Når Columbus Club lukker kl. 01, fortsætter de mest
        
        
          ihærdige passagerer til diskotek Compas Club, som først
        
        
          lukker kl. 04. Her styres musikken af den engelske disc-
        
        
          jockey Carl Richard Browns, som er ansat på en tre måne-
        
        
          ders kontrakt. Diskoteket har hele aftenen været domineret
        
        
          af en flok efterskoleelever, som synger karaoke og danser,
        
        
          men baren er næsten tom. Ifølge hotelmanager Dan Juhl
        
        
          Jensen er det ofte sådan. Diskoteksgæsterne er generelt for
        
        
          unge til at give nogen omsætning i baren, og de seriøse
        
        
          (= betalende) gæster dukker først op ved midnatstid, hvilket
        
        
          giver for lidt i omsætning.
        
        
          Der er tradition for, at barpersonalet spiser natmad sam-
        
        
          men i messen kl. 01.30. Over smørrebrødet diskuterer de da-
        
        
          gens og aftenens begivenheder, inden de kryber til køjs.
        
        
          Andre steder på skibet er næste dag allerede ved at blive for-
        
        
          beredt. En stewardesse er mødt ind kl. 24 for at rengøre for-
        
        
          skellige offentlige områder, og to dæk under messen har
        
        
          bager Preben Nissen siden midnat været i gang med at bage
        
        
          rundstykker, franskbrød og wienerbrød til næste morgen. Ale-
        
        
          ne af franskbrød skal der bages 50-70 stykker pr. nat, så Nis-
        
        
          sen har travlt. Med 34 år til søs som bager på diverse passa-
        
        
          gerskibe skal der imidlertid mere end en håbefuld interview-
        
        
          er og en fotograf til at bringe ham ud af fatning. Han tilhører
        
        
          den faste kerne i kabyssen og omtaler konsekvent diverse
        
        
          afløsere som sommerfugle. Generelt er der stor udskiftning i
        
        
          kabyssen, hvor Nissen og kokkene udgør de faste omdrej-
        
        
          ningspunkter. Tonen kan godt virke hård, og der er en tydelig
        
        
          kabysjargon, men det er her, mandskabet søger hen, når de
        
        
          skal have en hurtig kop kaffe og den seneste sladder. Kabys-
        
        
          sen synes nemlig at være det sted på skibet, hvor tingene først
        
        
          rygtes. Travlheden i kabyssen er størst omkring de forskelli-
        
        
          ge måltider. Når passagererne spiser aftensmad, er man i ka-
        
        
          byssen allerede i gang med at forberede næste måltid - det er
        
        
          simpelthen nødvendigt for at kunne følge med. Kabyssen står
        
        
          for madlavningen til både passagerer og besætning. De tre
        
        
          kokke skifter funktion hver uge, så besætningskokken næste
        
        
          uge kan være restaurantkok, mens restaurantkokken overtager
        
        
          rollen som smørrebrødschef, og denne så rykker over som
        
        
          besætningskok. Men bageren holder skansen og nyder egent-
        
        
          lig at have kabyssen for sig selv i nattetimerne.
        
        
          Kl. 06 får den enlige natrengøring selskab af de første
        
        
          stewarder og stewardesser på morgenvagten. Natrengørin-
        
        
          gen skejer ud kl. 07, og de andre fortsætter med rengø-
        
        
          ringsarbejde, oprydning, opfyldning af depoter med videre.
        
        
          Mens de menige besætningsmedlemmer selv skal sørge for
        
        
          rengøring i deres kahytter, bliver officerernes kahytter ren-
        
        
          gjort af en gangpige, som også hjælper med at rette maden
        
        
          an i messen.
        
        
          Kl. 08 åbner førstevagten skibets information og sætter
        
        
          samtidig en tegnefilm for børn på i biografen. Stille og roligt
        
        
          kommer det flydende hotel igen op i omdrejninger. Cafeteri-
        
        
          et og restauranten er også åbnet kl. 08, så passagererne kan
        
        
          få morgenmad, og en halv time senere føjes butikkens fris-
        
        
          telser til publikums adspredelsesmuligheder. Fra kl. 10 er
        
        
          også pubben tilgængelig for pulikum, og samtidig åbner
        
        
          Columbus Club. Først på dagen er det især børnene som
        
        
          dominerer Columbus Club, idet discjockey Carl Richard
        
        
          Browns afholder Piratklub med indlagt skattejagt for de
        
        
          yngste. Inden
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          anløber Harwich, har han også
        
        
          afholdt ‘hestevæddeløb’ og bingo med kontante præmier
        
        
          for det voksne publikum.
        
        
          Dagens første filmforevisning for det voksne publikum
        
        
          indledes kl. 10.30. På dette tidspunkt er man færdig med
        
        
          bespisningen af passagererne og kan lukke restauranten.
        
        
          Butikken har åbent frem til kl. 12, men cafeteriet, pubben,
        
        
          Columbus Club og Sky Bar på øverste dæk er tilgængelige
        
        
          for publikum helt frem til ankomsten til Harwich kl. 13
        
        
          (skibstid).
        
        
          De 782 passagerer, som på denne tur havde nydt godt af
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          faciliteter som flydende hotel, kan nu forla-
        
        
          de skibet på vej mod deres destination i Storbritannien.
        
        
          Nogle af dem er blot på triptur og benytter sig af DFDS’ til-
        
        
          bud om korte udflugter på fire timer til Colchester eller
        
        
          Ipswich, inden de atter returnerer til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          og ind-
        
        
          går i den flok på 490 passagerer, som kl. 18 (skibstid) er
        
        
          med om bord, når skibet lægger fra kaj og sætter kursen
        
        
          mod Esbjerg
        
        
          8
        
        
          . På denne tur vil rutinerne på det flydende
        
        
          hotel til forveksling ligne mønstret på udturen, og det kan
        
        
          derfor nu være på sin plads at koncentrere interessen om
        
        
          rutens kunder.
        
        
          69