120
        
        
          vikling. Se endvidere Højrup: Bådebyggeriets værksted.
        
        
          Kap. 10 i
        
        
          
            Dannelsens dialektik.
          
        
        
          Kbh. 2002. Højrup og Ryge
        
        
          Petersen: Kulturkamp med møggreb og sydvest. I: Stein
        
        
          Pedersen og Ørskov:
        
        
          
            Fra kamp til kultur.
          
        
        
          Kbh. 2004. Den
        
        
          sidstnævnte artikel belyser partsfiskeriets måde at fungere
        
        
          på i Han Herred før ”Ny Regulering” og beskriver kystfis-
        
        
          kernes argumenter imod den herskende fiskeripolitik. Høj-
        
        
          rup og Bolving (red.):
        
        
          
            Velfærdssamfund - velfærdsstaters
          
        
        
          
            forsvarsform?
          
        
        
          Kbh. 2007 sætter i kap. 1 den fiskeripolitiske
        
        
          udvikling ind i den større etnologiske, politiske og kulturhi-
        
        
          storiske sammenhæng.
        
        
          
            2.
          
        
        
          Med Thorupstrand Fiskeriforenings daværende formand,
        
        
          Niels Jørgen Olsen, som talsmand og Kurt Bertelsen fra or-
        
        
          ganisationen Levende Hav som sekretær blev der dannet en
        
        
          landsomfattende bevægelse af folk fra det kystnære fiskeri,
        
        
          hvis fiskeripolitiske mål var at skabe det, embedsmændene
        
        
          kaldte for et ”kystfiskersegment”, der kunne afgrænses og
        
        
          friholdes fra regeringens mål om privatisering, fusioner og
        
        
          koncentration i fiskerierhvervet. Det viste sig her, at den
        
        
          uerfarne politiske organisationskultur blandt flertallet af
        
        
          disse fiskere gjorde det uhyre svært for dem at fastholde en
        
        
          både konsistent og realiserbar politisk strategi, og den var
        
        
          derfor - trods embedsværkets professionelle indsats - alt for
        
        
          sårbar overfor modtræk fra redernes modsatte interesser i
        
        
          Danmarks Fiskeriforening og regeringspartierne.
        
        
          
            3.
          
        
        
          Det ”interpellative” handler om den måde, hvorpå man
        
        
          får folk til at opfatte sig selv på en bestemt måde, der gør,
        
        
          at de i praksis håndterer deres situation på en (her: for den
        
        
          herskende politiske vilje) hensigtsmæssig vis. Begrebet er
        
        
          omtalt og videreudviklet etnologisk i Højrup:
        
        
          
            Dannelsens
          
        
        
          
            dialektik.
          
        
        
          Kbh. 2002, kap. 5, 11, 17, 18 og19. Se også Jes-
        
        
          persen, Riegels og Sandberg (red.):
        
        
          
            Verden over.
          
        
        
          Kbh. 2006.
        
        
          
            4.
          
        
        
          Derfor foreslog en kreds omkring Thorupstrand Fiske-
        
        
          riforenings formand også, at man skulle have den nødplan
        
        
          klar at samle kræfter til at købe kvoterettigheder for det til-
        
        
          fældes skyld, at den politiske kamp endte med, at privatise-
        
        
          ringen vandt. Var man tidligt nok ude, ville man for måske
        
        
          90 mio. kr. kunne sikre Thorupstrand frit fiskeri, hvis ikke
        
        
          kvotenedskæringerne fortsatte. Tanken kunne ikke vinde
        
        
          flertal, som situationen var.
        
        
          
            5.
          
        
        
          Dette var formentlig også en medvirkende grund til, at det
        
        
          ikke lykkedes fiskeriforeningens formand i Thorupstrand at
        
        
          få sine medlemmer med til at forberede den nødløsning at
        
        
          købe fartøjer med (historiske) fiskerettigheder op i forenin-
        
        
          gens regi, inden priserne ville stige, ved at øge den procent,
        
        
          fiskerne betalte i afgift til foreningen til drift og vedligehold
        
        
          af pladsens installationer. Det var både for tidligt (fordi de
        
        
          politiske realiteter endnu kun var (er)kendt (og måske påvir-
        
        
          ket?) af fiskeriforeningernes ledere), og for sent fordi kvote-
        
        
          nedskæringerne allerede ramte fiskernes indtjening så hårdt,
        
        
          at evnen og lysten til at spare op i denne situation var blevet
        
        
          minimal.
        
        
          
            6.
          
        
        
          Denne proces har lært mig, at andelsselskabsformens
        
        
          evne til at potentialisere og realisere en specifik organisato-
        
        
          risk kulturarv i en moderne, juridisk anerkendt selskabsform
        
        
          etnologisk set er en lige så rammende karakteristik af for-
        
        
          men som den klassiske, at der med andelstiden blev introdu-
        
        
          ceret noget helt nyt i forhold til de gamle lav. Om de erfarin-
        
        
          ger, der udgør vor kulturarv fra Vorupør Fiskerkompagni, se
        
        
          Højrup:
        
        
          
            Lønkapital under folkestyre.
          
        
        
          Charlottenlund 1989,
        
        
          kap. 4. A. Hjorth Rasmussen:
        
        
          
            Vi er alle mennesker...
          
        
        
          Thisted
        
        
          1987.
        
        
          
            De skabte et samfund...
          
        
        
          Thisted 2000.
        
        
          
            7.
          
        
        
          Neokulturation er den kulturelle proces, hvori en befolk-
        
        
          ning under ændrede vilkår tilstræber at gen- eller nydanne
        
        
          sine nødvendige eksistensbetingelser på grundlag af en
        
        
          specifik livsforms kulturarv. Perspektivet for det følgende
        
        
          er derfor at undersøge og beskrive, hvordan partsfiskeriet
        
        
          i Thorupstrands tilfælde formår at erstatte den hidtil stats-
        
        
          anerkendte frie og beskyttede fangstret for alle fiskere med
        
        
          en ny organisationsform, der kan skabe fortsatte og frem-
        
        
          tidige mulighedsbetingelser for et vedvarende partsfiskeri.
        
        
          Min etnologiske medvirken i Thorupstrand Kystfiskerlaug
        
        
          bidrager til udviklingen af brugbare organisationsformer,
        
        
          der kan opnå statsanerkendelse samtidig med, at partsfiske-
        
        
          riet får fornyede og bæredygtige eksistensvilkår på grund-
        
        
          lag af dets særlige organisatoriske kulturarv. Neokulturati-
        
        
          onsbegrebet er omtalt og anvendt i Højrup:
        
        
          
            Det glemte folk.
          
        
        
          Hørsholm 1989, p. 216ff, 370ff.
        
        
          
            8.
          
        
        
          Går vi tilbage i tid giver det tilsvarende anledning til
        
        
          den tese, at partsorganiseringen på havbåde og sandskuder