en ambivalent og har lagt en afheroiserende rammehandling
om sin historie, udfoldede hans figur dog en farlig egen-
dynamik.
I 1920’erne og i nazismens tid heroiserede mange roma-
ner friserne i deres kamp mod havet: Albrecht Janssen of-
fentliggjorde i 1920
Der Deichgraf,
Margarete Boie
Damm-
bau
i 1930, Ferdinand Zacchi
Volk an der See
i 1934 og
Hans Heitmann
Die Flut
i 1942. Også Gustav Frenssen
(1863-1945) arbejdede med frisernes heroisering i nogle af
sine udgivelser. Navnlig i nazismens tid blev friserne ind-
draget i propagandaen som urgermanske.
Frisernes friheds-
kamp for deres egenart og folkelige renhed
blev i 1934 hos
forfatteren Ferdinand Zacchi fra øen Föhr til
et spejlbillede
af hele vort folks kamp for beståen og indflydelse
. Storm-
floden som erindringssted blev på denne måde en del af den
tyske nationalmyte.
I 1933/34 blev
Der Schimmelreiter
filmatiseret for første
gang af Carl Oertel og Hans Deppe. Heri blev den fortæl-
lende handling trimmet, upassende detaljer såsom Hauke
Haiens åndssvage datter Wienke blev elimineret, og hans
splittede karakter blev forenklet og heroiseret. Hauke Hai-
en blev i filmen stillet over for folkemassen og gerne taget
nede fra og op. Således minder indstillingerne om optagel-
serne af Hitler i Leni Riefenstahls
Triumph des Willens
(1935). Det er altså ikke så underligt, at Rigsministeriet for
Folkeoplysnings filmcensur gav filmen prædikatet
kunstne-
risk og særlig værdifuld
. Trods filmens ideologiske ærinde
er dens høje kunstneriske kvalitet, der henter sin virkning i
tingenes billedsprog og poesien i gesti og opførsel
, aner-
kendt i dag
47
.
Marskens pionerhistorie var i nazismens tid meget popu-
lær, og talrige - størstedelen helt igennem seriøse - arkæo-
logiske publikationer blev skrevet. På trods heraf bør man
ikke overse den ideologi, som har frembragt dem, da pro-
blemstillinger, teser og resultater kun kan forstås på denne
baggrund. Mange fakta lod sig helt igennem anderledes for-
tolke med andre problemstillinger. Den ideologiske indfly-
delse fremstår især tydeligt i Atlantis-arkæologien.
Forskellige forskere har siden det 19. århundrede søgt
Platons Atlantis i Nordsøområdet. En af de første var Knut
Jungbohn Clement, som allerede er os bekendt.
Clements
holdning til det såkaldte romervæsen, hans modvilje mod al
forudgående forskning, hans kritikløse forherligelse af det
germanske Norden og hans hældning til elitær racelære gør
ham
med Albert Pantens ord
til en tidlig forløber for den
germanske racegalskab
48
. Den i det 19. århundrede forfal-
skede Ura-Linda-krønike så Atlantis som frisisk moderland
i Nordsøen. Under indtryk af Tysklands første nationale
katastrofe, nederlaget i 1. verdenskrig, kejserrigets under-
gang og grundlæggelsen af Weimarrepublikken, fantaserede
Hermann Wieland i 1922 om en forhistorisk arisk-atlantisk
verdenskultur og så Atlantis’ undergang som straffen for sam-
menblandingen med »laverestående racer«. Han propagan-
derede allerede dengang for udryddelse af de »laverestående
racer«. For ideologerne i Heinrich Himmlers
Ahnenerbe
blev det »nordiske« Atlantis et velkomment propaganda-
165
Hauke Haien og digearbejderne. Scene fra filmatiseringen af
»Der Schimmelreiter« fra 1933/34. Foto fra: Segeberg, Schimmel-
reiter, p. 240
1...,155,156,157,158,159,160,161,162,163,164 166,167,168,169,170,171,172,173,174,175,...216