81
        
        
          at sulte, som mange havde gjort under krigen. Et hjørne af
        
        
          landbrugspolitikken blev til en fælles fiskeripolitik. Det var
        
        
          ikke specielt smart at tage udgangspunkt i landbruget, og fi-
        
        
          skeripolitikken er ikke blevet en sammenhængende politik.
        
        
          Der er blevet lappet på den mange gange, og der skal ske en
        
        
          revision igen i 2012.
        
        
          Udkast til lovgivningen i fiskeripolitikken laves af em-
        
        
          bedsmandsapparatet, Kommissionen. Kommissionen har
        
        
          faktisk monopol på at komme med forslag. De kan så be-
        
        
          handles i forskellige udvalg og komitéer, og en vedtagelse
        
        
          af lovgivning finder for det meste sted i Ministerrådet – på
        
        
          vores område fiskeriministrene. Undervejs kan man fore-
        
        
          tage høring af fiskerne og fiskeindustrien og forbrugerne og
        
        
          Verdensnaturfonden og……og der sker også en høring af
        
        
          Fiskeriudvalget i Europaparlamentet.
        
        
          Europaparlamentet bestemmer ikke ret meget, altså ikke
        
        
          lige nu, men når den nye „Lissabon traktat” bliver indført
        
        
          (og det regner alle med, for Irland stemmer nok ja i anden
        
        
          runde) vil beslutninger og dermed lovgivning fremkomme
        
        
          i „fælles-beslutning” mellem ministerråd og parlament. Det
        
        
          er for at gøre det hele mere demokratisk, men det forventes,
        
        
          at lovgivningen på EU niveau så i gennemsnit vil vare 2 år.
        
        
          Lissabon traktatens indførelse vil enten betyde, at fiske-
        
        
          ripolitikken i EU bliver endnu mere et morads, end tilfældet
        
        
          er i dag, eller at vi kan benytte lejligheden til forenkling og
        
        
          til at lægge ansvaret ud til regionerne og til dem, der skal
        
        
          leve af fiskeriet: fiskerne.
        
        
          EU’s fiskeripolitik handler om kvoter, havdage, redska-
        
        
          ber, flådepolitik, kontrol, mindstepriser, strukturstøtte og
        
        
          meget, meget mere. Der er ikke meget tilbage for de enkelte
        
        
          lande at bestemme.
        
        
          
            Kvotesystemet
          
        
        
          Kunne vi ikke bare forlade fiskeripolitikken og lave vores
        
        
          egen? – det er et ofte hørt krav i Skotland (måske er de knap
        
        
          så højrøstede nu, hvor deres storbanker er blevet overtaget
        
        
          af „London”). Nej, for som en fisker på den jyske vestkyst
        
        
          sagde til mig for nogle år siden „Jeg ved godt, hvorfor vi
        
        
          skal være med i EU’s fiskeripolitik, Niels, ellers har vi ikke
        
        
          mere vand at fiske i, end jeg kan pisse på en formiddag!”
        
        
          (læserne undskylder sprogbrugen). Vi har brug for at kunne
        
        
          bevæge os frit på havene.
        
        
          I EU’s fiskeripolitik er det centrale tema at få
        
        
          
            balance
          
        
        
          
            mellem ressourcerne
          
        
        
          , altså fiskebestandene,
        
        
          
            og kapaciteten
          
        
        
          ,
        
        
          altså fiskerflåden og dennes indsats på havet.
        
        
          I 1970’er blev aftaler om forskellige ordninger indgået,
        
        
          og de helt store beslutninger blev taget ved et forlig om
        
        
          
            den
          
        
        
          
            relative stabilitet
          
        
        
          i januar 1983. Man besluttede med en
        
        
          grundforordning at indføre faste fordelingsnøgler mellem de
        
        
          deltagende lande, således at når den totale fangstkvote for
        
        
          en fiskeart bliver fastlagt, så ved de enkelte lande automa-
        
        
          tisk, hvad de får. Et eksempel kan være, at Danmark har 20
        
        
          % af EU’s totalkvote for torsk i Nordsøen, så hvis den totalt
        
        
          tilladte fiskemængde (også kaldes TAC – Total Allowable
        
        
          Catch) er 50.000 tons, så får vi 10.000 i dansk torskekvote.
        
        
          (Der går også noget til Norge, fordi vi deler bestanden af
        
        
          torsk med Norge, men det springer vi over her).
        
        
          Den relative stabilitet og altså den faste fordeling på
        
        
          kvoter til de enkelte lande er baseret på de enkelte landes
        
        
          fiskeri op igennem 1970’erne. Det kan synes et noget gam-
        
        
          melt grundlag, men efter at systemet blev taget i anvendelse
        
        
          i 1983 har fordelingsnøglerne jo bestemt fiskerettighederne,
        
        
          så systemet „bider sig selv i halen”. Irland har ved enhver
        
        
          given lejlighed gjort opmærksom på, at „vi har 16 % af fi-
        
        
          skevandet, men kun 4 % af fiskekvoterne” – hvem vil af-
        
        
          give noget til dem, fordi de ikke var så aktive i 1970’erne?
        
        
          Ingen.
        
        
          Efterhånden som flere (fiskeri-)nationer er kommet med
        
        
          i EU er også flere og flere fiskebestande kommet ind under
        
        
          kvotesystemet både for at få foretaget fordeling af kvoterne
        
        
          og for at holde nye lande uden for. F.eks. blev der fastsat
        
        
          kvoter for tobis i Nordsøen, så Spanien ikke skulle komme
        
        
          ind at fiske her, da Spanien blev medlem af EU.
        
        
          Det skal nævnes, at TAC’erne, som de hedder i daglig
        
        
          tale i sektoren, er udtryk for EU fiskeriministrenes beslut-
        
        
          ninger om de totalt tilladte fangstmængder, men i realiteten
        
        
          er det beslutninger om, hvor meget, der lovligt må landes
        
        
          af de forskellige arter. Kvoterne er altså landingsmængder!
        
        
          Hvad så hvis man har fisket for meget? Så
        
        
          
            skal det smides
          
        
        
          
            ud,
          
        
        
          den såkaldte
        
        
          
            discard.
          
        
        
          Mange politikere, også EU’s fi-