investering i en række nybygninger til afløsning af ældre
        
        
          tonnage. Nybygningernes kapacitet og gennemsnitsfart er
        
        
          højere end de skibe, der afløses. Derfor kan antallet af far-
        
        
          tøjer i flåden reduceres, hvorved rederiets samlede persona-
        
        
          lebehov mindskes.
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          omflytning til Polenruten
        
        
          og erstatning på Englands-ruten af et ro/pax-fartøj er et ele-
        
        
          ment i hele denne proces - og i september 2002 giver det an-
        
        
          ledning til mange tanker om bord på skibet.
        
        
          Blandt officererne på broen betragtes omlægningerne
        
        
          med en vis skepsis. Flere navigatører fremhæver således, at
        
        
          sikkerheden i jobbet er mindsket de senere år. For besæt-
        
        
          ningerne kan et salg eller en omflagning af et enkelt passa-
        
        
          gerskib få alvorlige beskæftigelsesmæssige konsekvenser.
        
        
          Holdningen blandt navigatørerne synes dog at være, at man
        
        
          må affinde sig med usikkerheden. En af officererne udtryk-
        
        
          ker frustration over de ændringer, virksomheden undergår,
        
        
          idet han finder rederiledelsens strategier ugennemsigtige.
        
        
          Han udtrykker således skepsis over for de senere års cen-
        
        
          tralisering af beslutningsgangene til hovedsædet i Køben-
        
        
          havn. Dette betyder en udhuling af selvbestemmelsen om
        
        
          bord på de enkelte skibe.
        
        
          
            Det er svært at gennemskue, hvad
          
        
        
          
            ledelsen vil med os
          
        
        
          , siger navigatøren. I modsætning hertil
        
        
          fremhæver en anden navigatør dog det positive i, at der sæt-
        
        
          tes handling bag rederiledelsens ord om en ekspansiv strate-
        
        
          gi - at de omlægninger, som ledelsen har planlagt, også bli-
        
        
          ver implementeret. Trods den personlige usikkerhed, spores
        
        
          der optimisme blandt officererne i forhold til den nye Polen-
        
        
          rutes kommercielle muligheder. Officererne nærer tiltro til
        
        
          rutens muligheder for at generere trafik.
        
        
          Skibsassisterne på dækket bekymrer sig ikke så meget
        
        
          over de umiddelbare konsekvenser af
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          om-
        
        
          lægning til Polenruten. Der er almindelig enighed om, at det
        
        
          for nogle egentlig bare betyder lidt ekstra rejsetid til og fra
        
        
          arbejde. Dette synspunkt hersker også blandt folkene i ma-
        
        
          skinen. På længere sigt vækker omlægningen dog bange
        
        
          anelser for fremtiden blandt dæksfolkene. Et flertal ser kla-
        
        
          re faresignaler i de seneste års besætningsreduktioner og
        
        
          ytrer direkte bekymring for, at omlægningen til fart på net-
        
        
          op Polen hurtigt kan føre til yderligere reduktion i den
        
        
          resterende danske dæksbesætning til fordel for polske sø-
        
        
          folk. Da polske søfolk er billigere end danske, er faren
        
        
          åbenbar, og skibsassistenterne er klar over dette forhold. En
        
        
          har allerede prøvet turen på to andre DFDS-skibe,
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Cimbria
          
        
        
          og
        
        
          
            Prince of Scandinavia
          
        
        
          , og han anser det abso-
        
        
          lut ikke for usandsynligt, at det samme vil ske igen. Nogle
        
        
          siger, at sådanne ting kan få dem til at overveje at skifte kar-
        
        
          riere eller skib allerede inden eventuelle udskiftninger be-
        
        
          gynder, og en har i sammenhængen denne bramfrie kom-
        
        
          mentar:
        
        
          
            Hvis jeg var reder, havde jeg også taget polakker
          
        
        
          
            om bord, men tankerne præger hele besætningen og om 14
          
        
        
          
            dage er det nok værre - der er en grund til, at jeg overvejer
          
        
        
          
            at gå i land og tage en uddannelse som smed.
          
        
        
          Catering- og hotelpersonalet er bl.a. optaget af, at afde-
        
        
          lingen med ruteomlægningen selv skal overtage rengørin-
        
        
          gen, når skibet er i havn. Enkelte forudser, at tempo og
        
        
          stressniveau vil blive væsentligt forøget, og at afdelingen
        
        
          som følge heraf vil komme til at opleve en stor personale-
        
        
          udskiftning. Generelt er der dog ikke den store bekymring
        
        
          for skiftet i denne afdeling, hvor de fleste relativt hurtigt vil
        
        
          kunne finde sig et tilsvarende job i land - om end måske
        
        
          næppe med samme løn og fritid.
        
        
          Blandt Esbjerg-Harwich rutens brugere, passagererne om
        
        
          bord, vækker udsigten til et nyt skib på ruten blandede fø-
        
        
          lelser. De passagerer, som primært benytter ruten for at få
        
        
          bilen med, ser gerne en lidt hurtigere overfart og hilser på
        
        
          denne baggrund et nyt og hurtigere fartøj velkommen. For
        
        
          disse passagerer betyder det mindre, at faciliteterne om
        
        
          bord på det nye skib reduceres i forhold til situationen om
        
        
          bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . Blandt minitripperne er denne tanke
        
        
          til gengæld ikke helt så appellerende, og en del angiver, at
        
        
          de i givet fald vil foretrække at lægge fremtidige minitrip-
        
        
          ture med større passagerskibe på andre ruter
        
        
          11
        
        
          .
        
        
          Konfrontationen med de mange grupper af mennesker,
        
        
          som på den ene eller den anden måde har relation til
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          og Esbjerg-Harwich ruten fylder projektholdets ho-
        
        
          veder med et mylder af tanker, da vi går fra borde den 4.
        
        
          september. Forventningerne til fremtiden vil altid afhænge
        
        
          af den enkeltes tilgangsvinkel til den øjeblikkelige situati-
        
        
          on. Optimisme veksler med bekymring, og kun fremtiden
        
        
          kan vise, om der er belæg for det ene eller det andet.
        
        
          73