90
        
        
          
            Danmarks Fiskeriforenings formandskab spiller ud
          
        
        
          I september 2002 udløstes en stor bombe: Formandskabet
        
        
          i Danmarks Fiskeriforening (formand Bent Rulle og næst-
        
        
          formændene Thorkild Førby og Birger Rasmussen) skød en
        
        
          prøveballon op med udspil til en ny fiskeriregulering. I ud-
        
        
          spillet hed det bl.a.:
        
        
          „Formandskabet har konstateret, at et flertal i Folketinget
        
        
          ikke blot sidste år i maj vedtog, at der skal indføres indi-
        
        
          viduelle omsættelige kvoter på sild, men at samme flertal
        
        
          nu også har godkendt, at dem, der får de individuelle kvo-
        
        
          ter foræret, samtidig får ret til at udvikle deres fiskerier på
        
        
          alle andre områder, bortset fra tobis i norsk zone, brisling i
        
        
          Nordsøen, og sild og brisling i Østersøen.
        
        
          Det kan vi naturligvis ikke acceptere. Der må tages hen-
        
        
          -
        
        
          syn til alle andre danske fiskere, siger formanden Bent
        
        
          Rulle på vegne af formandskabet. Derfor vil vi på ho-
        
        
          vedbestyrelsesmødet den 18. september drøfte et for-
        
        
          slag, som gør totalt op med det nuværende regulerings-
        
        
          system og erstatte det med et nyt.
        
        
          Systemet, der foreslås indført allerede pr. 1. januar 2003
        
        
          bygger på følgende overordnede elementer:
        
        
          Alle danske fartøjer tildeles individuelle, ikke-omsætte-
        
        
          v
        
        
          lige, kvoter i alt fiskeri, naturligvis undtagen sildefiske-
        
        
          riet, hvor der jo kommer omsættelighed.
        
        
          Fartøjernes kvoteandele (og dermed mængderne) bereg-
        
        
          v
        
        
          nes på basis af en referenceperiode på f.eks. det bedste
        
        
          af 3 eller 5 år op til og med 2001.
        
        
          Kvoteandele kan lægges sammen ved sammenlægning
        
        
          v
        
        
          (og udtagning) af fartøjer, men kan ikke handles uaf-
        
        
          hængigt.”
        
        
          Det var helt klart ikke formandskabets foretrukne poli-
        
        
          tik, men de følte sig nødsagede til på ansvarligvis at frem-
        
        
          komme med et oplæg til ændringer for at undgå sprængnin-
        
        
          ger i Danmarks Fiskeriforening til ingen gavn for nogen.
        
        
          Forslaget fra formandskabet satte gang i debatten både
        
        
          blandt de folkevalgte, i fiskeriforeningerne og blandt almin-
        
        
          delige fiskere. Meningerne var som ventet delte. I hovedbe-
        
        
          styrelsen var der overvejende stemning for formandskabets
        
        
          forslag, men der var ikke enighed. På møder rundt i landet
        
        
          blev der talt for og imod.
        
        
          Pået repræsentantskabsmøde iDanmarksFiskeriforening
        
        
          i november 2002 blev formandskabets forslag til ny regule-
        
        
          ring reelt taget af bordet. Et flertal i denne rådgivende for-
        
        
          samling ønskede ikke et system med individuelle kvoter i
        
        
          dansk fiskeri. Sjovt nok var både modstandere og tilhæn-
        
        
          gere enige om, at resultatet var positivt. Modstanderne på
        
        
          grund af, at forslaget var faldet, tilhængerne fordi debatten
        
        
          faktisk var blevet startet.
        
        
          I november kom så den ventede lovgivning (bekendtgø-
        
        
          relse) om IOK på sild. Det var ikke Individuelle Omsættelige
        
        
          Kvoter, men Individuelle Overdragelige Kvoteandele, men
        
        
          forskellen var ens – ligesom forkortelsen IOK.
        
        
          I april 2003 afløste Thorkild Førby Bent Rulle som
        
        
          formand i Danmarks Fiskeriforening efter en turbulent pe-
        
        
          riode med intern debat og kritik af foreningens linie, spe-
        
        
          cielt omkring fiskerireguleringen. Thorkild Førby iværk-
        
        
          satte et arbejde internt i foreningen, hvilket mundede ud
        
        
          i en handlingsplan, der blev præsenteret 3. november på
        
        
          Christiansborg. Titlen på handlingsplanen var „Ansvaret til-
        
        
          bage til fiskerne”. I handlingsplanen blev der lagt op til, at
        
        
          fiskerne skulle have selvforvaltning.
        
        
          Det hører med til en beskrivelse af den danske fiskerire-
        
        
          gulering, at EU’s fiskeriministre, under det danske formand-
        
        
          skab med Mariann Fischer Boel i spidsen, ved den såkaldte
        
        
          reform i december 2002 indførte havdage for de fiskerier, der
        
        
          havde „torskeindblanding”. Ud over de regler, som allerede
        
        
          eksisterede omkring lukninger i perioder, f.eks. i Østersøen,
        
        
          var hermed et nyt fiskeriforvaltnings-instrument indført. På
        
        
          den ene side skulle fiskerne nu altså overholde nogle „out-
        
        
          put-krav” i form af begrænsninger i, hvor meger de måtte
        
        
          lande; på den anden side skulle de overholde et maksimalt
        
        
          antal fiskedage, d.v.s. dage væk fra havn, pr. måned, altså
        
        
          „input-krav”. Det gjorde ikke fiskerireguleringen nemmere,
        
        
          at dette system kom til, og der er siden årligt blevet arbejdet
        
        
          intenst med udformningen af systemet i Danmark.
        
        
          2004 blev, sammen med første halvdel af 2005, den helt