70
som det mest oplagte sted for en invasion. Dette skyldtes
ikke mindst de geografiske forhold, idet Calais lå i den kor-
teste afstand fra England, hvor invasionsstyrken var mobi-
liseret. Det tyske forsvar omkring Calais var langt større
end noget andet sted, og udover selve kystforsvaret var der
i området den største koncentration af tyske kampvogne
i hele Vesteuropa
20
. Calais havde den infrastruktur, man
måtte regne som udslagsgivende for en landgangsoperation.
Havnen var et vigtigt middel til at bringe mandskab og ma-
teriel i land, og det var også på den baggrund, at Esbjerg
fik en fremtrædende placering i tyskernes forsvar. En hav-
neby på størrelse med Calais og Esbjerg langs Atlantvolden
havde alle forudsætninger for at blive invasionsmål, idet der
udover selve havneanlægget også var etableret de veje og
jernbaner, som kunne bringe invasionsstyrkerne videre ind
i landet. Calais blev betragtet som det mest oplagte inva-
sionsmål, idet fjenden havde den korteste vej til at fragte
skibene med tropper og landfartøjerne over Kanalen. Det
giver samtidigt forsvarsstyrkerne den mindst mulige tid til
at bringe forsvaret i stilling og omarrangere de mobile en-
heder. En anden faktor, som spillede afgørende ind på trus-
selsvurderingen, var muligheden for luftstøtte i forbindelse
med invasionen. Det var en klar opfattelse fra begge sider af
fronten, at en forudsætning for en vellykket operation hang
nøje sammen med muligheden for at opnå luftstøtte. Her lå
Calais også godt placeret i forhold til de allierede flys akti-
onsradius. Jo kortere afstand over vandet desto mere brænd-
stof og tid var der til at udføre de nødvendige operationer
over angrebsmålet. Tyskerne havde hidtil i krigen haft kon-
trollen i luftrummet, men i løbet af foråret 1944 sikrede de
allierede sig luftherredømmet
21
. Det skete efter, at engelske
bombefly fra november 1943 til marts 1944 havde udført en
række store bombeangreb mod Berlin og andre tyske stor-
byer, og herunder også tyske luftbaser.
Selvom mange forhold, herunder ikke mindst geogra-
fien, talte imod, at en allieret invasion kunne forekomme i
Danmark, så viser den store tyske opmærksomhed og den
massive opbygning af forsvarsværker, at de frygtede en in-
vasion i landet. Måske ikke en storstilet og afgørende inva-
sion, men de var forberedt på alle mulige scenarier, også
mindre angreb. Tyske hærchefer var i en rapport fra 1942
enige i, at det ikke var særligt sandsynligt, at de allierede
ville foretage landgangsforsøg i større stil i Danmark, deri-
mod måtte man forvente, at mindre ”raids” kunne blive gen-
nemført
22
. I tyskernes øjne var det kun muligt at foretage
landgangsoperationer på Jyllands nord- og vestkyst, men
alligevel vurderedes forudsætningerne for en landgang som
yderst ringe, idet revler og vanskelige strømforhold besvær-
liggjorde sejlads tæt under land
23
. Kun havnen i Esbjerg ville
ifølge tyske vurderinger være mulig for en større operation,
idet havnen havde den nødvendige kapacitet til at landsæt-
te en invasionsstyrke. I samme vurdering anføres det dog
videre, at indsejlingen til Esbjerg er smal og vanskelig at
besejle
24
. Af samme grund ville det også være lettere at for-
svare Esbjerg, selvom et angreb sandsynligvis ville komme
til at foregå over en bredere front. Rommel havde under sit
besøg på Fanø i hvert fald bemærket, at den flade sandstrand
på øen egnede sig fortrinligt til en invasion ad sø- og luftve-
jen
25
. Havde man først fået landsat tropperne her og erobret
forsvarsværkerne på Fanøs nordspids, ville man i hvert fald
have fået ryddet nogle af de væsentlige forhindringer i vejen
for en landsætning i Esbjerg.
Kanonerne fra det tyske slagskib Gneisenau blev opstillet som en
del af kystartilleriet på Fanø.
1...,60,61,62,63,64,65,66,67,68,69 71,72,73,74,75,76,77,78,79,80,...192