skorsten åbnes, det samme gælder for indikatorhanerne. FV
termostaten stilles på position “Havn”. Efter cirka et kvar-
ter slukkes hovedmotor, SMO pumper og load kontroller og
støjniveauet sænkes markant. I kontrolrummet får Thomas
Schmolke en snak med maskinmekanikerne Kai Poulsen og
Helge Andersen. Normalt ville mange af de samme rutiner,
som ved havneopholdet i Esbjerg, nu skulle gennemføres.
Dette havneophold er imidlertid anderledes end normalt.
Der er iværksat en større brandøvelse med en fingeret brand
i maskinrummet. Tiden i havn går derfor for en stor dels
vedkommende med forskellige alarmer og evakuerings-
øvelser, hvor de forskellige sikkerhedsrutiner øves. Efter-
hånden som tidspunktet for afsejling nærmer sig, overgår
besætningen dog atter til de normale rutiner, der på turen
tilbage mod Danmark i alt væsentligt følger samme møn-
ster som på udturen
7
.
Det flydende hotel
Det er funktionen som flydende hotel, der primært adskiller
et passagerskib som
Dana Anglia
fra handelsskibe i al
almindelighed. Om bord på
Dana Anglia
er driftsbesætnin-
gen - altså folkene på bro, dæk og i maskine - med i alt 23
mand noget større, end den ville være på et skib af tilsva-
rende størrelse i ren fragtfart, men hertil kommer
Dana
Anglia’s
besætning til varetagelse af diverse hotel- og cate-
ringfunktioner. I alt 53 personer er mønstret til disse job,
hvortil kommer to administrationsfolk, tre musikere og en
discjockey. Desuden udføres en række rengøringsopgaver
om bord under opholdene i havn af folk fra land. Når skibet
lægger til kaj, er der godt tre timer til rengøring og
klargøring af passagerkahytterne, inden næste hold passa-
gerer kommer om bord. I Esbjerg varetages denne opgave
af 30-40 rengøringsfolk fra det private rengøringsfirma ISS,
mens det i Harwich er et tilsvarende antal folk fra DFDS’
eget selskab, DFDS Service, som gør rent på hele skibet og
sørger for opredningen i passagerkahytterne. Der er stor
forskel på personalet i de to selskaber. Mens personalet i
ISS ofte skiftes ud eller får andre opgaver, er personalet
i DFDS Service mere stabilt. Mange har været i firmaet i
mere end 25 år, og enkelte har gjort rent om bord på
Dana
Anglia
lige siden hendes jomfrurejse. De fleste ansatte i
DFDS Service i Harwich er over 30 år, og gennemsnits-
alderen for de ansatte her ligger væsentligt over folkene hos
ISS i Esbjerg.
Under overfarten sørger stewarder og stewardesser for
den daglige rengøring, men i havn har de andre opgaver. En
time før afgang begynder ombordstigningen, og alle ni
stewarder og stewardesser samt de to informationsassisten-
ter har travlt med at tjekke boardingpas og vise passagerer
til deres respektive kahytter. Samtidig åbner
Dana Anglia‘s
67
Columbus Club har en veludstyret bar, hvor tjener Peter Carlsen
og barleder Katarzyna Andersen serverer for passagerne.
1...,57,58,59,60,61,62,63,64,65,66 68,69,70,71,72,73,74,75,76,77,...168