motiv. Efter den anden tyske katastrofe, nationalsocialis-
men, folkemord og nederlag i 2. verdenskrig, skabte Jürgen
Spanuth i 1953 furore med sin tese om, at Atlantis har lig-
get øst for Helgoland
49
.
Fælles for alle disse fortolkninger var, at man anså Pla-
tons myte om Atlantis som en historisk brugbar kilde. Filo-
soffen, der var født i Athen i år 427 f. Kr. og også døde der
i år 347 f. Kr., fortalte myten i sine dialoger
Timaios
og
Kri-
tias
for at begrunde idealstaten, hvor herskeren er filosof.
Solon skal havde hørt historien i Ægypten, og den skal være
foregået 8.000 år før hans tid. Dengang havde et efter Pla-
tons syn ideelt indrettet Ur-Athen besejret den barbarisk-
aggressive sømagt Atlantis. Atlantis bliver derved stillet op
som en modsætning til Platons idealstat og tjener således
den filosofiske argumentation. Efter Athens sejr gik begge
steder under:
I den følgende tid indtraf der voldsomme jord-
skælv og oversvømmelser, og i løbet af et eneste frygteligt
døgn blev hele jeres samlede våbenføre mandskab opslugt
af jorden, og også øen Atlantis sank i havet og forsvandt.
Derfor er den del af havet den dag i dag ikke til at sejle paa
eller udforske, for oven over den sunkne ø er der et lag
mudder, der når til ikke ret langt fra overfladen og hindrer
sejlads
50
. Det kan lyde en lille smule som Vadehavets amfi-
biske landskab, men heller ikke mere.
På linje med Wieland og Spanuth (der i øvrigt dedikere-
de sin bog til mindet om sine tre brødre, Volker, Roloff og
Krafft, der faldt i 2. verdenskrig) var også Platon præget af
sin hjembys og sit livs katastrofer: Athens tilintetgørende
nederlag i Den Peloponesiske Krig (404 f. Kr.), henrettelsen
af sin lærer Sokrates (399 f. Kr.) og kuldsejlingen af sine
ideer om en hersker-filosof i Syrakus. Derfor skabte han i
myten en idealverden, som han placerede i en fjern, ahisto-
risk fortid. Dertil betjente han sig af forskellige kulturelle
fragmenter og inspirationer, som han fortættede til myte -
uden dog på nogen måde at ville formidle historisk sand-
hed. Når han igen og igen betonede sandheden i sin fortæl-
ling, mente han dermed sandheden i det budskab, som han
ville formidle, altså det evigt filosofiske, ikke det profane
historiske. At Athen er ældre end Ægypten, at det har besej-
ret folket fra Atlantis og således reddet vesterlandet, alt det-
te skulle give athenerne ny selvbevidsthed i nederlaget. På
samme måde som Platon helleniserede historien, germani-
serede propagandisterne den nu til et Nordsøens Atlantis. I
modsætning til Spanuth var Platon dog bevidst om sin my-
tes angribelighed. Han lod ikke kun Atlantis
og
Athen gå
under, han afbrød også konsekvent hele bogen
Kritias
dette sted midt i en sætning
51
.
Atlantis-fantasien har haft en høj tiltrækningskraft helt
op til i dag og bringer selv fornuftige mennesker til at slå
deres kritiske forstand fra. Lokaliseringen af Atlantis er ble-
vet til et spørgsmål om tro; det drejer sig i en angiveligt
dårlig verden om en bedre verden, som man mener at kun-
ne finde i fortiden. Det har ganske vist ikke længere noget
med videnskab at gøre, men er snarere ren ideologi, der ud-
springer af et chauvinistisk-nationalistisk tankegods, og som
ved hjælp af de skrækkelige katastrofer i den nyere fortid
forsøger at mobilisere den fjerne fortid til redningen og
genopbygningen af en national identitet. Den er altså i høj
grad farlig, og som Spanuths intolerance mod enhver kritisk
behandling af hans teser viser - han truede og overdængede
sine modstandere med retssager - absolut uvidenskabelig,
selv når han foregav at benytte videnskabelige metoder.
Platons tekst bliver fordrejet, det givne spillerum ved over-
sættelsen bliver brugt, kilder bliver læst selektivt for at nå
til det ønskede resultat, ting der ikke hører sammen bliver
forbundet med hinanden osv. Med disse midler bliver der
konstrueret en angiveligt stor historisk »syntese«, som i vir-
keligheden ikke er andet end en ny myte. Spanuth og hans
tilhængeres voldsomme reaktion på enhver kritik viser ty-
deligt, at det her drejede sig om mere end bare rent viden-
skabelige meninger.
Stormfloden som erindringssted
Stormfloden har stadig en vigtig betydning som national
tysk erindringssted. Ved hver en rund årsdag for en af de
store stormfloder bliver der udgivet jubilæumsbind og pro-
duceret fjernsynsprogrammer. Forskellige forfattere skrev
så sent som i 1980’erne og 1990’erne nye romaner om
stormfloderne i 1362 og 1634
52
. Selv nøgterne bøger som
den af Carl Woebken (1924) eller den af Marcus Petersen
166
1...,156,157,158,159,160,161,162,163,164,165 167,168,169,170,171,172,173,174,175,176,...216