Nordfrisiske Museum (Ludwig-Nissen-Haus) i Husum ikke
        
        
          alene permanente udstillinger om vadehavskystens biologi
        
        
          og Nordfrislands kulturhistorie, men også en særskilt afde-
        
        
          ling om stormfloder og digebyggeri.
        
        
          I historisk tid var det sydligt tilgrænsende Ditmarsken
        
        
          mindre ramt af stormfloder; der fandtes ikke længere sam-
        
        
          menlignelige tab af jord. Tilsvarende spiller stormfloden som
        
        
          erindringssted en mindre rolle. Behovet for regional identi-
        
        
          tet var alligevel tilstede i samme størrelsesorden, og derfor
        
        
          dannedes her en tilsvarende myte om slaget ved Hemming-
        
        
          stedt og Ditmarskens frihed, som den Nordfrisland havde
        
        
          med Rungholt og stormfloderne.
        
        
          I Ditmarsken bestod der ved middelalderens slutning en
        
        
          fri bonderepublik. Efter at kong Hans af Danmark i 1497
        
        
          havde indtaget Stockholm med sin Sorte Garde, ville han i
        
        
          februar 1500 også indlemme Ditmarsken i sit herredømme
        
        
          og marcherede sammen med den gottorpske hertug Frede-
        
        
          rik ind i Ditmarsken. Ved Hemmingstedt tilintetgjorde Dit-
        
        
          marskens bønder den 17. februar den fyrstelige hær og be-
        
        
          varede således deres selvstændighed indtil 1559.
        
        
          Efter at historieprofessor og politiker fra Kiel Friedrich
        
        
          Christoph Dahlmann i 1827 havde redigeret krøniken af Jo-
        
        
          hann Adolf Köster fra Ditmarsken, kaldet Neocorus (ca.
        
        
          1555-1630), tog litterater og kunstnere efterfølgende moti-
        
        
          vet med slaget ved Hemmingsted op og skabte myten om
        
        
          Ditmarskens frihed. Så berømte forfattere som Friedrich
        
        
          Hebbel
        
        
          
            (Die Schlacht bei Hemmingstedt, 1833)
          
        
        
          , Theodor
        
        
          Fontane
        
        
          
            (Der Tag bei Hemmingstedt, 1851)
          
        
        
          og Klaus Groth
        
        
          
            (De Slacht bi Hemminsted, 1854)
          
        
        
          skrev med på myten.
        
        
          Karl Müllenhoff, om hvem vi allerede har hørt, fordi han
        
        
          tog Rungholtsagnet med i sin samling af slesvig-holstenske
        
        
          sagn og eventyr og således bidrog til deres mytologisering,
        
        
          tog ligeledes sagn og viser om Hemmingstedt op, og Detlev
        
        
          von Liliencron, hvis digt om Rungholt er citeret ovenståen-
        
        
          de, skrev også et digt, der foregår i periferien af slaget ved
        
        
          Hemmingstedt
        
        
          
            (Die Hochzeit von Windbergen)
          
        
        
          . I anledning
        
        
          af 400-årsdagen for slaget blev der i 1900 endelig rejst et
        
        
          mindesmærke på Dusenddüwelswarf, det sted hvor slaget
        
        
          formodes at have stået. Mindesmærket var inspireret af intet
        
        
          mindre end mindesmærket for slaget ved Leipzig i 1813, og
        
        
          det sluttede sig altså bevidst til rækken af nationale minde-
        
        
          steder. I anledning af 500-årsdagen blev der i år 2000 udgi-
        
        
          vet nye litterære og videnskabelige bearbejdelser. Yderlige-
        
        
          re afholdt Ditmarskens Landesmuseum i Meldorf en særud-
        
        
          stilling fra 17. februar til 3. september 2000
        
        
          54
        
        
          .
        
        
          Ligesom stormfloderne spillede en mindre rolle i Dit-
        
        
          marsken, spillede friheden en mindre rolle i Nordfrisland.
        
        
          Også der havde der været et vist selvstyre i nogle egne, dog
        
        
          ikke i samme omfang som i bonderepublikken Ditmarsken.
        
        
          Slaget ved Hemmingstedt symboliserede, selv når bondere-
        
        
          publikken historisk set kun var en kort episode, det vellyk-
        
        
          kede forsvar af Ditmarskens frihed mod fyrsterne og egne-
        
        
          de sig derfor godt som nationalt symbol, da den tyske nati-
        
        
          on i det 19. århundrede fandt sammen i kampen mod
        
        
          Napoleons fremmedherredømme og den fyrstelige under-
        
        
          trykkelse af forfatningerne. Stormfloden symboliserede en
        
        
          trussel, men også frie menneskers vellykkede kamp mod
        
        
          denne trussel, og det samme gjorde slaget ved Hemming-
        
        
          stedt. Symbolet er en politisk begivenhed og appellerer der-
        
        
          med mere bevidst til den historiske erindring end stormflo-
        
        
          derne, der fremstiller en naturkraft og som dermed virker på
        
        
          et mere ubevidst mytisk plan. Generelt yder begge symbo-
        
        
          ler imidlertid det samme: En egenskab, der for den nye nati-
        
        
          on anses for at være konstituerende, bliver udtrykt i en erfa-
        
        
          ring, der er typisk for regionen. Den regionale myte udtryk-
        
        
          ker en identitetsskabende egenskab ved nationen indpakket
        
        
          169
        
        
          
            Stormflodsmærke i Ribe Domkirke. Foto: Martin Rheinheimer