83
gen i 1988/89 ikke ville eller ikke kunne finde et engangs-
beløb på 500 mio. kr. til ophugningsstøtte.
Den traditionelle danske regulering
Så vi fortsatte i Danmark med den reguleringsmodel, vi var
inde i: Basislicenser og så en lige adgang til fiskeri, måske
kombineret med en speciallicens.
Basislicenserne, altså det, at der er et godkendt havne-
nummer på fartøjet, og lovgivningens krav om, at ejere skal
være erhvervsfiskere med fiskeri som hovederhverv, var og
er stadig hjørnestenen.
Licensfiskerierne – og dem har vi stadig, f.eks. hestere-
jerne i Vadehavet og muslinger og østers – gav rettigheder
til et begrænset antal fartøjer i enkeltfiskerier men forhin-
drede ikke disse i at deltage i andre fiskerier, når de ønskede
det – en anomali, som stiltiende blev accepteret.
Alle fartøjer med et nummer på havde altså adgang til at
deltage i alle almindelige fiskerier i alle farvande, f.eks. torsk
i Østersøen, hummer i Kattegat og rødspætter i Nordsøen.
Vel var der tendenser til, at man forsøgte at lukke af og re-
servere fisk lokalt, men stort set et åbent system.
Den lige adgang var til stede, men rettighederne var ikke
nødvendigvis ens, der var forskel på fartøjerne. De overord-
nede regler blev fastlagt i lovgivningen i den såkaldte re-
guleringsbekendtgørelse. Der udstedes stadig en ny regule-
ringsbekendtgørelse hvert år i november/december måned.
Ud over de nævnte licenser i afgrænsede fiskerier udvik-
ledes et system med reguleringer inden for tre hovedområ-
der
: Det almindelige konsumfiskeri
, torsk, rødspætter, kul-
ler, hummer osv, også kaldet det demersale fiskeri;
industri-
fiskeriet,
altså fiskeriet efter arter til produktion til fiskemel
og -olie, arter som tobis og brisling;
det pelagiske fiskeri,
fiskeriet efter stimefisk, primært sild og makrel.
Torsk, rødspætter, søtunger, hummer, kuller ...
I det almindelige konsumfiskeri, det demersale fiskeri, an-
vendte man et system, hvor der var rationer i forskellige
tidsperioder, fixpunkter og måske af og til fiskestop.
For at illustrere det kan som eksempel tages torskefiske-
riet i Nordsøen:
Først tog man kvoten, som var fastsat af EU’s ministre.
Så drøftedes og bestemtes, hvorledes denne kvote skulle fi-
skes over året. Det blev ca. 33 % i de første 4 måneder, ca.
33 % i de næste 4 måneder og ca. 33 % i de sidste 4 måneder.
Denne tilstræbte fordeling over året blev valgt for at tilgo-
dese de forskellige fiskerier: garnfiskerne ville gerne have
mest muligt til rådighed først på året, hvor torsken er nem at
fange i garn. Snurrevodsfiskerne ville gerne vente med store
mængder (rationer) til perioden marts/april – september/
oktober, hvor fiskeriet med snurrevod traditionelt foregår
nemmest, fordi vejret og vandet arter sig. Trawlerne fore-
trak på grund af andre fiskerier, f.eks. fiskeri i Østersøen, at
der blev gemt noget „til dem” sidst på året.
Det var som omtalt en tilstræbt fordeling over året, men
så kunne man udregne de mængder, der skulle fiskes i perio-
derne og dermed foretage en opdeling.
Opdelingen blev hægtet på fartøjerne i forhold til deres
længde i følgende kategorier: 0-9 meter, 9-12 meter, 12-16
meter, 16-20 meter, 20-24 meter, og over 24 meter. For hver
længdegruppe fastsattes en mængde (ration), som måtte fi-
skes i en given periode.
Der blev i årenes løb eksperimenteret med periodelæng-
der, men den mest benyttede var 1 måned.
Losning af hesterejer, Esbjerg Havn, april 2008. Foto: Danmarks
Fiskeriforening.
1...,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...192