79
        
        
          andre nationers dampskibe.
        
        
          16
        
        
          I 1863 gik det sidste danske
        
        
          skib på hval- og sælfangst i Nordatlanten og kom hjem kun
        
        
          med sæler.
        
        
          17
        
        
          Andre lande fortsatte jagten på grønlandshval
        
        
          omkring Svalbard til slutningen af 1800-tallet og i Davis-
        
        
          strædet til det tidlige 1900-tal, men da var der så få hvaler,
        
        
          at fangsten ikke længere var profitabel.
        
        
          18
        
        
          
            Hvalfangerne fra Vadehavet
          
        
        
          Skønt danske fartøjers engagement i hval- og sælfangsten
        
        
          var begrænset, var der dog mange danskere, der deltog i
        
        
          fangsten, ikke mindst fra den del af Vadehavet, der hørte un-
        
        
          der den danske konge. De bemandede i stort tal grønlands-
        
        
          farerne fra først og fremmest Hamborg og Holland. Særligt
        
        
          folkene fra Rømø og de to andre Vadehavsøer Sild og Føhr
        
        
          var kendt som gode kommandører – som kaptajnerne på
        
        
          hvalfangerskibene blev kaldt – og harpunerer.
        
        
          19
        
        
          Der er flere beretninger om, hvor betydningsfulde søfol-
        
        
          kene fra de nordlige Vadehavsøer var. Således vil en beret-
        
        
          ning vide, at så godt som hele den hollandske hvalfangerflåde
        
        
          i 1765 måtte ligge sejlklar ved Texel uden at kunne komme
        
        
          til søs, fordi de danske søfolk lå blæst inde på Føhr.
        
        
          20
        
        
          En anden indikation på Vadehavssøfolkenes engage-
        
        
          ment i hvalfangsten fra Holland og Hamborg relaterer sig til
        
        
          1776, da der fra den danske regerings side var ønske om, at
        
        
          Danmark i højere grad tog del i hvalfangsten ved Grønland.
        
        
          Man besluttede da at bygge og udruste hvalfangerskibe for
        
        
          kongens regning. Det gik dog ikke særlig godt, for de 16
        
        
          skibe, der blev sendt af sted i 1778, kom hjem året efter
        
        
          med tilsammen tre hvaler, og det gik ikke meget bedre i de
        
        
          følgende år – en del skibe kom ikke frem, andre forliste, og
        
        
          udbyttet var ringe. Det sidste skib, der blev sendt af sted
        
        
          i 1783, forliste på den grønlandske kyst og en del af be-
        
        
          
            En dansk hvalfanger ved Spitsbergen. Stik fra C. Pontoppidans
          
        
        
          
            afhandling om Hval- og Robbefangsten, 1787. Handels- og
          
        
        
          
            Søfartsmuseet på Kronborg.
          
        
        
          
            Et af minderne efter Rømø-boernes hvalfangst er dette hegn af
          
        
        
          
            hvalben i Juvre, der bærer årstallet 1772.