36
        
        
          land og oprettede J. P. Jensens Skibsproviantering. De fiske-
        
        
          re, der var medlem af „Indkøbsforeningen Godthåb”, hand-
        
        
          lede også ved J. P. Jensens Skibsproviantering. De skabte
        
        
          deres helt eget miljø og fællesskab omkring forretningen,
        
        
          og i det hele taget har skibsprovianteringerne haft en stor
        
        
          betydning for dannelsen af kontakter og fællesskaber blandt
        
        
          fiskere og sømænd i øvrigt.
        
        
          
            Skibsprovianteringer som serviceorgan og samlingssted
          
        
        
          Uden skibsprovianteringerne ville søfarten have haft van-
        
        
          skelige vilkår. Præcision, effektivitet og pålidelighed er
        
        
          nogle af nøgleordene for skibsfarten, hvilket dårligt kan
        
        
          efterleves uden et effektivt serviceerhverv i ryggen. Den di-
        
        
          rekte levering til skibene af alle typer varer på stort set alle
        
        
          tider af døgnet var skibsprovianteringernes vigtigste ydelse
        
        
          til de maritime erhverv. Sømændene eller skibsrederne, be-
        
        
          høvede kun at henvende sig ét sted, idet skibshandlernes
        
        
          alsidighed og store kontaktflade kom kunderne til gode.
        
        
          Skibshandleren sørgede for at skaffe alle stumper og reser-
        
        
          vedele, han kendte de lokale håndværkere, hvis noget skulle
        
        
          ordnes, og i det hele taget sørgede han for alt det praktiske,
        
        
          når skibene var i land. Det kunne være alt fra udskiftningen
        
        
          eller reparation af et defekt ror, til afhentning af vasketøj
        
        
          på skibet, som blev bragt til det lokale vaskeri. Det var en
        
        
          stor hjælp, specielt for udenbys fartøjer, hvor besætningen
        
        
          uden lokalkendskab dårligt vidste, hvor de skal gå hen og få
        
        
          tingene ordnet.
        
        
          En anden vigtig funktion, som skibsprovianteringerne
        
        
          har varetaget for skibsfarten, er alt det regnskabsmæssige
        
        
          og papirarbejde, som fulgte med leveringen til skibene.
        
        
          Skibshandlerne har taget sig af det bureaukratiske arbejde
        
        
          med udfyldelse af toldpapirer, momsregnskaber m.v. Alle
        
        
          varer leveret til skibe er fritaget for moms og afgifter, men
        
        
          det har til gengæld krævet en masse administration at få de
        
        
          udførte varer indberettet til myndighederne. Det har ikke
        
        
          været usædvanligt, at skibshandlerne har siddet til langt ud
        
        
          på natten med papirarbejdet, som fyldte meget i det daglige
        
        
          arbejde. Regnskaberne hjalp skibshandleren også med. Han
        
        
          tog sig også af mellemværende med diverse underleveran-
        
        
          dører, og kunderne kunne nøjes med at betale det hele samlet
        
        
          
            Proviantering af kutteren „Solon”, som skal på laksefiskeri i Øster-
          
        
        
          
            søen. Foto: Esbjerg Byhistoriske Arkiv - Knud Rasmussen, 1952.