101
        
        
          sede en ny flåde af ståltrawlere beregnet til multitrawling,
        
        
          søpakning, nedfrysning og volumenfiskeri. De er voldsomt
        
        
          energikrævende og kunne derfor ikke bare, som forudsat af
        
        
          EU-strategien, udkonkurrere og erstatte partsfiskernes eksi-
        
        
          sterende flåde af moderne garn- og snurrevodskuttere. Den
        
        
          samlede flådekapacitet blev alt for stor til et fortsat bære-
        
        
          dygtigt fiskeri i EU-havet.
        
        
          Nu har EU og medlemsstaterne også selv proklameret
        
        
          bæredygtighed, og den forvaltes entydigt i overensstem-
        
        
          melse med den overordnede moderniseringsstrategi: Man
        
        
          har biologerne til at råbe vagt i gevær, hvis en bestand rent
        
        
          kvantitativt beskattes for hårdt. Man har fiskeriøkonomerne
        
        
          til at lave ideologiske modeller, der kan vise, at jo større
        
        
          fartøj desto større kapitalafkast. Og man har skatteyderbe-
        
        
          talte penge klar til at købe den gamle flåde ud af erhvervet,
        
        
          så partsfiskerne kan blive erstattet af et langt mindre, fast-
        
        
          lønnet mandskab og af fremmedkapital på de nye trawlere.
        
        
          Derfor har vi gennem en årrække haft det absurde mix af ny-
        
        
          bygningsstøtte og ophugningsstøtte til et og samme erhverv.
        
        
          Men absurditeten forsvinder, når man forstår den strategiske
        
        
          idé med hele operationen: At få skiftet partsfiskeriets store
        
        
          flåde af mindre kuttere ud med koncernfiskeriets lille flåde
        
        
          af store trawlere.
        
        
          Denne flådereduktion duer imidlertid ikke ifølge strate-
        
        
          gien, hvis det er de store multitrawlere, der tages ud og ikke
        
        
          partsfiskernes kutterflåde. Og her løb den ind i uventede
        
        
          vanskeligheder af to grunde. For det første gælder det gene-
        
        
          relt, at jo større motorkraft, du bruger, desto mere brændstof
        
        
          koster det at trawle et kilo fisk. Og jo længere du slæber
        
        
          trawlet for at spare, desto ringere er kvaliteten og dermed
        
        
          prisen på fangsten. For det andet begyndte netop den glo-
        
        
          bale mangel på konventionelle energikilder at slå igennem
        
        
          med uafvendelig konsekvens. Olieprisernes uimodsigelige
        
        
          trend er at stige, og i 2008 overskred en tønde råolie den
        
        
          magiske grænse på 100 dollar. I Danmarks Fiskeribank var
        
        
          bestyrelsen allerede i 2005 ved at gå til af fortvivlelse, for
        
        
          restancerne blev bare ved at stige tilsvarende, og der var
        
        
          grænser for, hvor længe politikerne kunne holde til at give
        
        
          henstand. I Thyborøn var der f.eks. et trawlerrederi, der op-
        
        
          arbejdede en oliegæld på over 100 mio. kr., som var umulig
        
        
          at komme af med, for hver ny rejse kostede bare endnu mere
        
        
          i olie.
        
        
          Her opstod en situation af de sjældne, som dygtige em-
        
        
          bedsmænd gemmer deres storstilede planer til, fordi der
        
        
          skal en situation hvor usædvanligt mange parter pludselig
        
        
          og kortvarigt har samme taktiske interesser til at skabe det
        
        
          aktuelle nu, hvori sådanne planer lader sig gennemføre i
        
        
          et irreversibelt snuptag. Her var det idéen om en gang for
        
        
          alle at gennemføre
        
        
          
            enclosure
          
        
        
          af det danske folks fælles res-
        
        
          source i fiskerierhvervet ved at ophæve fangstretten, priva-
        
        
          
            Når man maler båd, hygger man sig også med hinanden på lan-
          
        
        
          
            dingspladsen.