32
        
        
          de bedste tilbud. De bestilte, sikkert uden at stille de store
        
        
          spørgsmål til regningen. Sådan var det i de gode tider, men
        
        
          den dalende aktivitet i fiskeriet fra Esbjerg har også haft en
        
        
          afsmittende effekt på skibsprovianteringerne.
        
        
          I dag er der kun to egentlige skibsprovianteringer til-
        
        
          bage i Esbjerg. Den ene, Jens Lysholdts Eftf. A/S er ble-
        
        
          vet en del af den multinationale koncern, Danish Supply
        
        
          Corporation mens den noget mindre, familiedrevne Esbjerg
        
        
          Skibsproviantering ikke kun henvender sig til de maritime
        
        
          erhverv, men også markedsfører sig over for den øvrige by
        
        
          med salg af specialvarer. Beslutningen om at lukke for lan-
        
        
          dingen af industrifisk i Esbjerg i december 2007, har ikke
        
        
          gjort det lettere at drive skibsproviantering i Esbjerg. De fi-
        
        
          sketrawlere der er tilbage i byen, skal til Thyborøn for at
        
        
          komme af med deres ladning af industrifisk, så det medfører
        
        
          lange køreture med provianten. Den øvrige havnetrafik samt
        
        
          offshore aktiviteterne bibringer skibsprovianteringerne en
        
        
          vis omsætning, men ser man på Esbjerg som eksempel, pe-
        
        
          ger det samlede billede på en voldsom nedgang i erhvervet.
        
        
          Det samme gør sig gældende i de øvrige danske havnebyer. I
        
        
          det følgende er det ikke nedgangen, men derimod de gode ti-
        
        
          der for skibsprovianteringerne, som vil blive forsøgt belyst.
        
        
          
            Varer og handel i en skibsproviantering
          
        
        
          De originale skibsprovianteringer minder på mange måder
        
        
          om de gode gamle købmandsbutikker før selvbetjeningens
        
        
          tid, hvor varerne blev målt og vejet i de ønskede mængder af
        
        
          en serviceminded ekspedient iført kittel. Forskellen ligger i
        
        
          vareudvalget, mængderne og de tidspunkter på døgnet, va-
        
        
          rerne kunne leveres. En skibshandler, som man også kalder
        
        
          forhandleren af skibsproviant, har et varelager og serviceni-
        
        
          veau, som er specielt tilpasset søens folk. Skibshandler Kaj
        
        
          Holm har selv prøvet begge typer erhverv. Han er oprinde-
        
        
          ligt uddannet i en lille brugsbutik ude på landet, inden han
        
        
          blev tilbudt et arbejde ved skibshandler Hjort i Vejle. Lige
        
        
          efter skiftet til en skibsproviantering var han overbevist om,
        
        
          at dér ville han ikke blive ret længe. Han var vant til en for-
        
        
          udsigelig arbejdsdag under kontrollerede former, hvor han
        
        
          kunne gå i sin fine hvide kittel med rene hænder. Arbejdet
        
        
          i en skibshandel var møgbeskidt, og det hele skulle ordnes
        
        
          
            Skibsprovianteringer i Esbjerg 1950-1980 (et udpluk).
          
        
        
          
            1. Svend Brinch, Kongensgade 88.
          
        
        
          
            2. Anton Christensen, Vesterhavsgade 29/hjørnet af Torden-
          
        
        
          
            skjoldsgade.
          
        
        
          
            3. Jens Lysholdt, hjørnet af Tordenskjoldsgade/Willemoesgade
          
        
        
          
            (flyttede senere til Fiskebrogade 8).
          
        
        
          
            4. H. P. Sehested, Niels Juelsgade (flyttede senere til Strandby-
          
        
        
          
            gade 40).
          
        
        
          
            5. J. P. Jensen, Niels Juelsgade 3.
          
        
        
          
            6. Th. Thygesen, hjørnet af Vesterhavsgade/Niels Juelsgade
          
        
        
          
            (flyttede senere til Strandbygade 20).
          
        
        
          
            7. Alfred Sørensen/Svend E. Spatzeck/Lai & Co, hjørnet af Niels
          
        
        
          
            Juelsgade/Willemoesgade (Havnegade 130).
          
        
        
          
            8. Bækby Illeborg, Vesterhavsgade 77/hjørnet af Peder Skrams-
          
        
        
          
            gade (flyttede senere til Vesterhavsgade samt Helgolands-
          
        
        
          
            gade 9).
          
        
        
          
            9. Peder Vendelbo/Steen Vendelbo/Møller og Vendelbo, Vester-
          
        
        
          
            havsgade 93.
          
        
        
          
            10. Kvorning&Christensen/EsbjergSkibshandel,Nyhavnsgade17.
          
        
        
          
            11. Chr. FjordTarbensen/Jensen&Thomsen, Helgolandsgade 26.
          
        
        
          
            12. NJC, Helgolandsgade 9.