94
        
        
          siv stigning i fartøjshandler, hvilket også har resulteret i kon-
        
        
          traheringen af mange nye konsumfartøjer til dansk fiskeri.
        
        
          
            Afslutning – „Det er vores vand”
          
        
        
          Alt imens vi i Danmark har brugt mange (måske de fleste?)
        
        
          kræfter på at fordele fisken mellem os, har andre bevæget
        
        
          sig ind på det, som vi troede var vore enemærker. Der skal
        
        
          ikke gås for langt ind på dette emne, men det er tankevæk-
        
        
          kende, når man remser op: havvindmølleparker, olie- og
        
        
          gasinstallationer, pipelines og kabler med sikkerhedszoner,
        
        
          sand- og grusudvinding, klapning af overskudsmaterialer,
        
        
          broer, tunneller, naturbeskyttelsesområder.
        
        
          Hertil kommer den uundgåelige forurening fra landba-
        
        
          serede aktiviteter og den føde, som fiskebestandene skal
        
        
          være over for sæler og skarver, for blot at nævne et par af de
        
        
          såkaldte prædatorer.
        
        
          Hvis ikke vi er opmærksomme og får en fornuftig tilret-
        
        
          telæggelse, mister vi vores vand, og så kan vi nok så mange
        
        
          gange lave fine fiskerireguleringer.
        
        
          De hollandske fiskere udsendte for et par år siden en
        
        
          publikation „Fishing on a square inch”, hvor de gjorde op-
        
        
          mærksom på, at hvis alle gode ideer til farvandenes benyt-
        
        
          telse blev gennemført, så havde de kun et „frimærke tilbage
        
        
          at fiske på”.
        
        
          „If you can’t beat them – join them”. Det var jo den ud-
        
        
          talelse, som Uffe Ellemann Jensen med omvendt ordstilling
        
        
          gjorde populær i 1992, da vi havde sagt nej i EU og banket
        
        
          Tyskland i fodbold.
        
        
          For dansk fiskeri skal den ikke vendes om. Vi skal vænne
        
        
          os til, at en række andre interessenter, som det hedder, har
        
        
          interesser i fiskeriet og interesser i de produkter, der kom-
        
        
          mer fra fiskeriet.
        
        
          De behøver ikke at skulle leve af at fiske for at have en
        
        
          legitim interesse i at være med, det kan skyldes en omsorg
        
        
          for miljøet og/eller for fiskebestandene. Det kan også skyl-
        
        
          des en (påstået) interesse for at vide, hvor fisken er fanget,
        
        
          af hvem, og hvornår. Er den bæredygtig?
        
        
          Vi kan ikke ryste dem af. Derfor er det nødvendigt at
        
        
          samarbejde og herigennem afluse de værste forestillinger
        
        
          og opfattelser.
        
        
          Nu, hvor vi i Danmark nærmer os afslutningen af man-
        
        
          ge, mange års debat om fiskerireguleringen, er det vigtigt
        
        
          i samarbejde med omgivelserne at fokusere på at få mest
        
        
          muligt ud af de fiskeressourcer, vi råder over.
        
        
          
            Summary
          
        
        
          Fisheries management in Denmark did not cause any pro-
        
        
          blems during the first years after Denmark joined the then
        
        
          Common Market, now the European Union. In 1983 a basic
        
        
          regulation was introduced in the Common Fisheries Policy
        
        
          which launched „Relative Stability” in quotas, i.e. a country
        
        
          is awarded a given percentage of a given quota. With reduc-
        
        
          tions in all quotas – so-called TACs – this system started to
        
        
          bite towards the end of the 1980s, and the internal (in the
        
        
          fisheries sector) and external discussions commenced on
        
        
          how to manage these quotas – and gradually also the other
        
        
          fishing rights (licences, fishing procedures).
        
        
          This article describes developments since the late 1980s,
        
        
          where the fishermen, their organisation, politicians and the
        
        
          Ministry for Fisheries (now: Ministry for Food, Agriculture
        
        
          and Fisheries) were heavily involved in the developments
        
        
          leading to a new management of Danish Fisheries.
        
        
          The new Danish management system may not solve all
        
        
          problems for everybody, and it has certainly abandoned the
        
        
          idea of equal access and equal rights, but it has tried not to
        
        
          make the mistakes made in other countries.
        
        
          The article concludes by noting that the fishermen and
        
        
          their fisheries are not alone. Others are laying claim to both
        
        
          the sea areas (be it for conservation or extraction) and to
        
        
          helping the fishermen in their (own) management. The out-
        
        
          siders are here to stay.