36
land og oprettede J. P. Jensens Skibsproviantering. De fiske-
re, der var medlem af „Indkøbsforeningen Godthåb”, hand-
lede også ved J. P. Jensens Skibsproviantering. De skabte
deres helt eget miljø og fællesskab omkring forretningen,
og i det hele taget har skibsprovianteringerne haft en stor
betydning for dannelsen af kontakter og fællesskaber blandt
fiskere og sømænd i øvrigt.
Skibsprovianteringer som serviceorgan og samlingssted
Uden skibsprovianteringerne ville søfarten have haft van-
skelige vilkår. Præcision, effektivitet og pålidelighed er
nogle af nøgleordene for skibsfarten, hvilket dårligt kan
efterleves uden et effektivt serviceerhverv i ryggen. Den di-
rekte levering til skibene af alle typer varer på stort set alle
tider af døgnet var skibsprovianteringernes vigtigste ydelse
til de maritime erhverv. Sømændene eller skibsrederne, be-
høvede kun at henvende sig ét sted, idet skibshandlernes
alsidighed og store kontaktflade kom kunderne til gode.
Skibshandleren sørgede for at skaffe alle stumper og reser-
vedele, han kendte de lokale håndværkere, hvis noget skulle
ordnes, og i det hele taget sørgede han for alt det praktiske,
når skibene var i land. Det kunne være alt fra udskiftningen
eller reparation af et defekt ror, til afhentning af vasketøj
på skibet, som blev bragt til det lokale vaskeri. Det var en
stor hjælp, specielt for udenbys fartøjer, hvor besætningen
uden lokalkendskab dårligt vidste, hvor de skal gå hen og få
tingene ordnet.
En anden vigtig funktion, som skibsprovianteringerne
har varetaget for skibsfarten, er alt det regnskabsmæssige
og papirarbejde, som fulgte med leveringen til skibene.
Skibshandlerne har taget sig af det bureaukratiske arbejde
med udfyldelse af toldpapirer, momsregnskaber m.v. Alle
varer leveret til skibe er fritaget for moms og afgifter, men
det har til gengæld krævet en masse administration at få de
udførte varer indberettet til myndighederne. Det har ikke
været usædvanligt, at skibshandlerne har siddet til langt ud
på natten med papirarbejdet, som fyldte meget i det daglige
arbejde. Regnskaberne hjalp skibshandleren også med. Han
tog sig også af mellemværende med diverse underleveran-
dører, og kunderne kunne nøjes med at betale det hele samlet
Proviantering af kutteren „Solon”, som skal på laksefiskeri i Øster-
søen. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv - Knud Rasmussen, 1952.
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...192