29
        
        
          
            Skibsproviantering – et serviceerhverv i forandring
          
        
        
          
            Af Richard Bøllund
          
        
        
          
            Skibsprovianteringerne, der tidligere lå i et stort antal tæt
          
        
        
          
            ved kajen i de fleste danske havnebyer, tilhører en snart
          
        
        
          
            overstået æra i dansk havnehistorie. Denne artikel søger
          
        
        
          
            primært at belyse skibsprovianteringernes rolle og funktion
          
        
        
          
            i forhold til søfarten i perioden ca. 1950-2000, men giver af-
          
        
        
          
            sluttende også forklaringer på nedgangen og forandringerne
          
        
        
          
            i erhvervet. Den er blevet til på baggrund af interviews med
          
        
        
          
            og beskrivelser fra forhenværende indehavere af Kaj Holms
          
        
        
          
            Skibshandel i Vejle, Jensen & Thomsens Skibsproviantering
          
        
        
          
            i Esbjerg samt J. P. Jensens Skibsproviantering i Esbjerg.
          
        
        
          
            Emnet findes kun sporadisk behandlet i diverse skriftlige
          
        
        
          
            fremstillinger.
          
        
        
          
            1
          
        
        
          
            Artiklen er det foreløbige resultat af museets
          
        
        
          
            indsats for at afdække og formidle erhvervets historie. Målet
          
        
        
          
            er på længere sigt at anvende den indsamlede viden og det
          
        
        
          
            erhvervede inventar og genstande fra omtalte forretninger
          
        
        
          
            til at genopføre en skibsproviantering som en permanent del
          
        
        
          
            af museets formidling på Frilandsafdelingen.
          
        
        
          
            Skibsproviantering i ældre tid
          
        
        
          Proviantering og udrustning af skibene til kortere eller læn-
        
        
          gerevarende rejser har altid krævet nøje planlægning og be-
        
        
          regning af de mængder proviant m.v., som skulle med om
        
        
          bord. Ikke mindst i sejlskibstiden krævede besætningens
        
        
          antal et større logistisk arbejde at få skaffet og bragt alle
        
        
          nødvendigheder om bord. Torben Abd-El Dayem har be-
        
        
          skæftiget sig med emnet i sine beskrivelser af den danske
        
        
          ekspedition til Ceylon og Indien i 1618-1622. I bogen „Det
        
        
          Ostindiske eventyr” gives en udførlig beskrivelse af skibe-
        
        
          nes udrustning
        
        
          2
        
        
          . Klargøringen af skibene til rejsen tog flere
        
        
          måneder, og der var livlig aktivitet på Holmen i København,
        
        
          hvor skibene lå frem til afsejlingen den 29. november 1618.
        
        
          Håndværkere og daglejere var forhyret til at klargøre far-
        
        
          tøjerne, og på kajen har det vrimlet med mennesker, som
        
        
          fragtede varer til skibene. Proviant og anden udrustning
        
        
          skulle bringes fra Proviantgården og krudt og kugler fra Tøj-
        
        
          huset. Varerne kom også langvejs fra i vognlæs eller sejlet
        
        
          dertil i pramme. Der er eksempelvis bragt tønder med fersk-
        
        
          vand fra Vedbæk til drikkevand om bord. Fade med rhinsk
        
        
          vin er også blevet bragt dertil, røbes det i regnskaberne.
        
        
          Hvor meget der skulle med på denne sejlads, har været
        
        
          nogenlunde fastlagt ud fra en standard, man opererede med
        
        
          på den tid. Rationerne for flådens besætning blev fastlagt på
        
        
          et møde i Det Brede Råd den 14. november 1618. Rationen
        
        
          indeholdt følgende: Brød - 3½ pund ugentligt, smør - ¾
        
        
          pund ugentligt, kød - 3 dage ugentligt, hver dag ¼ pund
        
        
          flæsk og ½ skålpund oksekød, fisk - 4 dage ugentligt, hver
        
        
          dag ¼ pund klipfisk, øl - 1 kande pr. dag samt en lille tår
        
        
          brændevin hver morgen (1 sjettedel „møtschen”). Når der
        
        
          ikke er overensstemmelse mellem den samlede mængde fø-
        
        
          devarer bragt om bord på Den Ostindiske Flåde og antallet
        
        
          af besætningsmedlemmer, er den sandsynlige forklaring,
        
        
          som Abd-El Dayem også kommer ind på, dels at fødevarer-
        
        
          ne ikke kunne holde sig friske på en længerevarende rejse,
        
        
          og dels at mange besætningsmedlemmer på den tid døde
        
        
          undervejs af forskellige sygdomme, bl.a. skørbug
        
        
          3
        
        
          . Man har
        
        
          altså kalkuleret med et naturligt frafald i besætningen, og
        
        
          selvom der sikkert er blevet provianteret undervejs på de
        
        
          længere rejser, med hvad man kunne opdrive af eksotiske
        
        
          varianter til kosten, har rationerne ikke været tilstrækkelige
        
        
          til at dække bl.a. behovet for vitaminer m.m. Det skal ikke