også indflydelse på historieskrivningen og den klassiske
filosofi, især Platons. En lignende mytisk opfattelse af ver-
den havde kelterne, de germanske, de nordiske og de slavi-
ske folk. Profane historiske begivenheder blev i myterne
knyttet sammen med den religiøse verden, og der blev skabt
en identitet af religiøs og profan erfaring hinsides tid. Navn-
lig i naturen føltes virkningen af den numinøse magt. Storm-
floderne blev opfattet mytisk ikke mindst fordi, der i kraft
af deres natur ligger en gentagelse i dem, som hen over ti-
den skaber identitet. Den bibelske syndflod fungerede i
denne forstand som mytisk urflod, hvorved oprindelseshi-
storien
(arché
14
)
- i dette tilfælde den af Gud iværksatte
straffedom over menneskene i form af en altudslukkende
stormflod - gentog sig selv i stormflodernes regelmæssig-
hed. I hver eneste store stormflod oplevede menneskene
således, i mytisk forstand, syndfloden. Ud fra erfaringer og
beretninger krystalliserede sig en eskatologisk frygt.
Stormfloden Allerheiligenflut i 1570 blev på træsnit gen-
givet som syndfloden med Noahs ark. Anders Andersen
Spandet, der oplevede stormfloden i 1634 i Ribe, beskrev
den i sine optegnelser som en
forfærdelig storm- oc synd-
flod
og opsummerede, idet han direkte henviste til Noahs
frelse:
Gud fader stil nu din vrede for din søns død og pine
skyld, oc hans hellig oc kostelig navn være med oss, som os
overblevne haver bevaret, som med Noe har været i arken,
hand kand fri oc frelse, hvad hand vil, Amen, Amen!
15
.
Henvisningen til syndfloden kunne endnu i den nyere tid
forklare katastrofens kontingens som straf for menneskenes
synder. Netop i den religiøst stærkt bevægelige tid efter
reformationen, blev stormfloderne ofte tydet som syndflo-
der. I denne forstand kaldte krønikeskriveren Anton Heim-
reich fra Nordstrand stormfloden i 1634 for en
landfordær-
velig syndflod
16
,
og selv Leeghwater, der dog var ingeniør,
mente:
Det så ud, som om der havde været en syndflod
17
.
Teologisk bestod der dog et problem, idet Gud efter synd-
floden havde indgået en pagt med Noah om, at der ikke vil-
le komme nogen ny syndflod. Regnbuen var symbolet på
denne pagt:
Når jeg samler skyer over jorden og buen kom-
mer til syne i skyerne, da husker jeg på min pagt med jer og
alle levende væsener, alt levende; vandet skal aldrig mere
blive til en vandflod, der ødelægger alt levende. Når buen
viser sig i skyerne, vil jeg se den og huske på den evige pagt,
som er mellem Gud og alle levende væsener, alt levende på
jorden
18
. Når stormfloderne altså blev forbundet med synd-
floden, var dette kun en mytisk deltagelse i urfloden; urflo-
den selv var frigjort fra tiden. På grund af forbindelsen med
syndfloden kunne regnbuen, som jo egentlig symboliserede
pagten med Gud
efter
syndfloden, blive til et varsel (
prodi-
gium
), som bebudede en stormflod. Således skrev Hermann
Hamelmann 1599 i krøniken Oldenburgisch Chronicon om
stormfloden den 25. september 1597:
Formodentlig er den-
ne indtrængen af vand gennem de tre regnbuer... som set
den 21. juli ved Ellens... blevet profeteret og varslet tidlige-
re
19
.
Dertil kom, at stormfloden også tjente som et tegn, der
kunne varsle om større begivenheder som jordens under-
gang, krig eller monarkens død
20
. Den udgjorde et tilbud om
omvendelse, og præsterne reagerede hurtigt og inden for den
aktuelle sammenhæng på katastrofen. Jordisk rigdoms for-
154
Allerhelgens-stormfloden i 1570, fremstillet som syndfloden med
Noahs ark. Træsnit fra: Thiebolt Berger, Jammerliche und er-
schröckliche Zeitung ausz Niderland, Strasbourg 1571.
1...,144,145,146,147,148,149,150,151,152,153 155,156,157,158,159,160,161,162,163,164,...216