danne tekster reducerer en tusindårig udvikling til to enkel-
te stormfloder og skaber dermed et fuldkommen forkert ind-
tryk.
Historiografien repræsenterer på den ene side begyndel-
sen til en videnskabeliggørelse, på den anden side bidrog
den med sin samtidige reduktion til enkelte stormfloder til
overdrivelse og mytedannelse. Den aktuelle katastrofe blev
allerede i den nyere tid ofte også bearbejdet ved, at man sam-
menlignede den med andre frygtelige katastrofer. Dette ske-
te undertiden indirekte og ubevidst. Således forvekslede
den forholdsvis objektive hollandske fortæller Leeghwater
datoen for Stormfloden i 1634, som fandt sted den 10.-11.
oktober, og lagde den i sin erindring på Allehelgensdag -
den dag, hvor en skrækkelig stormflod i året 1570 havde
hjemsøgt hans hjemland, Holland
40
. Erindringen tjente psy-
kologisk og videnskabeligt rationaliseringen og dermed og-
så relativiseringen. Den selvoplevede stormflod blev gerne
fremstillet som den største og højeste. Ifølge en samtidig
fremstilling, som blev offentliggjort kort efter stormfloden
i 1717, skulle de
samlede
marskområder og dele af gesten
være blevet oversvømmet. Nordstrand blev fremstillet i den
form, den havde før 1634, som om den først var gået under
i 1717.
Også den nutidige videnskab relativiserer og rationalise-
rer, når den sammenligner forskellige stormfloder. Storm-
flodsmærkerne, på hvilke den højeste vandstand ved de
kraftige stormfloder mange steder er registreret, sætter de
aktuelle katastrofer i forhold til ældre og måske kraftigere
og gør dermed ulykken mere tålelig. Samtidig lever storm-
flodernes mytiske tilstedeværelse videre i sådanne mærker.
Træpælen eller væggen, der tjener som mærke, forbinder de
enkelte stormfloder til et mytisk hele og vækker også til
erindring på en vindstille sommerdag.
Da befolkningen og krønikeskriverne siden middelalde-
ren havde været overbevist om, at der var en forbindelse
mellem tab af land og stormfloder, blev foranstaltningerne
til kystsikring forstærket. Diger blev først anlagt af stedlige
digebygningskooperativer med lokalt eller regionalt formål,
så blev digebyggeriet mod slutningen af den nyere tid efter-
hånden en fyrstelig henholdsvis statslig opgave. På den ene
side krævede intensiveringen af landbruget nu beskyttelse
mod oversvømmelser af saltvand; på den anden side kunne
organiseringen af digebyggeri og arbejdskraft ikke mere
ske lokalt, men måtte gennemføres ved hjælp af lønarbej-
dere, fremmed (hollandsk) kapital og fremmed (ligeledes
hollandsk) teknik. Digebyggeriet spillede ved overgangen
fra feudal- til territorialstat en ikke uvigtig rolle, idet her-
skab kunne legitimeres ved hjælp af kystsikring og dige-
bygningsprojekter, og disse udvidede samtidig de territori-
alstatslige ressourcer - hvilket var helt i overensstemmelse
med ideologien om merkantilismen, der forlangte et stort
territorium med mange indbyggere. Kraftige stormfloder lod
sig derved udnytte til herskabets propagandaformål.
Stormflod, romantik og nationalisme
Æstetiseringen af landskab og natur er et relativt nyt fæno-
men, som er uadskilleligt forbundet med romantikken. Så-
ledes blev også Nordsømarsken først opdaget og opfattet
som »landskab« i slutningen af det 18. århundrede
41
. Deref-
ter kunne kystlandskaberne, isoleret fra verdslige erfaringer,
virke identitetsskabende alene i kraft af deres »skønhed«,
såvel for de oprindelige indbyggere som for fremmede.
Navnlig bidrog kunstnerne til videreførelsen af dette billede.
162
Romantisk fremstilling af vadehavsøen Hooge under storm på et
postkort fra 1907. Martin Rheinheimers samling
1...,152,153,154,155,156,157,158,159,160,161 163,164,165,166,167,168,169,170,171,172,...216