151
        
        
          
            Stormfloden som myte
          
        
        
          
            Kampen mod havet og menneskets søgen efter identitet
          
        
        
          
            Af Martin Rheinheimer
          
        
        
          
            Vesterhavet hører til de egne i den nordlige hemisfære, hvor
          
        
        
          
            storme optræder med den største hyppighed og styrke. På
          
        
        
          
            kyststrækningen mellem Belgien og Danmark har stormflo-
          
        
        
          
            der været et hyppigt fænomen så langt tilbage, som erin-
          
        
        
          
            dringen rækker. I de forskellige historiske perioder opstod
          
        
        
          
            en række mønstre for fortolkning og bearbejdning af storm-
          
        
        
          
            floderne. Disse mønstre videreudviklede og forbandt sig.
          
        
        
          
            Hver for sig bidrog de til en mytisering af stormfloderne,
          
        
        
          
            hvorved myten blev stadigt mere kompleks. Gamle mytiske
          
        
        
          
            forestillinger blev omfortolket og sekulariseret; af og til lig-
          
        
        
          
            ger de i skjult form til grund for selv moderne videnskabe-
          
        
        
          
            lige forklaringer. Frem til i dag virker stormfloderne altså
          
        
        
          
            som et regionalt og nationalt erindringssted og bidrager til
          
        
        
          
            skabelsen af identitet.
          
        
        
          
            Erindringssted og identitet
          
        
        
          Stormfloder har siden middelalderen optaget megen plads i
        
        
          krønikerne fra kystområderne. Land- og rejsebeskrivelser
        
        
          fra den nyere tid beretter ligeledes indgående om stormflo-
        
        
          der, og de bliver skildret af såvel bønder som borgere i om-
        
        
          rådet i private optegnelser, der ellers frem for alt indeholder
        
        
          familiære og økonomiske oplysninger. Selv i nutiden bliver
        
        
          de tematiseret i stormflodssøjler, dokumentarprogrammer og
        
        
          spillefilm.
        
        
          Erfaringer fra stormfloderne har lagret sig dybt i den kol-
        
        
          lektive bevidsthed hos de mennesker, der bor i de kystnære
        
        
          områder og bidrager i væsentlig grad til deres regionale i-
        
        
          dentitet. De har i dag en funktion som »erindringssted«
        
        
          (
        
        
          
            lieu de mémoire, Erinnerungsort
          
        
        
          ). Sådanne erindringsste-
        
        
          der kan ifølge Etienne François og Hagen Schulzes defini-
        
        
          tion
        
        
          
            lige så godt være af materiel som immateriel art. De
          
        
        
          
            omfatter bl.a. både reelle og mytiske skikkelser og begiven-
          
        
        
          
            heder, bygninger og mindesteder, institutioner og begreber,
          
        
        
          
            bøger og kunstværker - i vor tids sprogbrug kan man tale
          
        
        
          
            om »ikoner«. Det er steder, der fungerer som kilde til erin-
          
        
        
          
            dring, ikke på grund af deres materielle konkrete form, men
          
        
        
          
            på grund af deres symbolske funktion. Det drejer sig om
          
        
        
          
            steder og begivenheder, der igennem generationer har fun-
          
        
        
          
            geret som krystalliseringspunkter for den kollektive erin-
          
        
        
          
            dring og identitet - krystalliseringspunkter, som ligger for-
          
        
        
          
            ankret i samfundsmæssig, kulturel og politisk skik og brug
          
        
        
          
            og som forandrer sig efterhånden som den måde de opfat-
          
        
        
          
            tes, tilegnes, anvendes og overføres på ændrer sig
          
        
        
          
            1
          
        
        
          . Erin-
        
        
          dringssteder frembyder derfor en naturlig nøgle til forståel-
        
        
          se af såvel national som regional identitet.
        
        
          Medens region og regionalhistorie i den nyere forskning
        
        
          nyder forholdsvis stor popularitet, er de faktorer, der ligger
        
        
          til grund for dannelsen af en regional identitet og dennes
        
        
          funktion kun udforsket i ringe grad. Der findes frem for alt
        
        
          sammenlignende undersøgelser over økonomiske, sociale,
        
        
          kulturelle, administrative og politiske strukturers indflydel-
        
        
          se; men hvordan den fælles erfaring
        
        
          2
        
        
          bundfældes i en fælles
        
        
          mentalitetsstruktur og hvilke faktorer, der spiller en rolle i
        
        
          denne forbindelse, har hidtil næsten ikke været undersøgt.
        
        
          For at forstå, hvad et erindringssted er, er det vigtigt at
        
        
          inddrage forandringer i opfattelse og mentalitet. Netop i
        
        
          erindringssteder lever langvarige mentale strukturer
        
        
          
            (lon-
          
        
        
          
            gue durée)
          
        
        
          i form af en mytisk forståelse
        
        
          3
        
        
          videre den dag i
        
        
          dag. Disse hører egentlig til antikkens og middelalderens
        
        
          tænkemåde, men via erindringsstedet lever de så at sige vi-