151
Stormfloden som myte
Kampen mod havet og menneskets søgen efter identitet
Af Martin Rheinheimer
Vesterhavet hører til de egne i den nordlige hemisfære, hvor
storme optræder med den største hyppighed og styrke. På
kyststrækningen mellem Belgien og Danmark har stormflo-
der været et hyppigt fænomen så langt tilbage, som erin-
dringen rækker. I de forskellige historiske perioder opstod
en række mønstre for fortolkning og bearbejdning af storm-
floderne. Disse mønstre videreudviklede og forbandt sig.
Hver for sig bidrog de til en mytisering af stormfloderne,
hvorved myten blev stadigt mere kompleks. Gamle mytiske
forestillinger blev omfortolket og sekulariseret; af og til lig-
ger de i skjult form til grund for selv moderne videnskabe-
lige forklaringer. Frem til i dag virker stormfloderne altså
som et regionalt og nationalt erindringssted og bidrager til
skabelsen af identitet.
Erindringssted og identitet
Stormfloder har siden middelalderen optaget megen plads i
krønikerne fra kystområderne. Land- og rejsebeskrivelser
fra den nyere tid beretter ligeledes indgående om stormflo-
der, og de bliver skildret af såvel bønder som borgere i om-
rådet i private optegnelser, der ellers frem for alt indeholder
familiære og økonomiske oplysninger. Selv i nutiden bliver
de tematiseret i stormflodssøjler, dokumentarprogrammer og
spillefilm.
Erfaringer fra stormfloderne har lagret sig dybt i den kol-
lektive bevidsthed hos de mennesker, der bor i de kystnære
områder og bidrager i væsentlig grad til deres regionale i-
dentitet. De har i dag en funktion som »erindringssted«
(
lieu de mémoire, Erinnerungsort
). Sådanne erindringsste-
der kan ifølge Etienne François og Hagen Schulzes defini-
tion
lige så godt være af materiel som immateriel art. De
omfatter bl.a. både reelle og mytiske skikkelser og begiven-
heder, bygninger og mindesteder, institutioner og begreber,
bøger og kunstværker - i vor tids sprogbrug kan man tale
om »ikoner«. Det er steder, der fungerer som kilde til erin-
dring, ikke på grund af deres materielle konkrete form, men
på grund af deres symbolske funktion. Det drejer sig om
steder og begivenheder, der igennem generationer har fun-
geret som krystalliseringspunkter for den kollektive erin-
dring og identitet - krystalliseringspunkter, som ligger for-
ankret i samfundsmæssig, kulturel og politisk skik og brug
og som forandrer sig efterhånden som den måde de opfat-
tes, tilegnes, anvendes og overføres på ændrer sig
1
. Erin-
dringssteder frembyder derfor en naturlig nøgle til forståel-
se af såvel national som regional identitet.
Medens region og regionalhistorie i den nyere forskning
nyder forholdsvis stor popularitet, er de faktorer, der ligger
til grund for dannelsen af en regional identitet og dennes
funktion kun udforsket i ringe grad. Der findes frem for alt
sammenlignende undersøgelser over økonomiske, sociale,
kulturelle, administrative og politiske strukturers indflydel-
se; men hvordan den fælles erfaring
2
bundfældes i en fælles
mentalitetsstruktur og hvilke faktorer, der spiller en rolle i
denne forbindelse, har hidtil næsten ikke været undersøgt.
For at forstå, hvad et erindringssted er, er det vigtigt at
inddrage forandringer i opfattelse og mentalitet. Netop i
erindringssteder lever langvarige mentale strukturer
(lon-
gue durée)
i form af en mytisk forståelse
3
videre den dag i
dag. Disse hører egentlig til antikkens og middelalderens
tænkemåde, men via erindringsstedet lever de så at sige vi-
1...,141,142,143,144,145,146,147,148,149,150 152,153,154,155,156,157,158,159,160,161,...216