nem den romantiske opdagelse af landskabet og det frisiske
        
        
          sprog igangsatte transformation af stormfloden til et natio-
        
        
          nalt erindringssted. Efter at have undersøgt, hvilke aspekter
        
        
          erindringsstedet er sammensat af - og fra hvilke historiske
        
        
          perioder og forestillingsverdener det stammer - belyser jeg
        
        
          afsluttende, hvordan stormfloden regionalt og nationalt har
        
        
          virket som et erindringssted frem til i dag.
        
        
          
            Stormfloden som en straf fra Gud
          
        
        
          På øen Nordstrand omkom godt to tredjedele af indbygger-
        
        
          ne under stormfloden i 1634. Ifølge en samtidig opgørelse
        
        
          druknede 6.123 mennesker, heriblandt 9 præster og 12 kor-
        
        
          degne. 1.339 huse, 28 vindmøller og 6 klokketårne blev
        
        
          skyllet helt væk og mere end 50.000 heste, okser, køer, får
        
        
          og svin omkom i stormfloden. Også de omkringliggende
        
        
          kystområder blev svært beskadigede. I Eiderstedt skal 2.107
        
        
          mennesker og 12.838 stykker kvæg være omkommet, og
        
        
          664 huse blev her ødelagt. I Nørre Goes herred døde 800
        
        
          mennesker, heraf alene i sognene Ockholm og Bargum hen-
        
        
          holdsvis 400 og 300. I Tønder amt druknede 600 menne-
        
        
          sker. På Halligerne begræd man tabet af 113 døde. Ditmar-
        
        
          sken blev mindre hårdt ramt af stormfloden end Nordfris-
        
        
          land. Ifølge Heimreich døde 383 mennesker, deraf 168 ale-
        
        
          ne i Büsum. Samlet set lå antallet af omkomne på mellem
        
        
          8.000 og 15.000. De forskellige oplysninger er indbyrdes
        
        
          afvigende, og usikkerheden er stor, for ifølge Heimreich var
        
        
          der foruden lokalbefolkningen mange fremmede tærskere
        
        
          og arbejdsfolk i et antal
        
        
          
            som man ikke med sikkerhed har
          
        
        
          
            kunnet fastslå
          
        
        
          8
        
        
          . I mange samtidige beretninger tales der om
        
        
          30.000 druknede, i senere beretninger er tallet endnu høje-
        
        
          re
        
        
          9
        
        
          . Således blev der spundet videre på myten om stormflo-
        
        
          derne, om tab af land og om tab af ofre.
        
        
          Ulykken stod i modsætning til den nyere tids religiøst
        
        
          prægede verdensbillede. Hvorfor slog en stormflod så man-
        
        
          ge uskyldige mennesker ihjel? Hvordan kunne Gud, der dog
        
        
          var personificeringen af det gode, tillade det? Dette var et
        
        
          religiøst spørgsmål, og det måtte besvares religiøst. Mange
        
        
          tolkede på den tid stormfloden i 1634 som Guds straf for
        
        
          menneskets synder. Derfor forfattede Matthias Lobedantz,
        
        
          der overlevede stormfloden som præst i Gaikebüll på Nord-
        
        
          strand, en klageprædiken, i hvilken den gejstlige fortolk-
        
        
          ning for ham bliver til en kvasi-naturlig forklaring på natur-
        
        
          katastrofen. Han opfordrede til bod og anger, for
        
        
          
            den sidste
          
        
        
          
            tid er nu uden tvivl nær
          
        
        
          10
        
        
          . Man har især fremhævet den
        
        
          trods, hvormed han i sin klage greb fat i det ufattelige i ka-
        
        
          tastrofen og ikke bare affandt sig med den. De overlevende
        
        
          skulle dog ikke holde sig for bedre end de døde, der var ble-
        
        
          vet straffet:
        
        
          
            Du skal ikke uden videre dømme og fordømme
          
        
        
          
            din næste. Han er ikke omkommet i vandet, og du er ikke
          
        
        
          
            reddet op af det, for at du uden videre skal dømme ham,
          
        
        
          
            men for at du skal prise GUD, tale mildt om din næste og
          
        
        
          
            gøre alt hvad der er dig muligt for at vende alt til det bed-
          
        
        
          
            ste, og samtidig hermed skal du uophørligt bede om den
          
        
        
          
            Helligånds nåde, således at du må få beskyttelse mod et
          
        
        
          
            ryggesløst og syndigt liv og mulighed for at slippe for syn-
          
        
        
          
            dens straf
          
        
        
          11
        
        
          .
        
        
          Også kordegnen Lobbe Obbesen på Nordstrand forfatte-
        
        
          de en klagesang. For ham var den egne synd ubetinget for-
        
        
          klaringen på katastrofen og han jamrede:
        
        
          
            Oh ve, oh ve stor jammer og nød
          
        
        
          
            Oh ve så stor elendighed
          
        
        
          
            Oh ve vor store misgerning
          
        
        
          
            Og ve vor store synd
          
        
        
          
            For med ret har vi fortjent Guds straf og plage
          
        
        
          
            Nu og evigt alle dage
          
        
        
          
            Hvert øjeblik og time
          
        
        
          
            12
          
        
        
          Anna Ovena Hoyers, som oplevede katastrofen på Tön-
        
        
          ning Slot, så tingene helt anderledes. Sektereren var ikke
        
        
          bevidst om nogen egen synd, men så i sin spotter og forag-
        
        
          ters død snarere en bekræftelse og styrkelse af sin rette tro
        
        
          13
        
        
          .
        
        
          I opfattelsen af stormfloden som en straf fra Gud lever en
        
        
          gammel forestilling videre. Myter gav i de fleste arkaiske
        
        
          kulturer udtryk for det numinøse, idet de i fortættet form
        
        
          gengav den religiøst erfarede virkelighed som historier. I
        
        
          antikke myter skete det ofte i heltesagn og skabelseslegen-
        
        
          der. Myterne fandt hos grækerne sit litterære udtryk i Ho-
        
        
          mers epos, i Hesiodos’ Theogoni og i tragedierne, frem for
        
        
          alt i Aischylos og Sofokles’ tragedier. De havde imidlertid
        
        
          153