93
        
        
          
            Den anden historiske politiske vedtagelse
          
        
        
          Efter atter en lang række møder både her og der, og med fø-
        
        
          devareminister Hans Chr. Schmidt nærmest flyvende rundt
        
        
          til møder, barslede udvalget med det forslag, som endelig
        
        
          i begyndelsen af november 2005 førte til vedtagelse af ny
        
        
          regulering i Folketinget. Regeringen og Dansk Folkeparti
        
        
          stod bag aftalen.
        
        
          Så flintrede Hans Chr. Schmidt atter på rundtur i landet
        
        
          for at tegne og fortælle om den nye vedtagelse, og så gik
        
        
          arbejdet igang med at få detaljerne på plads.
        
        
          Ved indgangen til 2009 er endnu ikke alt helt på plads,
        
        
          men det står fast, at Danmark har fået en fiskeriregulering,
        
        
          der er mere nuanceret end i andre lande, vi kan sammenligne
        
        
          os med. Medvirkende til at få ordningen på plads var, at re-
        
        
          geringen (med EU-støtte) kørte en stor ophugningsrunde, for
        
        
          at give „bedre plads” til de resterende fartøjer.
        
        
          Desværre lykkedes det os ikke at hugge hul på EU’s fæl-
        
        
          les fiskeripolitik i processen og få afprøvet et indsatsregule-
        
        
          ringssystem i Kattegat. Det var der nok flere personer såvel
        
        
          i Danmark, som i EU-Kommissionen, der var medvirkende
        
        
          til at få torpederet.
        
        
          Det danske reguleringssystem kan beskrives som en
        
        
          kombination af forskellige systemer, som er tilpasset de
        
        
          forskellige arter, fiskerier og fartøjer. Der er lukket af i de
        
        
          forskellige fiskerier; hvis man altså vil skifte, må man købe
        
        
          sig ind i et andet fiskeri.
        
        
          For sild, makrel og industrifiskeriet er der Individuelle
        
        
          Omsættelige Kvoter, det vil sige, at fisken kan handles
        
        
          uafhængigt af fartøjerne. Der er allerede sket en voldsom
        
        
          nedskæring af antallet af fartøjer, og en række nye fartø-
        
        
          jer er blevet bygget, primært til silde- og makrelfiskeri.
        
        
          Industrifiskeriet er ikke på plads flådemæssigt, fordi en
        
        
          række fiskerimæssigt og økonomisk dårlige år har forhin-
        
        
          dret en naturlig konsolidering.
        
        
          I det demersale konsumfiskeri er der indført Fartøjs
        
        
          Kvote Andele (FKA’er), der ligesom IOK’erne er andele af
        
        
          de danske kvoter. FKA’erne kan kun sælges sammen med
        
        
          fartøjerne, men man kan købe et fartøj med dets kvoter,
        
        
          smide fartøjet væk, og fiske de samlede kvoter med det ene
        
        
          fartøj („privat ophugning”).
        
        
          Kystfiskerne blev defineret, men det blev valgfrit, om
        
        
          man ville tilhøre gruppen. Dem der valgte kystfiskerstatus
        
        
          fik 10 % ekstra torsk og tunger.
        
        
          Hesterejefiskeriet beholdt sin status som licensfiskeri
        
        
          med et begrænset antal licencer. Det samme var tilfældet
        
        
          for muslinger og østers, men her er systemerne ikke helt på
        
        
          plads endnu.
        
        
          Det er interessant i forhold til det gamle regulerings-
        
        
          system, at for de almindelige konsumfisk har man beholdt
        
        
          en del af de årlige fiskemængder som „fælleseje” i en fi-
        
        
          skefond. Disse fisk kan man så benytte til kvotebytter med
        
        
          udlandet i løbet af kvoteåret.
        
        
          Vort danske system giver også mulighed for dannelse af
        
        
          puljer, hvor et antal fartøjer slår fisken sammen – som om det
        
        
          hele var ét fartøj. Man bestemmer så selv inden for puljen,
        
        
          hvorledes fisken skal fanges – og af hvem. Det må vist siges
        
        
          at være den selvforvaltning, som Danmarks Fiskeriforening
        
        
          efterlyste i foreningens handlingsplan i 2003. Puljerne kan
        
        
          være medvirkende til at bevare lokale fiskersamfund, hvis
        
        
          man da ellers ønsker det.
        
        
          I folketingets vedtagelse ligger en 8 års regel: Den af-
        
        
          tale, som det politiske flertal indgik i november 2005 kan
        
        
          først ændres 8 år efter, at et politisk flertal har opsagt den.
        
        
          Dette er angiveligt gjort for at beskytte dem, der investerer
        
        
          i fisk og fartøjer, men det har helt klart den praktiske betyd-
        
        
          ning, at systemet er kommet for at blive for evigt – det er
        
        
          svært at forestille sig et flertal for ophævelse holde gennem
        
        
          to folketingsvalg.
        
        
          Med beslutningen om 8-års reglen har Fødevareudvalget
        
        
          i Folketinget i virkeligheden sagt farvel til indflydelsen
        
        
          på dansk fiskeripolitik. Man kan naturligvis stadig stille
        
        
          spørgsmål til fødevareministeren og kalde denne i samråd,
        
        
          men når det gælder pengene til fiskerisektoren, er det fi-
        
        
          nansudvalgsmedlemmerne, der er de centrale, og når det
        
        
          gælder den vigtige EU politik, er det jo Europaudvalget, der
        
        
          giver mandat til ministeren.
        
        
          Den nye regulering blev ikke modtaget lige positivt af
        
        
          alle, men det er erkendt, at den er indført, og der har i fiskeriet
        
        
          været en meget stor aktivitet med hensyn til dannelse af store
        
        
          og små puljer, og der har desuden været en nærmest eksplo-