og Hans Rohde, som blev udgivet i flere udvidede oplag i
        
        
          1977, 1979 og 1991, trækker myten om stormfloden videre
        
        
          og skaber dermed regional og national identitet. Navnlig
        
        
          stormfloden fra 1962 - den sidste, der har krævet dødsofre
        
        
          - lever i dag i tyskernes kollektive bevidsthed. En spillefilm
        
        
          blev optaget i anledning af dens 25-årsdag (
        
        
          
            Die Sturmflut
          
        
        
          ,
        
        
          ZDF 1987), og i anledning af 40-årsdagen sendte det tyske
        
        
          fjernsynsprogram, Das Erste (ARD) i februar 2002 doku-
        
        
          mentarprogrammet
        
        
          
            Die Sturmflut - Logbuch einer Kata-
          
        
        
          
            strophe
          
        
        
          i bedste sendetid. Filmen begyndte med mytiske
        
        
          forvarsler: for tidligt forekommende sild, søkonger i et høn-
        
        
          sehus, sæler hjælpeløst skyllet op på land og fugleflokke fra
        
        
          Skandinavien, der trækker ind i landet, og så spurgte spea-
        
        
          keren uheldssvangert:
        
        
          
            Flugten fra en århundredestorm?
          
        
        
          Hvor der ingen billeder findes, fordi stormfloden fandt sted
        
        
          om natten, måtte arrangerede scener fra den nævnte spille-
        
        
          film holde for, således at den tilstræbte dramatik kan for-
        
        
          midles på anskuelig måde, og således at historie og myte
        
        
          lige så stille kan blandes.
        
        
          Stormfloden i 1962 tjente helt specielt en regional poli-
        
        
          tiker som redskab på karrierestigen. Den daværende sena-
        
        
          tor med ansvar for indre anliggender i Hamburg, Helmut
        
        
          Schmidt, benyttede katastrofen til i medierne på baggrund
        
        
          af sin fremragende krisestyring at fremstille sig selv som en
        
        
          »handlingens mand«, og kvalificerede sig dermed til en
        
        
          højere politisk karriere, i løbet af hvilken han blev minister
        
        
          i forbundsregeringen og forbundskansler i Tyskland.
        
        
          Schmidts senere store popularitet kan ikke mindst tilskri-
        
        
          ves, at det lykkedes ham at knytte sin politiske karriere
        
        
          sammen med myten og på den måde at blive en del af den.
        
        
          Erindringsstedets magt som ny myte i politik er altså ikke
        
        
          svækket. Det moderne erindringssted fungerer dermed, psy-
        
        
          kologisk set, stadig som en arkaisk myte. I den er det numi-
        
        
          nøse tilstede, og gennem den kan man få del i det numinøse
        
        
          - et numen, der tilsyneladende er så ganske sekulariseret,
        
        
          men som dog har bevaret sine gamle strukturer.
        
        
          Stormfloden som erindringssted har såvel et nationalt
        
        
          som et regionalt aspekt. Nationalstaterne udviklede ved over-
        
        
          gangen til modernismen en ideologi, som forlangte en
        
        
          »bekendelse« af undersåtterne henholdsvis borgerne, som
        
        
          imidlertid samtidig indeholdt et tilbud om identitet. Dette
        
        
          skete i en national mytes navn. En fælles erfaring, et fælles
        
        
          sprog og en fælles kultur var vigtige forudsætninger, men
        
        
          en nation blev først en rigtig nation, når den også havde en
        
        
          fælles historie, som strakte sig langt tilbage i fortiden.
        
        
          Udviklingen af faget historie som videnskab i det 19. år-
        
        
          hundrede hænger tæt sammen med den proces, hvorunder
        
        
          nationerne i Europa blev dannet. Herunder tilfaldt det histo-
        
        
          rikerne at skabe videnskabeligt sikre nationale myter. Dette
        
        
          er årsagen til, at historievidenskaben endnu i dag overalt
        
        
          tænker i nationale sammenhænge. Når der i stigende grad
        
        
          også bliver udarbejdet fællestræk for hele Europa, hænger
        
        
          dette ikke mindst sammen med den europæiske samlings-
        
        
          proces og den igangværende europæiske samling.
        
        
          De nationale myter er sammensat af mange enkelte
        
        
          »erindringssteder«, i hvilken den nationale karakter på ek-
        
        
          semplarisk måde fortætter sig. Stormfloderne var et sådant
        
        
          erindringssted. Mytedannelsen omkring dem kan spores helt
        
        
          tilbage til middelalderen, og den foregik rent praktisk ved,
        
        
          at der foregik en vekselvirkning mellem mundtlig, skriftlig
        
        
          og billedlig overlevering. Optrådte mundtlige overleverin-
        
        
          ger (sagn) på lige fod med krønikerne, så havde disse efter-
        
        
          følgende en gensidig indvirkning på hinanden, således at en-
        
        
          kelte motiver kunne fremstå selvstændigt. Moraliserende
        
        
          aspekter fra prædikener, flyveskrifter og opbyggelsesskrif-
        
        
          ter indgik også i krønikerne. I nyere tid har navnlig litterære
        
        
          værker som Storms
        
        
          
            Schimmelreiter
          
        
        
          , malerkunsten og siden
        
        
          det 20. århundrede også film bidraget til myternes overle-
        
        
          vering. Myterne bevirkede ofte, at historisk fordrejede over-
        
        
          leveringer blev befæstet og havde sågar indflydelse på vi-
        
        
          denskaben, der ofte ikke var sig mytens virkelighedsfjerne
        
        
          natur bevidst.
        
        
          Erindringsstederne skaber i det hele taget først bevidst-
        
        
          heden om region og nation. Hvor hurtige tekniske og po-
        
        
          litiske forandringer stiller spørgsmålstegn ved samfunds-
        
        
          mæssig og individuel kontinuitet, skaber de et fast punkt, i
        
        
          hvilket identiteten kan krystallisere sig. Deres mytiske ka-
        
        
          rakter hæver sig over strømmen af profane begivenheder og
        
        
          åbner således i en ureligiøs tid et vindue mod det, der ligger
        
        
          hinsides tiden.
        
        
          167