100
        
        
          tefiskeriet så meget, at årsomsætningen blev reddet i land.
        
        
          Ved børnenes indsats kunne byens erhverv lægges tilstræk-
        
        
          keligt om til, at fiskerfamilierne holdt skindet på næsen og
        
        
          landingspladsens andelsvirksomhed holdt skruen i vandet.
        
        
          Udtrykket Thorupstrands guld dækker derfor over det hem-
        
        
          melige våben, hvormed den lille fiskerby overlevede første
        
        
          slag i den fiskerikrig, der var brudt ud i lys lue. De reddede
        
        
          byens erhverv og erobrede en stolthed og status, der svarede
        
        
          dertil. Inspireret af de unges trøjer med ”Bevar Christiania”
        
        
          og tre gule prikker på rød bund havde en af havdrengene
        
        
          formuleret mottoet ”Bevar Haw!”, der hang som en hjem-
        
        
          melavet håndtegning på mange børneværelser med tre fisk i
        
        
          stedet for de gule prikker.
        
        
          
            Fra AKF til Thorupstrand Kystfiskerlaug
          
        
        
          Budgettet til landbrugsstøtte har siden EF’s start været den
        
        
          største budgetpost i det europæiske samarbejde. Det startede
        
        
          med støtteordninger til landenes utallige selvejende familie-
        
        
          brug, men blev strategisk indrettet på måder, der har gjort
        
        
          deres virkning: Bag om ryggen på såvel producenter som
        
        
          forbrugere har støtteordningerne på lang sigt undermineret
        
        
          bøndernes selveje og er i fuld gang med at overdrage land-
        
        
          bruget til banker og kapitalinteresser. En livsform skiftes ad
        
        
          magtfuld politisk vej ud med tre andre: Investorer, mana-
        
        
          gere og lønarbejdere. Den samme kamp mellem livsformer
        
        
          finder sted i fiskerierhvervet. Det handler fiskerikrigen om.
        
        
          Og det er i lyset af den, mobiliseringen af fiskeriets gamle
        
        
          organisationsformer og overlevelsesstrategier tages i brug
        
        
          de få steder, der holder stand, bider fra sig og endnu har
        
        
          deres partsfiskere i behold.
        
        
          Havets biomasse er i princippet konstant og i fiskeriet
        
        
          er ressourcen derfor bæredygtig, hvis man løbende sørger
        
        
          for, at den flerhed af brugbare arter, der fiskes efter, ikke
        
        
          kommer ud af balance i forhold til andre led i økosystemets
        
        
          fødekæder. I 800 år har fiskeriet i de nordvesteuropæiske
        
        
          kyststaters åbne farvande (modsat ålegårdsret og indvande)
        
        
          været et beskyttet frit fiskeri, hvor fangstprincippet ligger til
        
        
          grund for befolkningens adgang til ressourcen. Da ledings-
        
        
          flådens langskibe ude i herredernes skipæn blev omlagt til
        
        
          det danske riges flådeleje i Kongens København, blev det
        
        
          afgørende for sømagten fortsat at kunne rekruttere søkyn-
        
        
          digt flådemandskab og bådebyggere langs kysterne i hele
        
        
          det udstrakte rige. Stod du i sørullen, fik du kongemagtens
        
        
          beskyttede ret til at leve af bådebyggeri, fiskeri og skude-
        
        
          fart. Den engelske sømagt formulerede det klart:
        
        
          
            Fishery
          
        
        
          
            is the nursery of seamen
          
        
        
          . Lige så længe har der i Kongens
        
        
          København været opbygget et erfarent embedsværk med en
        
        
          administrationskultur, der beskyttede fangstprincippet ved
        
        
          at opsætte regler for, hvordan man forhindrer fiskerne i at
        
        
          tørne sammen i jagten på samme bytte og forhindrer over-
        
        
          belastning af fiskeressourcerne, og på købstædernes råd-
        
        
          huse lå der fra gammel tid skelbord, der angav maskernes
        
        
          mindstemål for tilladte redskaber til vigtige fiskearter i det
        
        
          pågældende område.
        
        
          Dette embedsværks kultur blev udsat for en overmæg-
        
        
          tig armvridning, da EF tog fat på at pumpe kunstig kapital
        
        
          ind i fiskerierhvervet gennem støtteordninger til nybygning
        
        
          og modernisering af fartøjer. Fiskeren har altid fået bygget
        
        
          et fartøj ud fra sin vurdering af de eksisterende fiskerimu-
        
        
          ligheder i hans farvand. De indberegner mængden af fisk
        
        
          samt antallet og arten af andre fartøjer i farvandet, der fis-
        
        
          ker på de samme arter. Denne markeds- og fangstbaserede
        
        
          investeringskalkule har tidligere lagt en dæmper på over-
        
        
          investeringer i forhold til ressourcen, og når den ikke var
        
        
          tilstrækkelig, har forvaltningen måtte supplere med især
        
        
          tekniske begrænsninger og låste vande. EU, derimod, satte
        
        
          konsekvent disse mekanismer ud af kraft for at sætte gang i
        
        
          en industrikapitalistisk ”strukturrationalisering” ved at give
        
        
          støtte til nye skibe efter deres størrelse og pris. Princippet
        
        
          blev: Jo større skib, desto flere støttekroner! Så når en fisker
        
        
          forventede at kunne bygge og leve af et skib på en bestemt
        
        
          størrelse, så kunne han derudover gratis bygge sit skib end-
        
        
          nu større for rene støttemidler. Det interpellative trick var, at
        
        
          fiskeren måtte betragte sig som en idiot, hvis han ikke gjor-
        
        
          de brug af muligheden.
        
        
          3
        
        
          Derved blev der lige indtil sidste
        
        
          år pumpet uanede mængder af EU- og statsfinansieret kapi-
        
        
          tal ind i vedvarende kapacitetsudvidelser, der må betragtes
        
        
          som overinvesteringer i forhold til fiskernes egne hensyn
        
        
          til en bæredygtig sammenhæng imellem samlet kapacitet,
        
        
          ressource og driftsøkonomi på markedsvilkår. Frem vok-