46
dampskibsekspedition, værfter, kulpladser, korn- og foder-
stofvirksomheder og pakhuse.
Københavns Havns
frihavn har stadig bolværker og enestå-
ende enkeltbygninger, der fortæller historien om dette tiltag
i dansk havnehistorie med anvendelse af ny teknologi og
med et stærkt industrielt præg. Området ved Redhavnen har
intakte bygningselementer fra århundredskiftet og flere af
de engang så karakteristiske kulkraner, der fremtræder som
et samlet industrielt præget havnemiljø.
Esbjerg Havns
dokhavn har en enestående historie knyttet
til den danske industrialisering og er netop udpeget som na-
tionalt industriminde. Fiskerihavnen var landets vigtigste og
repræsenterer en karakteristisk udvikling gennem 1900-tal-
let med tilknyttede funktioner.
Odense Havns
østre del rummer på området fra den gamle
toldbod og langs Østre Havnekaj til Fynsværket og den
blinde arm af den gamle, gravede kanal (1796-1804) en vel-
bevaret helhed fra industrialiseringsperioden med pakhuse
og siloer samt ikke mindst A.P. Møllers Odense Stålskibs-
værft fra 1918, forgængeren for Lindø-værftet.
Århus Havn
afspejler den store industrielle erhvervshavns
udvikling, især i området ved kornpieren fra 1920’erne og
det tilstødende område med Århus Oliefabriks anlæg m.m.
En del af området er udpeget til nationalt industriminde (De
fem Søstre).
Næstved Havn
er et eksempel på en stærkt industrielt præget
mindre havn, der dels rummer en erhvervshavn med siloer,
silopakhuse og løbekraner, dels har et særligt industriafsnit
til Maglemølle Papirfabrik, hvor der også er bevaret ældre
kraner og kranbaner.
Fakse Ladeplads
viser en karakteristisk side af havnenes
udvikling i form af den mindre, råstofbaserede industrihavn
(kalk). Den er et eksempel på et kulturmiljø, hvor både by
og havn er præget af behandling og udskibning af råstoffet
kalk.”
Titlen på pressemeddelelsen fra Kulturarvsstyrelsen
„7 havne udvalgt til eftertiden” – er lidt af en tilsnigelse.
Ligesom med udpegningen af de 25 industriminder ligger
der nemlig heller ikke i udpegningen af havnene nogen be-
skyttelsesmæssige foranstaltninger over for de udpegede
Dokhavnen, den ældste del af Esbjerg Havn med havneadministrationen fra 1896-97. Esbjerg Havn rangerer højt blandt de interessante
havne i kulturarvssammenhæng. Således optræder den både som regionalt industriminde, som et af de 25 nationale industriminder og som
en af de syv havne, der blev detail-registreret i undersøgelsen af industrisamfundets havne. Foto: Flemming Wedell.
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...192