også indflydelse på historieskrivningen og den klassiske
        
        
          filosofi, især Platons. En lignende mytisk opfattelse af ver-
        
        
          den havde kelterne, de germanske, de nordiske og de slavi-
        
        
          ske folk. Profane historiske begivenheder blev i myterne
        
        
          knyttet sammen med den religiøse verden, og der blev skabt
        
        
          en identitet af religiøs og profan erfaring hinsides tid. Navn-
        
        
          lig i naturen føltes virkningen af den numinøse magt. Storm-
        
        
          floderne blev opfattet mytisk ikke mindst fordi, der i kraft
        
        
          af deres natur ligger en gentagelse i dem, som hen over ti-
        
        
          den skaber identitet. Den bibelske syndflod fungerede i
        
        
          denne forstand som mytisk urflod, hvorved oprindelseshi-
        
        
          storien
        
        
          
            (arché
          
        
        
          
            14
          
        
        
          
            )
          
        
        
          - i dette tilfælde den af Gud iværksatte
        
        
          straffedom over menneskene i form af en altudslukkende
        
        
          stormflod - gentog sig selv i stormflodernes regelmæssig-
        
        
          hed. I hver eneste store stormflod oplevede menneskene
        
        
          således, i mytisk forstand, syndfloden. Ud fra erfaringer og
        
        
          beretninger krystalliserede sig en eskatologisk frygt.
        
        
          Stormfloden Allerheiligenflut i 1570 blev på træsnit gen-
        
        
          givet som syndfloden med Noahs ark. Anders Andersen
        
        
          Spandet, der oplevede stormfloden i 1634 i Ribe, beskrev
        
        
          den i sine optegnelser som en
        
        
          
            forfærdelig storm- oc synd-
          
        
        
          
            flod
          
        
        
          og opsummerede, idet han direkte henviste til Noahs
        
        
          frelse:
        
        
          
            Gud fader stil nu din vrede for din søns død og pine
          
        
        
          
            skyld, oc hans hellig oc kostelig navn være med oss, som os
          
        
        
          
            overblevne haver bevaret, som med Noe har været i arken,
          
        
        
          
            hand kand fri oc frelse, hvad hand vil, Amen, Amen!
          
        
        
          
            15
          
        
        
          .
        
        
          Henvisningen til syndfloden kunne endnu i den nyere tid
        
        
          forklare katastrofens kontingens som straf for menneskenes
        
        
          synder. Netop i den religiøst stærkt bevægelige tid efter
        
        
          reformationen, blev stormfloderne ofte tydet som syndflo-
        
        
          der. I denne forstand kaldte krønikeskriveren Anton Heim-
        
        
          reich fra Nordstrand stormfloden i 1634 for en
        
        
          
            landfordær-
          
        
        
          
            velig syndflod
          
        
        
          
            16
          
        
        
          
            ,
          
        
        
          og selv Leeghwater, der dog var ingeniør,
        
        
          mente:
        
        
          
            Det så ud, som om der havde været en syndflod
          
        
        
          
            17
          
        
        
          
            .
          
        
        
          Teologisk bestod der dog et problem, idet Gud efter synd-
        
        
          floden havde indgået en pagt med Noah om, at der ikke vil-
        
        
          le komme nogen ny syndflod. Regnbuen var symbolet på
        
        
          denne pagt:
        
        
          
            Når jeg samler skyer over jorden og buen kom-
          
        
        
          
            mer til syne i skyerne, da husker jeg på min pagt med jer og
          
        
        
          
            alle levende væsener, alt levende; vandet skal aldrig mere
          
        
        
          
            blive til en vandflod, der ødelægger alt levende. Når buen
          
        
        
          
            viser sig i skyerne, vil jeg se den og huske på den evige pagt,
          
        
        
          
            som er mellem Gud og alle levende væsener, alt levende på
          
        
        
          
            jorden
          
        
        
          
            18
          
        
        
          . Når stormfloderne altså blev forbundet med synd-
        
        
          floden, var dette kun en mytisk deltagelse i urfloden; urflo-
        
        
          den selv var frigjort fra tiden. På grund af forbindelsen med
        
        
          syndfloden kunne regnbuen, som jo egentlig symboliserede
        
        
          pagten med Gud
        
        
          
            efter
          
        
        
          syndfloden, blive til et varsel (
        
        
          
            prodi-
          
        
        
          
            gium
          
        
        
          ), som bebudede en stormflod. Således skrev Hermann
        
        
          Hamelmann 1599 i krøniken Oldenburgisch Chronicon om
        
        
          stormfloden den 25. september 1597:
        
        
          
            Formodentlig er den-
          
        
        
          
            ne indtrængen af vand gennem de tre regnbuer... som set
          
        
        
          
            den 21. juli ved Ellens... blevet profeteret og varslet tidlige-
          
        
        
          
            re
          
        
        
          19
        
        
          
            .
          
        
        
          Dertil kom, at stormfloden også tjente som et tegn, der
        
        
          kunne varsle om større begivenheder som jordens under-
        
        
          gang, krig eller monarkens død
        
        
          20
        
        
          . Den udgjorde et tilbud om
        
        
          omvendelse, og præsterne reagerede hurtigt og inden for den
        
        
          aktuelle sammenhæng på katastrofen. Jordisk rigdoms for-
        
        
          154
        
        
          
            Allerhelgens-stormfloden i 1570, fremstillet som syndfloden med
          
        
        
          
            Noahs ark. Træsnit fra: Thiebolt Berger, Jammerliche und er-
          
        
        
          
            schröckliche Zeitung ausz Niderland, Strasbourg 1571.