmelsesvis det omfang, der ville
        
        
          være nødvendigt for et økonomisk og bæredygtigt fremti-
        
        
          digt industrifiskeri. På generalforsamlingen i TripleNine i
        
        
          2007 vedtog man at omdanne selskabet til et aktieselskab i
        
        
          2012, og for at skabe interesse fra eksisterende andelshavere
        
        
          
            Lastoptagere losser brislinger fra E 400 „Allesøe” på en af de
          
        
        
          
            sidste arbejdsdage i december 2007. Med lukningen for landinger
          
        
        
          
            til TripleNine mistede lastoptagerne deres arbejde.