116
        
        
          sælge deres båd og fartøjskvoter til et kollegialt partsfisker-
        
        
          laug, som ikke køber med spekulativ gevinstoptimering for
        
        
          øje, end til kapitalselskaberne. For priserne på køb af kvoter
        
        
          bliver de samme. Men alt det vil tiden vise.
        
        
          
            Samspillet imellem kystfiskerlauget
          
        
        
          
            og Han Herred Havbåde
          
        
        
          Ligesom det enkelte fiskerlav har brug for det store kyst-
        
        
          fiskerlaug til at fastholde ressourcer på pladsen, så har et
        
        
          fiskerleje som Thorupstrand brug for, at der er andre lejer,
        
        
          som tilsammen kan udgøre det tilstrækkelige grundlag for
        
        
          de håndværk, den juridiske kompetence og andre service-
        
        
          erhverv, fiskeriet forudsætter. I takt med, at partsfiskernes
        
        
          kutterflåde købes op, svinder markedet for bl.a. træskibs-
        
        
          håndværket bort. Hanstholm har i dag én bådebygger tilba-
        
        
          ge, men intet træskibsværft. På samme måde er det gået ude
        
        
          på kysten. I 2002 blev den sidste store, moderne havbåd af
        
        
          egetræ bygget på Madsbølls bådebyggeri til Thorupstrand,
        
        
          og de bestillinger, der var på vej, lagt på hylden efter EU’s
        
        
          chokudmeldinger om nedskæringen af torskefiskeriet. Han
        
        
          Herredernes sidste havbådebygger blev i stedet vurderings-
        
        
          mand i fiskernes gensidige forsikringsselskab.
        
        
          Ved udsigten i 2004 til, at også Thorupstrand sang på
        
        
          sidste vers, begyndte en gruppe havboer, et par gårdmænd
        
        
          og en smed på egnen i sidste sekund at redde de sidste af de
        
        
          havbåde, der var bygget på kystens gamle havbådebyggerier
        
        
          fra at blive hugget op. Bygningen af den nye havbåd havde
        
        
          vist, at de gamle gemte på en rig og avanceret bådebyg-
        
        
          gerkunst, der var ukendt for andre end de gamle havbåde-
        
        
          byggere - og afgørende for havbådenes styrke. Jeg bidrog
        
        
          selv med artiklen
        
        
          
            Bådebyggeriets værksted
          
        
        
          til at gøre dette
        
        
          forhold kendt, og flere fik øjnene op for, at et håndværk, der
        
        
          har været udøvet på denne strand siden Arilds tid, nu var
        
        
          ved at forsvinde for eftertiden. I tusinde år har havboerne
        
        
          årligt selv smurt og fortømret, fået ombygget og nybygget
        
        
          
            Tidligere havde havbådene høj rig og rigelig med sejlføring.
          
        
        
          
            Her er en ”snare” bygget i Klitmøller med sprydsejl, topsejl, fok,
          
        
        
          
            klyver og storklyver. Det er havbåde, der taler til enhver rigtig
          
        
        
          
            havsejler. Foto: Kirsten Monrad Hansen.