78
        
        
          Kødet var man ikke interesseret i, og store mængder kød
        
        
          blev ladt tilbage, når hvalfangerne havde taget de dele af
        
        
          hvalen, man kunne bruge.
        
        
          6
        
        
          Den tidlige hvalfangst ved Svalbard var kystbaseret:
        
        
          man fangede hvalerne og bragte dem ind til kysten, hvor der
        
        
          var anlagt trankogerier til forarbejdning af spækket. Efter
        
        
          årtiers intensiv hvalfangst blev hvalerne færre, antallet af
        
        
          fangede hvaler pr. skib faldt, og udbyttet for hvalfangerne
        
        
          dermed tilsvarende ringe. Man begyndte derfor at søge hva-
        
        
          lerne længere væk fra kysten og inde i det isfyldte farvand
        
        
          over mod Grønland.
        
        
          7
        
        
          Dermed var også den kystbaserede
        
        
          hvalfangst forbi. Man kogte nu ikke længere trannen på ste-
        
        
          det, men stuvede spækket i tønder i skibets last og bragte det
        
        
          med hjem til forarbejdning.
        
        
          8
        
        
          Sejladsen i isen gik hårdt ud over skibene, der ikke var
        
        
          bygget til mødet med ismasserne, og mange skibe forliste.
        
        
          Således mistede Hamborg i perioden 1680-1689 26 skibe
        
        
          ved forlis i Nordatlanten.
        
        
          9
        
        
          Med tiden fik man forstærket ski-
        
        
          bene og givet dem ”ishud”, dvs. forsynet dem med ekstra
        
        
          plankelag, så de bedre kunne modstå isen.
        
        
          10
        
        
          Dengang der stadig var rigeligt med hvaler, var man ude-
        
        
          lukkende gået efter dem, da de gav langt de bedste udbytte.
        
        
          Men efterhånden som hvalerne blev sværere at finde, ret-
        
        
          tede man igen interessen mod sælerne, og allerede i slutnin-
        
        
          gen af 1600-tallet begyndte man i Holland at udruste skibe,
        
        
          der udelukkende var bestemt for sælfangst. I opgørelser fra
        
        
          Hamborg kan man se, at antallet af ”robbenschlager-skibe”,
        
        
          der tog af sted fra Hamborg i 1700-tallet, i visse år var større
        
        
          end antallet af hvalfanger-skibe.
        
        
          11
        
        
          Da sælfangsten var bedst
        
        
          før midten af april og hvalfangsten bedst om sommeren,
        
        
          kunne et hvalfangerskib godt nå både sælfangsten og hval-
        
        
          fangsten på samme togt.
        
        
          12
        
        
          Skibe udrustet kun til sælfangst var mindre end hval-
        
        
          fangerskibe og krævede mindre udstyr og færre søfolk.
        
        
          13
        
        
          Undertiden tog skibene også hvalrosser, som var særligt ef-
        
        
          tertragtede på grund af deres tænder, der kunne indbringe en
        
        
          højere pris end elfenben.
        
        
          14
        
        
          Den danske andel af hvalfangsten i Nordatlanten blev
        
        
          aldrig særlig stor, men man havde ambitioner om at deltage,
        
        
          og i årenes løb engagerede Danmark sig i flere omgange
        
        
          med svingende held i fangsten. Undertiden gik kongen di-
        
        
          rekte ind og udrustede skibe til hvalfangsten, undertiden
        
        
          fik hvalskibene tilskud fra staten, og undertiden rådede det
        
        
          private initiativ. Fra flere provinsbyer blev der i 1700-tallet
        
        
          udrustet fartøjer til fangsten i Nordatlanten, således f.eks.
        
        
          Aalborg, Nyborg, Korsør, Ribe, Flensborg og Rønne. Pro-
        
        
          vinsskibene synes næsten udelukkende at være udrustet til
        
        
          sælfangst.
        
        
          15
        
        
          I 1800-tallet var den danske hvalfangst helt ubetydelig,
        
        
          og de danske sejlskibe blev efterhånden udkonkurreret af
        
        
          
            Hollandsk rejse- og fangstrapport fra ”De Vrouw Maria”s hval-
          
        
        
          
            fangertogt i 1769. Nederlands Scheepvaartsmuseum, Amsterdam.