32
de bedste tilbud. De bestilte, sikkert uden at stille de store
spørgsmål til regningen. Sådan var det i de gode tider, men
den dalende aktivitet i fiskeriet fra Esbjerg har også haft en
afsmittende effekt på skibsprovianteringerne.
I dag er der kun to egentlige skibsprovianteringer til-
bage i Esbjerg. Den ene, Jens Lysholdts Eftf. A/S er ble-
vet en del af den multinationale koncern, Danish Supply
Corporation mens den noget mindre, familiedrevne Esbjerg
Skibsproviantering ikke kun henvender sig til de maritime
erhverv, men også markedsfører sig over for den øvrige by
med salg af specialvarer. Beslutningen om at lukke for lan-
dingen af industrifisk i Esbjerg i december 2007, har ikke
gjort det lettere at drive skibsproviantering i Esbjerg. De fi-
sketrawlere der er tilbage i byen, skal til Thyborøn for at
komme af med deres ladning af industrifisk, så det medfører
lange køreture med provianten. Den øvrige havnetrafik samt
offshore aktiviteterne bibringer skibsprovianteringerne en
vis omsætning, men ser man på Esbjerg som eksempel, pe-
ger det samlede billede på en voldsom nedgang i erhvervet.
Det samme gør sig gældende i de øvrige danske havnebyer. I
det følgende er det ikke nedgangen, men derimod de gode ti-
der for skibsprovianteringerne, som vil blive forsøgt belyst.
Varer og handel i en skibsproviantering
De originale skibsprovianteringer minder på mange måder
om de gode gamle købmandsbutikker før selvbetjeningens
tid, hvor varerne blev målt og vejet i de ønskede mængder af
en serviceminded ekspedient iført kittel. Forskellen ligger i
vareudvalget, mængderne og de tidspunkter på døgnet, va-
rerne kunne leveres. En skibshandler, som man også kalder
forhandleren af skibsproviant, har et varelager og serviceni-
veau, som er specielt tilpasset søens folk. Skibshandler Kaj
Holm har selv prøvet begge typer erhverv. Han er oprinde-
ligt uddannet i en lille brugsbutik ude på landet, inden han
blev tilbudt et arbejde ved skibshandler Hjort i Vejle. Lige
efter skiftet til en skibsproviantering var han overbevist om,
at dér ville han ikke blive ret længe. Han var vant til en for-
udsigelig arbejdsdag under kontrollerede former, hvor han
kunne gå i sin fine hvide kittel med rene hænder. Arbejdet
i en skibshandel var møgbeskidt, og det hele skulle ordnes
Skibsprovianteringer i Esbjerg 1950-1980 (et udpluk).
1. Svend Brinch, Kongensgade 88.
2. Anton Christensen, Vesterhavsgade 29/hjørnet af Torden-
skjoldsgade.
3. Jens Lysholdt, hjørnet af Tordenskjoldsgade/Willemoesgade
(flyttede senere til Fiskebrogade 8).
4. H. P. Sehested, Niels Juelsgade (flyttede senere til Strandby-
gade 40).
5. J. P. Jensen, Niels Juelsgade 3.
6. Th. Thygesen, hjørnet af Vesterhavsgade/Niels Juelsgade
(flyttede senere til Strandbygade 20).
7. Alfred Sørensen/Svend E. Spatzeck/Lai & Co, hjørnet af Niels
Juelsgade/Willemoesgade (Havnegade 130).
8. Bækby Illeborg, Vesterhavsgade 77/hjørnet af Peder Skrams-
gade (flyttede senere til Vesterhavsgade samt Helgolands-
gade 9).
9. Peder Vendelbo/Steen Vendelbo/Møller og Vendelbo, Vester-
havsgade 93.
10. Kvorning&Christensen/EsbjergSkibshandel,Nyhavnsgade17.
11. Chr. FjordTarbensen/Jensen&Thomsen, Helgolandsgade 26.
12. NJC, Helgolandsgade 9.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...192