37
        
        
          ét sted. Stamkunderne havde en kontrabog eller proviantbog
        
        
          i butikken, hvor der løbende blev ført opgørelser over pro-
        
        
          vianteringen. Flere forretninger tog sig af alt det økonomi-
        
        
          ske, blandt andet med at sætte penge i banken og regne ud,
        
        
          hvor meget de enkelte besætningsmedlemmer skulle have
        
        
          udbetalt i løn, og dertil havde deres skattekort liggende. De
        
        
          større skibe havde selvfølgelig skibsrederen til at ordne det
        
        
          regnskabsmæssige, men for de små fiskere var det en stor
        
        
          hjælp. Hos Jensen & Thomsens Skibsproviantering havde
        
        
          man på et tidspunkt ansat en bogholder til at ordne det regn-
        
        
          skabsmæssige for de lokale fiskere tilknyttet forretningen.
        
        
          Sædvanligvis handlede de faste kunder på kredit, og det var
        
        
          ikke ualmindeligt, at skibshandlerne hjalp fiskerne med at
        
        
          strække kreditten og hjælpe dem i økonomisk vanskelige
        
        
          tider. Når en fiskekutter havde haft en såkaldt „vindrejse”,
        
        
          dvs. et fisketogt med en så ringe fangst, at det ikke kunne
        
        
          dække omkostningerne, var skibshandlerne ofte villige til
        
        
          at udsætte betalingsfristen. Går man tilbage i tiden, kunne
        
        
          kreditten strække sig over hele vinteren, når det var sløjt
        
        
          med fiskeriet. Fiskerne kunne så betale deres tilgodehaven-
        
        
          der tilbage, når foråret og fiskene vendte tilbage. Som regel
        
        
          blev der ikke lagt renter til beløbet
        
        
          10
        
        
          . Det hændte også, at
        
        
          skibene i hårde vintre sad fast i isen eller var tvunget til at
        
        
          ligge i havn. (Det var nok overvejende i de indre farvande
        
        
          og fjorde, at det skete). Nogle skibe var forsikrede mod
        
        
          isvintre, men det var ikke alle, og i de tilfælde trådte skibs-
        
        
          handlerne til med forsyninger og lange kreditter. Ifølge Kaj
        
        
          Holm har mange skibshandlere været ret velbeslåede, og
        
        
          ifølge ham er skibsprovianteringerne ikke nær så følsomme
        
        
          overfor konjunkturudsving, som i særdeleshed transport-
        
        
          sektoren herunder søfarten. Det hænger sammen med, at
        
        
          når skibene er tvunget til land, så skal besætningerne fortsat
        
        
          have proviant, og de har måske udnyttet oplægningstiden til
        
        
          at få malet skroget eller repareret forskellige dele på fartø-
        
        
          jet, som skibsprovianteringerne i alle tilfælde leverede ma-
        
        
          terialer til.
        
        
          Overskud og service er nøgleordene, når man skal for-
        
        
          klare skibsprovianteringernes relative succes og andel i
        
        
          skibstrafikkens gode betingelser. „Intet er umuligt” er et
        
        
          slogan, som skibsprovianteringerne gerne bruger, og for en
        
        
          ærekær skibshandler er det noget nær det værste, at måtte
        
        
          strege en ordre fra proviantlisten eller melde pas i en ud-
        
        
          stukket opgave. „
        
        
          
            En god skibshandler leverer alle de varer,
          
        
        
          
            der er bestilt – uanset hvor umuligt det måtte være
          
        
        
          ”
        
        
          11
        
        
          . Det
        
        
          er også det, som gør erhvervet så spændende at arbejde i,
        
        
          idet det er så alsidigt, og man aldrig ved, hvad man bliver
        
        
          udsat for. Der er mange eksempler på anderledes opgaver og
        
        
          ønsker, som en skibshandler er blevet stillet overfor. Udover
        
        
          de almindelige særønsker i form af helt bestemte mærker og
        
        
          fabrikater inden for dagligvarer og proviant kunne en skibs-
        
        
          handler blive udsat for mange særprægede ønsker, som for
        
        
          eksempel parykker, parfume eller nylonstrømper til besæt-
        
        
          ningens koner derhjemme. Russere og andre nationaliteter
        
        
          med begrænsede købemuligheder i hjemlandet er ofte dem,
        
        
          som er kommet med de mest mærkelige ønsker. Det er ikke
        
        
          kun sømænd og fiskere, som har benyttet sig af skibshand-
        
        
          lernes evner, idet der også er mange bykunder, til i hvert fald
        
        
          til de lidt mere specielle ting. Der har været ordrer på alt fra
        
        
          jernkæder til dyrene i en zoologisk have, til et endeløst reb
        
        
          med nisser som skulle indgå i juleudstillingen i et stormaga-
        
        
          sin. Mange steder har opfattelsen været, at fås det ikke hos
        
        
          skibshandleren, så er det umuligt at få fat i.
        
        
          En skibshandler var én man kunne regne med, og er-
        
        
          hvervet var forbundet med søfarten via en høj grad af loya-
        
        
          litet og sammenhold. Gorm Thomsen beskriver sit arbejde
        
        
          i skibsprovianteringen som de bedste år i hans liv. Det po-
        
        
          sitive han kan pege på, er det miljø og store sammenhold
        
        
          som eksisterede mellem ham og kunderne indbyrdes. Den
        
        
          særlige stemning blandt sømænd blev overført til skibspro-
        
        
          vianteringerne, hvor der i baglokalerne var plads til samling
        
        
          og adspredelse. Her mødtes man over en „formiddagsøl”
        
        
          og diskuterede fiskeriet eller øvrige hændelser i den store
        
        
          verden. Selvom man var uenige, var der fuld fordragelig-
        
        
          hed, når man mødtes i skibsprovianteringen – her var man
        
        
          på neutral grund og vidste, hvor grænsen gik. Kunderne i
        
        
          en skibsproviantering tilhørte ofte en samlet gruppe. Som
        
        
          nævnt tidligere opstod der mellem fiskerne en del større
        
        
          eller mindre grupperinger, som holdt sammen og ofte var
        
        
          tilknyttet en bestemt forretning. På den måde var kunderne
        
        
          meget trofaste og loyale, men det var også en gensidig loya-