38
        
        
          litet, som strakte sig meget langt. Der kunne opstå nære re-
        
        
          lationer mellem skibshandlerne og deres kunder. Det værste
        
        
          var når et skib forliste, fortæller Gorm Thomsen – det var
        
        
          som at miste nære familiemedlemmer, og det er kun med
        
        
          til at understrege, hvor tæt personerne i de to erhverv var
        
        
          forbundet.
        
        
          
            Erhvervet i forandring
          
        
        
          Ovenstående har omhandlet dagligdagen og de opgaver
        
        
          skibsprovianteringerne har løst gennem årene 1950-2000,
        
        
          med hovedvægten på de tre første årtier. Siden 1980erne
        
        
          er det stille og roligt gået ned ad bakke for erhvervet. En
        
        
          åbenlys forklaring på nedgangen ligger i det faldende antal
        
        
          fartøjer i de danske havne, hvor især fiskerflådens kraftige
        
        
          reducering spiller en stor rolle. Deri lå et stort kundegrund-
        
        
          lag, men med den skibstrafik, som stadig foregår i de dan-
        
        
          ske havne, kan dette ikke alene forklare lukningen af de
        
        
          mange skibsprovianteringer. Der er andre faktorer på spil,
        
        
          som bl.a. hører under den generelle samfundsudvikling med
        
        
          effektiviseringer og stordrift i virksomhederne. De mange
        
        
          små skibsprovianteringer må vige for de store, hvilket ikke
        
        
          er meget anderledes end udviklingen inden for den øvrige
        
        
          detailsektor, hvor stordrift tvinger de mindre virksomheder
        
        
          til at lukke.
        
        
          Udviklingen i infrastrukturen og herunder udviklingen
        
        
          i kommunikationsudstyr har gjort det lettere for de større
        
        
          virksomheder at betjene søfarten. Tidligere stod skibshand-
        
        
          lerne på kajen, når skibene anløb havnen og tog mod bestil-
        
        
          linger, i dag foregår alle bestillinger til skibsprovianterin-
        
        
          gerne på fjernbestilling via telefax eller e-mail sendt direkte
        
        
          fra skibene. Dette er med til at effektivisere processen, og
        
        
          varerne, som bliver samlet på centrale lagre, kan uden vi-
        
        
          dere fragtes med lastbil til de havne, skibene anløber. Det
        
        
          betyder altså ikke det helt store for provianteringen, at skibe
        
        
          som anløber havnen i Vejle fremover får varerne bragt fra
        
        
          Fredericia. Varerne bliver bragt i køle- eller frysebiler, og da
        
        
          skibene i dag også har køle- og frysefaciliteter om bord og
        
        
          meget mere oplagringsplads end i fortidens fartøjer, kan der
        
        
          provianteres i langt større mængder ad gangen. Skibene skal
        
        
          altså ikke nødvendigvis have provianteret hver gang de er i
        
        
          havn, hvilket naturligvis også har skubbet til den negative
        
        
          udvikling i erhvervet. Skibsprovianteringernes øvrige funk-
        
        
          tioner er også blevet vanskeligere at udøve gennem årene.
        
        
          Hvor besætningerne fra skibene tidligere kom ind og hen-
        
        
          tede en rulle tov, en spand petroleum, en kilerem til motoren
        
        
          eller andre smådele til reparationer om bord er efterspørgs-
        
        
          len på den type varer ikke længere så stor. Det kræver ud-
        
        
          dannede specialister tilkaldt udefra, ofte fra et andet land,
        
        
          hvis motoren eller andet skal repareres i dag. Sådanne ting
        
        
          kan hverken besætningen selv, skibshandleren eller den lo-
        
        
          kale smed tage sig af.
        
        
          Det er altså mange faktorer i samfundsudviklingen, som
        
        
          har betydet en gradvis reduktion af skibsprovianteringers
        
        
          rolle og funktion. Fra at være vigtige serviceleverandører
        
        
          er skibsprovianteringerne i dag reduceret til blot at være
        
        
          vareleverandører. Det skal ikke forstås sådan, at de tilbage-
        
        
          værende skibsprovianteringer har et ringere serviceniveau,
        
        
          men blot at de i forhold til tidligere har mistet mange af de
        
        
          serviceorienterede funktioner. De har også mistet den socia-
        
        
          le funktion, der må fremhæves som værende en af skibspro-
        
        
          vianteringernes væsentlige bidrag til miljøet og sammen-
        
        
          holdet blandt de personer, som færdedes på havnen. Dette
        
        
          er blevet vanskeligere at opdrive, og kan ikke genskabes i de
        
        
          store, moderne virksomheder. Stedet hvor den pensionerede
        
        
          kaptajn går hen for at fornemme atmosfæren, tale med lige-
        
        
          sindede, og få en bid af oplevelserne fra den store verden, er
        
        
          med den oprindelige type skibsprovianteringer forsvundet.
        
        
          Så hvor strukturændringen i erhvervet måske ikke betyder
        
        
          så meget i forhold til skibenes proviantering, har det i højere
        
        
          grad betydning for livet og miljøet i de havne, hvor skibs-
        
        
          provianteringerne tidligere lå i hobetal.
        
        
          
            Noter
          
        
        
          
            1.
          
        
        
          Der findes ingen større skriftlige fremstillinger vedr.
        
        
          skibsprovianteringernes funktion og udvikling. Enkelt-
        
        
          butikker er behandlet i artikler med vægt på forretningens
        
        
          historie og personerne omkring dem, ligesom skibsprovian-
        
        
          tering er berørt i de øvrige kilder, der henvises til.
        
        
          
            2.
          
        
        
          Torben Abd-el Dayem:
        
        
          
            Det Ostindiske Eventyr
          
        
        
          , Esbjerg
        
        
          2006, p. 43-46.