skorsten åbnes, det samme gælder for indikatorhanerne. FV
        
        
          termostaten stilles på position “Havn”. Efter cirka et kvar-
        
        
          ter slukkes hovedmotor, SMO pumper og load kontroller og
        
        
          støjniveauet sænkes markant. I kontrolrummet får Thomas
        
        
          Schmolke en snak med maskinmekanikerne Kai Poulsen og
        
        
          Helge Andersen. Normalt ville mange af de samme rutiner,
        
        
          som ved havneopholdet i Esbjerg, nu skulle gennemføres.
        
        
          Dette havneophold er imidlertid anderledes end normalt.
        
        
          Der er iværksat en større brandøvelse med en fingeret brand
        
        
          i maskinrummet. Tiden i havn går derfor for en stor dels
        
        
          vedkommende med forskellige alarmer og evakuerings-
        
        
          øvelser, hvor de forskellige sikkerhedsrutiner øves. Efter-
        
        
          hånden som tidspunktet for afsejling nærmer sig, overgår
        
        
          besætningen dog atter til de normale rutiner, der på turen
        
        
          tilbage mod Danmark i alt væsentligt følger samme møn-
        
        
          ster som på udturen
        
        
          7
        
        
          .
        
        
          
            Det flydende hotel
          
        
        
          Det er funktionen som flydende hotel, der primært adskiller
        
        
          et passagerskib som
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          fra handelsskibe i al
        
        
          almindelighed. Om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          er driftsbesætnin-
        
        
          gen - altså folkene på bro, dæk og i maskine - med i alt 23
        
        
          mand noget større, end den ville være på et skib af tilsva-
        
        
          rende størrelse i ren fragtfart, men hertil kommer
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia’s
          
        
        
          besætning til varetagelse af diverse hotel- og cate-
        
        
          ringfunktioner. I alt 53 personer er mønstret til disse job,
        
        
          hvortil kommer to administrationsfolk, tre musikere og en
        
        
          discjockey. Desuden udføres en række rengøringsopgaver
        
        
          om bord under opholdene i havn af folk fra land. Når skibet
        
        
          lægger til kaj, er der godt tre timer til rengøring og
        
        
          klargøring af passagerkahytterne, inden næste hold passa-
        
        
          gerer kommer om bord. I Esbjerg varetages denne opgave
        
        
          af 30-40 rengøringsfolk fra det private rengøringsfirma ISS,
        
        
          mens det i Harwich er et tilsvarende antal folk fra DFDS’
        
        
          eget selskab, DFDS Service, som gør rent på hele skibet og
        
        
          sørger for opredningen i passagerkahytterne. Der er stor
        
        
          forskel på personalet i de to selskaber. Mens personalet i
        
        
          ISS ofte skiftes ud eller får andre opgaver, er personalet
        
        
          i DFDS Service mere stabilt. Mange har været i firmaet i
        
        
          mere end 25 år, og enkelte har gjort rent om bord på
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          lige siden hendes jomfrurejse. De fleste ansatte i
        
        
          DFDS Service i Harwich er over 30 år, og gennemsnits-
        
        
          alderen for de ansatte her ligger væsentligt over folkene hos
        
        
          ISS i Esbjerg.
        
        
          Under overfarten sørger stewarder og stewardesser for
        
        
          den daglige rengøring, men i havn har de andre opgaver. En
        
        
          time før afgang begynder ombordstigningen, og alle ni
        
        
          stewarder og stewardesser samt de to informationsassisten-
        
        
          ter har travlt med at tjekke boardingpas og vise passagerer
        
        
          til deres respektive kahytter. Samtidig åbner
        
        
          
            Dana Anglia‘s
          
        
        
          67
        
        
          
            Columbus Club har en veludstyret bar, hvor tjener Peter Carlsen
          
        
        
          
            og barleder Katarzyna Andersen serverer for passagerne.