46
        
        
          dampskibsekspedition, værfter, kulpladser, korn- og foder-
        
        
          stofvirksomheder og pakhuse.
        
        
          
            Københavns Havns
          
        
        
          frihavn har stadig bolværker og enestå-
        
        
          ende enkeltbygninger, der fortæller historien om dette tiltag
        
        
          i dansk havnehistorie med anvendelse af ny teknologi og
        
        
          med et stærkt industrielt præg. Området ved Redhavnen har
        
        
          intakte bygningselementer fra århundredskiftet og flere af
        
        
          de engang så karakteristiske kulkraner, der fremtræder som
        
        
          et samlet industrielt præget havnemiljø.
        
        
          
            Esbjerg Havns
          
        
        
          dokhavn har en enestående historie knyttet
        
        
          til den danske industrialisering og er netop udpeget som na-
        
        
          tionalt industriminde. Fiskerihavnen var landets vigtigste og
        
        
          repræsenterer en karakteristisk udvikling gennem 1900-tal-
        
        
          let med tilknyttede funktioner.
        
        
          
            Odense Havns
          
        
        
          østre del rummer på området fra den gamle
        
        
          toldbod og langs Østre Havnekaj til Fynsværket og den
        
        
          blinde arm af den gamle, gravede kanal (1796-1804) en vel-
        
        
          bevaret helhed fra industrialiseringsperioden med pakhuse
        
        
          og siloer samt ikke mindst A.P. Møllers Odense Stålskibs-
        
        
          værft fra 1918, forgængeren for Lindø-værftet.
        
        
          
            Århus Havn
          
        
        
          afspejler den store industrielle erhvervshavns
        
        
          udvikling, især i området ved kornpieren fra 1920’erne og
        
        
          det tilstødende område med Århus Oliefabriks anlæg m.m.
        
        
          En del af området er udpeget til nationalt industriminde (De
        
        
          fem Søstre).
        
        
          
            Næstved Havn
          
        
        
          er et eksempel på en stærkt industrielt præget
        
        
          mindre havn, der dels rummer en erhvervshavn med siloer,
        
        
          silopakhuse og løbekraner, dels har et særligt industriafsnit
        
        
          til Maglemølle Papirfabrik, hvor der også er bevaret ældre
        
        
          kraner og kranbaner.
        
        
          
            Fakse Ladeplads
          
        
        
          viser en karakteristisk side af havnenes
        
        
          udvikling i form af den mindre, råstofbaserede industrihavn
        
        
          (kalk). Den er et eksempel på et kulturmiljø, hvor både by
        
        
          og havn er præget af behandling og udskibning af råstoffet
        
        
          kalk.”
        
        
          Titlen på pressemeddelelsen fra Kulturarvsstyrelsen
        
        
          
            –
          
        
        
          „7 havne udvalgt til eftertiden” – er lidt af en tilsnigelse.
        
        
          Ligesom med udpegningen af de 25 industriminder ligger
        
        
          der nemlig heller ikke i udpegningen af havnene nogen be-
        
        
          skyttelsesmæssige foranstaltninger over for de udpegede
        
        
          
            Dokhavnen, den ældste del af Esbjerg Havn med havneadministrationen fra 1896-97. Esbjerg Havn rangerer højt blandt de interessante
          
        
        
          
            havne i kulturarvssammenhæng. Således optræder den både som regionalt industriminde, som et af de 25 nationale industriminder og som
          
        
        
          
            en af de syv havne, der blev detail-registreret i undersøgelsen af industrisamfundets havne. Foto: Flemming Wedell.