en ambivalent og har lagt en afheroiserende rammehandling
        
        
          om sin historie, udfoldede hans figur dog en farlig egen-
        
        
          dynamik.
        
        
          I 1920’erne og i nazismens tid heroiserede mange roma-
        
        
          ner friserne i deres kamp mod havet: Albrecht Janssen of-
        
        
          fentliggjorde i 1920
        
        
          
            Der Deichgraf,
          
        
        
          Margarete Boie
        
        
          
            Damm-
          
        
        
          
            bau
          
        
        
          i 1930, Ferdinand Zacchi
        
        
          
            Volk an der See
          
        
        
          i 1934 og
        
        
          Hans Heitmann
        
        
          
            Die Flut
          
        
        
          i 1942. Også Gustav Frenssen
        
        
          (1863-1945) arbejdede med frisernes heroisering i nogle af
        
        
          sine udgivelser. Navnlig i nazismens tid blev friserne ind-
        
        
          draget i propagandaen som urgermanske.
        
        
          
            Frisernes friheds-
          
        
        
          
            kamp for deres egenart og folkelige renhed
          
        
        
          blev i 1934 hos
        
        
          forfatteren Ferdinand Zacchi fra øen Föhr til
        
        
          
            et spejlbillede
          
        
        
          
            af hele vort folks kamp for beståen og indflydelse
          
        
        
          . Storm-
        
        
          floden som erindringssted blev på denne måde en del af den
        
        
          tyske nationalmyte.
        
        
          I 1933/34 blev
        
        
          
            Der Schimmelreiter
          
        
        
          filmatiseret for første
        
        
          gang af Carl Oertel og Hans Deppe. Heri blev den fortæl-
        
        
          lende handling trimmet, upassende detaljer såsom Hauke
        
        
          Haiens åndssvage datter Wienke blev elimineret, og hans
        
        
          splittede karakter blev forenklet og heroiseret. Hauke Hai-
        
        
          en blev i filmen stillet over for folkemassen og gerne taget
        
        
          nede fra og op. Således minder indstillingerne om optagel-
        
        
          serne af Hitler i Leni Riefenstahls
        
        
          
            Triumph des Willens
          
        
        
          (1935). Det er altså ikke så underligt, at Rigsministeriet for
        
        
          Folkeoplysnings filmcensur gav filmen prædikatet
        
        
          
            kunstne-
          
        
        
          
            risk og særlig værdifuld
          
        
        
          . Trods filmens ideologiske ærinde
        
        
          er dens høje kunstneriske kvalitet, der henter sin virkning i
        
        
          
            tingenes billedsprog og poesien i gesti og opførsel
          
        
        
          , aner-
        
        
          kendt i dag
        
        
          47
        
        
          .
        
        
          Marskens pionerhistorie var i nazismens tid meget popu-
        
        
          lær, og talrige - størstedelen helt igennem seriøse - arkæo-
        
        
          logiske publikationer blev skrevet. På trods heraf bør man
        
        
          ikke overse den ideologi, som har frembragt dem, da pro-
        
        
          blemstillinger, teser og resultater kun kan forstås på denne
        
        
          baggrund. Mange fakta lod sig helt igennem anderledes for-
        
        
          tolke med andre problemstillinger. Den ideologiske indfly-
        
        
          delse fremstår især tydeligt i Atlantis-arkæologien.
        
        
          Forskellige forskere har siden det 19. århundrede søgt
        
        
          Platons Atlantis i Nordsøområdet. En af de første var Knut
        
        
          Jungbohn Clement, som allerede er os bekendt.
        
        
          
            Clements
          
        
        
          
            holdning til det såkaldte romervæsen, hans modvilje mod al
          
        
        
          
            forudgående forskning, hans kritikløse forherligelse af det
          
        
        
          
            germanske Norden og hans hældning til elitær racelære gør
          
        
        
          
            ham
          
        
        
          med Albert Pantens ord
        
        
          
            til en tidlig forløber for den
          
        
        
          
            germanske racegalskab
          
        
        
          48
        
        
          . Den i det 19. århundrede forfal-
        
        
          skede Ura-Linda-krønike så Atlantis som frisisk moderland
        
        
          i Nordsøen. Under indtryk af Tysklands første nationale
        
        
          katastrofe, nederlaget i 1. verdenskrig, kejserrigets under-
        
        
          gang og grundlæggelsen af Weimarrepublikken, fantaserede
        
        
          Hermann Wieland i 1922 om en forhistorisk arisk-atlantisk
        
        
          verdenskultur og så Atlantis’ undergang som straffen for sam-
        
        
          menblandingen med »laverestående racer«. Han propagan-
        
        
          derede allerede dengang for udryddelse af de »laverestående
        
        
          racer«. For ideologerne i  Heinrich Himmlers
        
        
          
            Ahnenerbe
          
        
        
          blev det »nordiske« Atlantis et velkomment propaganda-
        
        
          165
        
        
          
            Hauke Haien og digearbejderne. Scene fra filmatiseringen af
          
        
        
          
            »Der Schimmelreiter« fra 1933/34. Foto fra: Segeberg, Schimmel-
          
        
        
          
            reiter, p. 240