motiv. Efter den anden tyske katastrofe, nationalsocialis-
        
        
          men, folkemord og nederlag i 2. verdenskrig, skabte Jürgen
        
        
          Spanuth i 1953 furore med sin tese om, at Atlantis har lig-
        
        
          get øst for Helgoland
        
        
          49
        
        
          .
        
        
          Fælles for alle disse fortolkninger var, at man anså Pla-
        
        
          tons myte om Atlantis som en historisk brugbar kilde. Filo-
        
        
          soffen, der var født i Athen i år 427 f. Kr. og også døde der
        
        
          i år 347 f. Kr., fortalte myten i sine dialoger
        
        
          
            Timaios
          
        
        
          og
        
        
          
            Kri-
          
        
        
          
            tias
          
        
        
          for at begrunde idealstaten, hvor herskeren er filosof.
        
        
          Solon skal havde hørt historien i Ægypten, og den skal være
        
        
          foregået 8.000 år før hans tid. Dengang havde et efter Pla-
        
        
          tons syn ideelt indrettet Ur-Athen besejret den barbarisk-
        
        
          aggressive sømagt Atlantis. Atlantis bliver derved stillet op
        
        
          som en modsætning til Platons idealstat og tjener således
        
        
          den filosofiske argumentation. Efter Athens sejr gik begge
        
        
          steder under:
        
        
          
            I den følgende tid indtraf der voldsomme jord-
          
        
        
          
            skælv og oversvømmelser, og i løbet af et eneste frygteligt
          
        
        
          
            døgn blev hele jeres samlede våbenføre mandskab opslugt
          
        
        
          
            af jorden, og også øen Atlantis sank i havet og forsvandt.
          
        
        
          
            Derfor er den del af havet den dag i dag ikke til at sejle paa
          
        
        
          
            eller udforske, for oven over den sunkne ø er der et lag
          
        
        
          
            mudder, der når til ikke ret langt fra overfladen og hindrer
          
        
        
          
            sejlads
          
        
        
          
            50
          
        
        
          . Det kan lyde en lille smule som Vadehavets amfi-
        
        
          biske landskab, men heller ikke mere.
        
        
          På linje med Wieland og Spanuth (der i øvrigt dedikere-
        
        
          de sin bog til mindet om sine tre brødre, Volker, Roloff og
        
        
          Krafft, der faldt i 2. verdenskrig) var også Platon præget af
        
        
          sin hjembys og sit livs katastrofer: Athens tilintetgørende
        
        
          nederlag i Den Peloponesiske Krig (404 f. Kr.), henrettelsen
        
        
          af sin lærer Sokrates (399 f. Kr.) og kuldsejlingen af sine
        
        
          ideer om en hersker-filosof i Syrakus. Derfor skabte han i
        
        
          myten en idealverden, som han placerede i en fjern, ahisto-
        
        
          risk fortid. Dertil betjente han sig af forskellige kulturelle
        
        
          fragmenter og inspirationer, som han fortættede til myte -
        
        
          uden dog på nogen måde at ville formidle historisk sand-
        
        
          hed. Når han igen og igen betonede sandheden i sin fortæl-
        
        
          ling, mente han dermed sandheden i det budskab, som han
        
        
          ville formidle, altså det evigt filosofiske, ikke det profane
        
        
          historiske. At Athen er ældre end Ægypten, at det har besej-
        
        
          ret folket fra Atlantis og således reddet vesterlandet, alt det-
        
        
          te skulle give athenerne ny selvbevidsthed i nederlaget. På
        
        
          samme måde som Platon helleniserede historien, germani-
        
        
          serede propagandisterne den nu til et Nordsøens Atlantis. I
        
        
          modsætning til Spanuth var Platon dog bevidst om sin my-
        
        
          tes angribelighed. Han lod ikke kun Atlantis
        
        
          
            og
          
        
        
          Athen gå
        
        
          under, han afbrød også konsekvent hele bogen
        
        
          
            Kritias
          
        
        
          på
        
        
          dette sted midt i en sætning
        
        
          51
        
        
          .
        
        
          Atlantis-fantasien har haft en høj tiltrækningskraft helt
        
        
          op til i dag og bringer selv fornuftige mennesker til at slå
        
        
          deres kritiske forstand fra. Lokaliseringen af Atlantis er ble-
        
        
          vet til et spørgsmål om tro; det drejer sig i en angiveligt
        
        
          dårlig verden om en bedre verden, som man mener at kun-
        
        
          ne finde i fortiden. Det har ganske vist ikke længere noget
        
        
          med videnskab at gøre, men er snarere ren ideologi, der ud-
        
        
          springer af et chauvinistisk-nationalistisk tankegods, og som
        
        
          ved hjælp af de skrækkelige katastrofer i den nyere fortid
        
        
          forsøger at mobilisere den fjerne fortid til redningen og
        
        
          genopbygningen af en national identitet. Den er altså i høj
        
        
          grad farlig, og som Spanuths intolerance mod enhver kritisk
        
        
          behandling af hans teser viser - han truede og overdængede
        
        
          sine modstandere med retssager - absolut uvidenskabelig,
        
        
          selv når han foregav at benytte videnskabelige metoder.
        
        
          Platons tekst bliver fordrejet, det givne spillerum ved over-
        
        
          sættelsen bliver brugt, kilder bliver læst selektivt for at nå
        
        
          til det ønskede resultat, ting der ikke hører sammen bliver
        
        
          forbundet med hinanden osv. Med disse midler bliver der
        
        
          konstrueret en angiveligt stor historisk »syntese«, som i vir-
        
        
          keligheden ikke er andet end en ny myte. Spanuth og hans
        
        
          tilhængeres voldsomme reaktion på enhver kritik viser ty-
        
        
          deligt, at det her drejede sig om mere end bare rent viden-
        
        
          skabelige meninger.
        
        
          
            Stormfloden som erindringssted
          
        
        
          Stormfloden har stadig en vigtig betydning som national
        
        
          tysk erindringssted. Ved hver en rund årsdag for en af de
        
        
          store stormfloder bliver der udgivet jubilæumsbind og pro-
        
        
          duceret fjernsynsprogrammer. Forskellige forfattere skrev
        
        
          så sent som i 1980’erne og 1990’erne nye romaner om
        
        
          stormfloderne i 1362 og 1634
        
        
          52
        
        
          . Selv nøgterne bøger som
        
        
          den af Carl Woebken (1924) eller den af Marcus Petersen
        
        
          166