investering i en række nybygninger til afløsning af ældre
tonnage. Nybygningernes kapacitet og gennemsnitsfart er
højere end de skibe, der afløses. Derfor kan antallet af far-
tøjer i flåden reduceres, hvorved rederiets samlede persona-
lebehov mindskes.
Dana Anglia’s
omflytning til Polenruten
og erstatning på Englands-ruten af et ro/pax-fartøj er et ele-
ment i hele denne proces - og i september 2002 giver det an-
ledning til mange tanker om bord på skibet.
Blandt officererne på broen betragtes omlægningerne
med en vis skepsis. Flere navigatører fremhæver således, at
sikkerheden i jobbet er mindsket de senere år. For besæt-
ningerne kan et salg eller en omflagning af et enkelt passa-
gerskib få alvorlige beskæftigelsesmæssige konsekvenser.
Holdningen blandt navigatørerne synes dog at være, at man
må affinde sig med usikkerheden. En af officererne udtryk-
ker frustration over de ændringer, virksomheden undergår,
idet han finder rederiledelsens strategier ugennemsigtige.
Han udtrykker således skepsis over for de senere års cen-
tralisering af beslutningsgangene til hovedsædet i Køben-
havn. Dette betyder en udhuling af selvbestemmelsen om
bord på de enkelte skibe.
Det er svært at gennemskue, hvad
ledelsen vil med os
, siger navigatøren. I modsætning hertil
fremhæver en anden navigatør dog det positive i, at der sæt-
tes handling bag rederiledelsens ord om en ekspansiv strate-
gi - at de omlægninger, som ledelsen har planlagt, også bli-
ver implementeret. Trods den personlige usikkerhed, spores
der optimisme blandt officererne i forhold til den nye Polen-
rutes kommercielle muligheder. Officererne nærer tiltro til
rutens muligheder for at generere trafik.
Skibsassisterne på dækket bekymrer sig ikke så meget
over de umiddelbare konsekvenser af
Dana Anglia’s
om-
lægning til Polenruten. Der er almindelig enighed om, at det
for nogle egentlig bare betyder lidt ekstra rejsetid til og fra
arbejde. Dette synspunkt hersker også blandt folkene i ma-
skinen. På længere sigt vækker omlægningen dog bange
anelser for fremtiden blandt dæksfolkene. Et flertal ser kla-
re faresignaler i de seneste års besætningsreduktioner og
ytrer direkte bekymring for, at omlægningen til fart på net-
op Polen hurtigt kan føre til yderligere reduktion i den
resterende danske dæksbesætning til fordel for polske sø-
folk. Da polske søfolk er billigere end danske, er faren
åbenbar, og skibsassistenterne er klar over dette forhold. En
har allerede prøvet turen på to andre DFDS-skibe,
Dana
Cimbria
og
Prince of Scandinavia
, og han anser det abso-
lut ikke for usandsynligt, at det samme vil ske igen. Nogle
siger, at sådanne ting kan få dem til at overveje at skifte kar-
riere eller skib allerede inden eventuelle udskiftninger be-
gynder, og en har i sammenhængen denne bramfrie kom-
mentar:
Hvis jeg var reder, havde jeg også taget polakker
om bord, men tankerne præger hele besætningen og om 14
dage er det nok værre - der er en grund til, at jeg overvejer
at gå i land og tage en uddannelse som smed.
Catering- og hotelpersonalet er bl.a. optaget af, at afde-
lingen med ruteomlægningen selv skal overtage rengørin-
gen, når skibet er i havn. Enkelte forudser, at tempo og
stressniveau vil blive væsentligt forøget, og at afdelingen
som følge heraf vil komme til at opleve en stor personale-
udskiftning. Generelt er der dog ikke den store bekymring
for skiftet i denne afdeling, hvor de fleste relativt hurtigt vil
kunne finde sig et tilsvarende job i land - om end måske
næppe med samme løn og fritid.
Blandt Esbjerg-Harwich rutens brugere, passagererne om
bord, vækker udsigten til et nyt skib på ruten blandede fø-
lelser. De passagerer, som primært benytter ruten for at få
bilen med, ser gerne en lidt hurtigere overfart og hilser på
denne baggrund et nyt og hurtigere fartøj velkommen. For
disse passagerer betyder det mindre, at faciliteterne om
bord på det nye skib reduceres i forhold til situationen om
bord på
Dana Anglia
. Blandt minitripperne er denne tanke
til gengæld ikke helt så appellerende, og en del angiver, at
de i givet fald vil foretrække at lægge fremtidige minitrip-
ture med større passagerskibe på andre ruter
11
.
Konfrontationen med de mange grupper af mennesker,
som på den ene eller den anden måde har relation til
Dana
Anglia
og Esbjerg-Harwich ruten fylder projektholdets ho-
veder med et mylder af tanker, da vi går fra borde den 4.
september. Forventningerne til fremtiden vil altid afhænge
af den enkeltes tilgangsvinkel til den øjeblikkelige situati-
on. Optimisme veksler med bekymring, og kun fremtiden
kan vise, om der er belæg for det ene eller det andet.
73
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...168