102
        
        
          tisere fiskekvoterne og overdrage dem til de betrængte far-
        
        
          tøjsinvestorer. Manglen på arbejdskraft i industrien gav på
        
        
          grund af de små årgange et godt argument for at skaffe den
        
        
          ”overflødige arbejdskraft” blandt partsfiskerne ud af erhver-
        
        
          vet, så den kunne blive ”beskæftiget” i industrien på land.
        
        
          Så længe Bent Rulle fra Læsø var formand for Danmarks
        
        
          Fiskeriforening havde en sådan
        
        
          
            enclosure-
          
        
        
          tanke været helt
        
        
          umulig at realisere. Thorkil Førby fra Hanstholm var som
        
        
          gammel partsfisker imod, men blev blødgjort af de store
        
        
          trawleres dobbelte interesse i at blive befriet for deres re-
        
        
          stancer og befriet for de mindre kutteres fangstret til så store
        
        
          dele af kvoterne, som deres antal tilsagde dem. Han fryg-
        
        
          tede dog, at dannelsen af aktieselskabsorganiserede fiskeri-
        
        
          koncerner på sigt - som i så mange andre lande - gav aggres-
        
        
          sive, internationale kapitalfonde adgang til at købe aktier og
        
        
          dermed indflydelsen ud af dansk fiskeri. Førbys pludselige
        
        
          død banede vej for, at bomtrawlerrederen i Thyborøn, næst-
        
        
          formand Flemming Kristensen overtog formandsposten i
        
        
          Danmarks Fiskeriforening.
        
        
          FlemmingKristensen gjorde det kup sammenmed den er-
        
        
          klærede liberalist, Venstres fødevareminister Hans Christian
        
        
          Schmidt at få indarbejdet privatisering af Danmarks fiske-
        
        
          kvoter som et politisk mål i regeringsgrundlaget, da den an-
        
        
          den Fogh-regering trådte til. Dermed trak fiskeriforeningens
        
        
          ledelse, ministeren og det statslige embedsværk på samme
        
        
          hammel. Med sig havde de det ufattelige magtmiddel, som
        
        
          fællesskabets værdier er, når man har sat sig i en position,
        
        
          der giver en mulighed for at dele dem ud til udvalgte folk
        
        
          som en gave, de ikke skal betale andet end loyalitet og
        
        
          tavshed for til gengæld. Ved at fratage partsfiskerne deres
        
        
          adkomst til dansk fisk og i stedet uddele denne som ejen-
        
        
          dom til samtlige fartøjsejere i form af Fartøjskvoteandele,
        
        
          FKA, opnåede det politiske konsortium af foreningsledelse,
        
        
          regeringsledelse og ministeriel ledelse at få enhver fartøjs-
        
        
          ejer til at se hundrede tusinder af kroner for sit indre blik.
        
        
          Det var som opløsningsvæske på bådejernes hidtil massive
        
        
          modstand imod privat ejendomsret og islandske tilstande i
        
        
          dansk fiskeri.
        
        
          Dette foregik samtidig med, at Arbejdsgruppen for det
        
        
          Kystnære Fiskeri samlede fiskere fra alle farvande i en mod-
        
        
          standsbevægelse og fik den samlede politiske opposition og
        
        
          Dansk Folkepartis fiskeri- og fødevareordførere til sammen
        
        
          at formulere en alternativ fiskeripolitisk strategi, der gik
        
        
          ud på at sikre kystfiskeriet en anerkendt plads i fremtidens
        
        
          fiskerierhverv. Embedsværket bistod på ordentlig vis også
        
        
          denne politiske alliance med data til at udarbejde forskel-
        
        
          lige modeller for en segmentering af fiskeriet, således at der
        
        
          kunne dannes et særligt kystfiskersegment, der blev holdt fri
        
        
          af regeringens
        
        
          
            enclosure
          
        
        
          . I så fald ville det pelagiske fiskeri
        
        
          efter sild og makrel, industrifiskeriet og de store trawleres
        
        
          konsumfiskeri kunne få og beholde den privatiserede kvo-
        
        
          teordning, fartøjsejerne ønskede, samtidig med at det mere
        
        
          kystnære højværdifiskeri med den store flåde af mindre kut-
        
        
          tere fik deres egen, ikke privatiserede ordning. Det ene for-
        
        
          slag var at lave en kystfiskerordning, hvor bådene fik tildelt
        
        
          10 % flere torsk og tunger fordelt pr. mand og båd. Med
        
        
          sine mange unge partsfiskere blev forslaget fra Han Herred
        
        
          om at tildele fangstrettigheder pr. mand og båd kaldt for
        
        
          ”Thorupstrandmodellen”. Det andet forslag var at opkøbe
        
        
          og rationere eller udleje kystfisken i denne ordning i forlæn-
        
        
          gelse af den eksisterende ophugningsstøtte, så der blev færre
        
        
          både til at dele de kvoterede arter. Det væsentligste problem
        
        
          for begge modeller var, at torsk er bifangst i de fleste store
        
        
          trawleres fiskeri, så man kunne i følge disse ikke forbeholde
        
        
          den vigtige kysttorsk til kystens fiskere uden at ”tage den
        
        
          fra” de store fartøjer, og det var det stik modsatte, der var
        
        
          ledelsen i Danmarks Fiskeriforenings interesse, regeringens
        
        
          mål og formålet med EU’s gamle strategi.
        
        
          4
        
        
          En kystfisker-
        
        
          ordning ville være lige præcist den værst tænkelige udgang
        
        
          på kampen om fiskeriet for de investorer, der satsede på at
        
        
          overtage kutterflådens ressourcer. I EU var der imidlertid
        
        
          også i modsætning hertil opstået en avanceret interesse i
        
        
          at fremme et moderne, dvs. skånsomt og bæredygtigt høj-
        
        
          værdifiskeri med kystfartøjer, der som en avantgarde kunne
        
        
          (for)blive leverandør til det europæiske gourmetbord. Den
        
        
          fik dog ikke et ben til jorden i Danmarks politiske klima i de
        
        
          afgørende år.
        
        
          Da Dansk Folkeparti en sen nattetime den 26. oktober
        
        
          2005 sad ene tilbage ved forhandlingsbordet med ministe-
        
        
          ren og hans embedsmænd, fordi socialdemokraterne og de