45
        
        
          
            Industrisamfundets havne
          
        
        
          Et af de største projekter under satsningsområdet „Industri-
        
        
          samfundets kulturarv” var en gennemgang af industrisam-
        
        
          fundets danske havne i perioden 1840-1970, hvor den klassi-
        
        
          ske industrielt prægede havn havde sin storhedstid. Projektet
        
        
          blev sendt i udbud i februar 2006, og Odense Bys Museer
        
        
          blev valgt til opgaven. Til at gennemføre projektet nedsatte
        
        
          Odense Bys Museer en arbejdsgruppe bestående af kultur-
        
        
          historikere og restaureringsarkitekter med tilknyttet ingeni-
        
        
          ørfaglig bistand. Desuden blev der nedsat en følgegruppe
        
        
          til projektet med medlemmer fra Arkitektskolen i Aarhus,
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet samt Kulturarvsstyrelsen.
        
        
          12
        
        
          Projektet var opdelt i fire hovedopgaver: 1) en forunder-
        
        
          søgelse på baggrund af eksisterende litteratur om 75 havne
        
        
          udpeget af Kulturarvsstyrelsen, 2) en registrering af helhe-
        
        
          der på 40 af de 75 havne udvalgt på grundlag af forundersø-
        
        
          gelsen, 3) en bygningsregistrering på syv udvalgte havne og
        
        
          4) en afsluttende bogudgivelse.
        
        
          13
        
        
          Ved forundersøgelsen gennemgik projektgruppen in-
        
        
          dustrisamfundets erhvervshavne i fire faser: Den førin-
        
        
          dustrielle havn 1840-1865, Den tidlige industrielle havn
        
        
          1865-1890, den industrielle havn 1890-1930 og den modne
        
        
          erhvervshavn 1930-1970. Desuden rummede forundersø-
        
        
          gelsen en gennemgang af havnenes teknik og infrastruktur,
        
        
          bygninger og strukturer samt havnens arbejde og sociale liv,
        
        
          en omfattende bibliografi samt forslag til, hvilke 40 havne,
        
        
          der skulle udvælges til helhedsregistrering.
        
        
          14
        
        
          I udvalget af de 40 havne blev der lagt vægt på, at der var
        
        
          repræsentanter for forskellige anlægstyper, konstruktioner,
        
        
          størrelser, funktioner, alder samt almindelige og specielle
        
        
          havnetyper. Et sådant udvalg kan altid diskuteres, og ofte
        
        
          måtte der vælges mellem to havne, der repræsenterede det
        
        
          samme. Derfor er det også vigtigt at holde sig for øje, at
        
        
          fordi en havn er valgt frem for en anden, er det ikke nødven-
        
        
          digvis, fordi den første er mere værdifuld end den anden.
        
        
          Helhedsregistreringen dannede baggrund for udvælgel-
        
        
          sen af de syv mest repræsentative havne og havneafsnit. På
        
        
          disse havne skulle hvert enkelt bygningsanlæg registreres
        
        
          og dets bevaringsværdi vurderes. De syv havne blev præ-
        
        
          senteret således af Kulturarvsstyrelsen i en pressemedde-
        
        
          lelse 28. august 2007.
        
        
          15
        
        
          „
        
        
          
            Svendborg Havn
          
        
        
          er et af de bedst bevarede samlede havne-
        
        
          miljøer i Danmark med næsten alle de elementer, der indgik
        
        
          i en mindre til mellemstor erhvervshavns udvikling, bl.a.
        
        
          
            Svendborg Havn blev i undersøgelsen af industrisamfundets havn betegnet som den mest typiske, alsidige havn. Her er det den gamle hav-
          
        
        
          
            neplads med dampskibsmolen. Foto: Flemming Wedell.