nem den romantiske opdagelse af landskabet og det frisiske
sprog igangsatte transformation af stormfloden til et natio-
nalt erindringssted. Efter at have undersøgt, hvilke aspekter
erindringsstedet er sammensat af - og fra hvilke historiske
perioder og forestillingsverdener det stammer - belyser jeg
afsluttende, hvordan stormfloden regionalt og nationalt har
virket som et erindringssted frem til i dag.
Stormfloden som en straf fra Gud
På øen Nordstrand omkom godt to tredjedele af indbygger-
ne under stormfloden i 1634. Ifølge en samtidig opgørelse
druknede 6.123 mennesker, heriblandt 9 præster og 12 kor-
degne. 1.339 huse, 28 vindmøller og 6 klokketårne blev
skyllet helt væk og mere end 50.000 heste, okser, køer, får
og svin omkom i stormfloden. Også de omkringliggende
kystområder blev svært beskadigede. I Eiderstedt skal 2.107
mennesker og 12.838 stykker kvæg være omkommet, og
664 huse blev her ødelagt. I Nørre Goes herred døde 800
mennesker, heraf alene i sognene Ockholm og Bargum hen-
holdsvis 400 og 300. I Tønder amt druknede 600 menne-
sker. På Halligerne begræd man tabet af 113 døde. Ditmar-
sken blev mindre hårdt ramt af stormfloden end Nordfris-
land. Ifølge Heimreich døde 383 mennesker, deraf 168 ale-
ne i Büsum. Samlet set lå antallet af omkomne på mellem
8.000 og 15.000. De forskellige oplysninger er indbyrdes
afvigende, og usikkerheden er stor, for ifølge Heimreich var
der foruden lokalbefolkningen mange fremmede tærskere
og arbejdsfolk i et antal
som man ikke med sikkerhed har
kunnet fastslå
8
. I mange samtidige beretninger tales der om
30.000 druknede, i senere beretninger er tallet endnu høje-
re
9
. Således blev der spundet videre på myten om stormflo-
derne, om tab af land og om tab af ofre.
Ulykken stod i modsætning til den nyere tids religiøst
prægede verdensbillede. Hvorfor slog en stormflod så man-
ge uskyldige mennesker ihjel? Hvordan kunne Gud, der dog
var personificeringen af det gode, tillade det? Dette var et
religiøst spørgsmål, og det måtte besvares religiøst. Mange
tolkede på den tid stormfloden i 1634 som Guds straf for
menneskets synder. Derfor forfattede Matthias Lobedantz,
der overlevede stormfloden som præst i Gaikebüll på Nord-
strand, en klageprædiken, i hvilken den gejstlige fortolk-
ning for ham bliver til en kvasi-naturlig forklaring på natur-
katastrofen. Han opfordrede til bod og anger, for
den sidste
tid er nu uden tvivl nær
10
. Man har især fremhævet den
trods, hvormed han i sin klage greb fat i det ufattelige i ka-
tastrofen og ikke bare affandt sig med den. De overlevende
skulle dog ikke holde sig for bedre end de døde, der var ble-
vet straffet:
Du skal ikke uden videre dømme og fordømme
din næste. Han er ikke omkommet i vandet, og du er ikke
reddet op af det, for at du uden videre skal dømme ham,
men for at du skal prise GUD, tale mildt om din næste og
gøre alt hvad der er dig muligt for at vende alt til det bed-
ste, og samtidig hermed skal du uophørligt bede om den
Helligånds nåde, således at du må få beskyttelse mod et
ryggesløst og syndigt liv og mulighed for at slippe for syn-
dens straf
11
.
Også kordegnen Lobbe Obbesen på Nordstrand forfatte-
de en klagesang. For ham var den egne synd ubetinget for-
klaringen på katastrofen og han jamrede:
Oh ve, oh ve stor jammer og nød
Oh ve så stor elendighed
Oh ve vor store misgerning
Og ve vor store synd
For med ret har vi fortjent Guds straf og plage
Nu og evigt alle dage
Hvert øjeblik og time
12
Anna Ovena Hoyers, som oplevede katastrofen på Tön-
ning Slot, så tingene helt anderledes. Sektereren var ikke
bevidst om nogen egen synd, men så i sin spotter og forag-
ters død snarere en bekræftelse og styrkelse af sin rette tro
13
.
I opfattelsen af stormfloden som en straf fra Gud lever en
gammel forestilling videre. Myter gav i de fleste arkaiske
kulturer udtryk for det numinøse, idet de i fortættet form
gengav den religiøst erfarede virkelighed som historier. I
antikke myter skete det ofte i heltesagn og skabelseslegen-
der. Myterne fandt hos grækerne sit litterære udtryk i Ho-
mers epos, i Hesiodos’ Theogoni og i tragedierne, frem for
alt i Aischylos og Sofokles’ tragedier. De havde imidlertid
153
1...,143,144,145,146,147,148,149,150,151,152 154,155,156,157,158,159,160,161,162,163,...216