dere som en relikt i den moderne psyke
4
. Ændringer i tænke-
måde og opfattelse har ført til, at elementer i den historiske
tænkemåde (myten er i modsætning hertil ahistorisk i sin
struktur) og naturvidenskaberne også efterhånden er indfø-
jet. Således befinder opfattelsen af erindringsstederne sig i
en permanent proces af omfortolkning, som følger samfun-
dets og den enkeltes udvikling og behov. Det gælder her om
at spore denne proces.
I det følgende undersøges det, hvordan stormfloderne
udviklede sig til et »erindringssted« og hvilke udviklinger
og processer, der spillede en rolle i forbindelse hermed.
Specielt drejer det sig om, hvilke funktioner et erindrings-
sted har ved udviklingen af en regional identitet, og hvad
der bidrager til dens udvikling. Stormfloden tjener mig i
denne henseende som et alment billede på den regionale
identitets struktur, funktion og virkemåde. Stormfloder var
og er naturligvis ikke identitetsskabende på samme måde
for alle mennesker i kystnære områder, tværtimod må man
her differentiere. For mig drejer det sig også mindre om
hvordan enkeltpersoner opfatter deres regionale identitet
5
,
end hvordan et identitetsmønster er opstået og udviklet -
netop et erindringssted - som den enkelte
kan
men ikke
skal
betjene sig af. Hvert enkelt erindringssted er således et til-
bud, hvis symbolske kraft udgør dets tiltrækningskraft.
Stormfloderne er kun ét erindringssted ved siden af andre,
og først ved den særlige regionale kombination og mang-
foldighed af erindringssteder konstituerer den regionale i-
dentitet sig i sin fulde kompleksitet.
Samfundet stiller roller og mønstre til rådighed for det
enkelte menneske, som det på den ene eller anden måde til-
passer sig, og som det helt eller delvist gør til sine egne.
Derved overtager mennesket værdier, fortolkninger, hand-
lings- og følelsesforbilleder, som på én gang hjælper det
med at organisere sin personlighed og med at finde en indre
kontinuitet i sine indstillinger, følelser og handlinger. Indi-
viduel identitet opstår på baggrund af den specifikke kom-
bination af forskellige mønstre. Fra et psykologisk synspunkt
er identitet den indre overensstemmelse med mønstrene; og
dannelse af identitet er den proces, der fører til, at mønstre-
ne overtages. Såvel antal og art af tilbudte identiteter som
også formen for overtagelse og dennes senere foranderlig-
hed kan variere i forskellige samfund, sociale lag og histo-
riske perioder
6
.
I middelalderen og den nyere tid blev disse mønstre legi-
timeret af Gud, og mennesker behøvede derfor ikke at sæt-
te spørgsmålstegn ved dem. Tilsvarende spillede formalise-
rede ritualer en større rolle ved dannelsen af identitet, end
det er tilfældet i dag. Den ydre kulturelle forskel, afgræns-
ningen over for andre trossamfund eller islam, begrundede
en fælles identitet for det kristne fællesskab. Allerede i det
18. århundrede var dette koncept imidlertid revnet, og det
blev sværere at opbygge en fast identitet på det gamle
grundlag
7
. Oplysningstiden stillede spørgsmålstegn ved Gud
som identitetsskabende magt og tvang mennesket tilbage til
sig selv. Livet levedes ikke længere i vished om det hinsi-
des. Tværtimod udsletter døden personen for evigt. Den
søgen efter identitet, som kendetegner det moderne menne-
ske, ligger derfor også dybt i længslen efter at sejre over
døden, at finde noget, der strækker ud over døden. Sådanne
behov kommer også til udtryk både i Karl Marx’s klasse-
kampideologi og Friedrich Nietzsches overmennesketeori.
Mennesket måtte nu selv skaffe sig en egen identitet. Re-
ligiøse eller konfessionelle identitetstilbud blev i det 19.
århundrede under disse omstændigheder erstattet af natio-
nalisme eller social klasse. I denne proces havde udviklin-
gen af nye myter gennem erindringssteder, der konstituere-
de en nation eller social klasse, en vigtig plads. I Tyskland
har nationalsocialismen helt bevidst gjort brug af myten.
Man behøver kun at tænke på den ledende titel på Alfred
Rosenbergs
Der Mythus des 20. Jahrhunderts
(1930). Myte-
dannelsen om stormfloderne hører ligeledes til i denne sam-
menhæng. Kampen mod døden (så absolut også den enkel-
tes død) fandt i kampen mod havet et mytisk udtryk.
I det følgende undersøger jeg tre aspekter nærmere, som
har haft afgørende indflydelse på opfattelsen af forskellige
historiske epoker: den mytiske opfattelse af stormfloderne,
der som moraliserende forklaring slog ned som en straf fra
Gud; den fra historiografien stammende reduktion til enkel-
te alvorlige skadevoldende stormfloder og sammenknytnin-
gen af tab af land med disse; den i det 19. århundrede gen-
152
1...,142,143,144,145,146,147,148,149,150,151 153,154,155,156,157,158,159,160,161,162,...216