styr, hvilket sammen med udkig, deltagelse i fortøjning,
        
        
          losning og lastning udgør hovedparten af det skibsarbejde,
        
        
          der udføres af skibsassistenterne på dækket.
        
        
          Kl. 8.00 skejer Jan Kastberg ud for at gå på 4 1/2 times
        
        
          frivagt, og i stedet tørner 8-12 vagten til. Erik Djørup, som
        
        
          går denne vagt, starter med at hente den såkaldte “kølesed-
        
        
          del” på broen, hvorefter han foretager temperaturaflæsning
        
        
          på alle køleenheder på bildækket. Når dette arbejde er over-
        
        
          stået og kølesedlen atter afleveret på broen, melder Erik sig
        
        
          hos bådsmanden og deltager efter hans anvisninger herefter
        
        
          i almindeligt vedligeholdsarbejde sammen med de to gange
        
        
          Thomas. De tre dagmænd går til skafning i messen kl. 11,
        
        
          men på vej mod England skal Erik ved middagstid sætte
        
        
          flag - rederiflag, engelsk flag og dansk splitflag - samt fjer-
        
        
          ne surringer på ankre og i bovporten, inden han også kan få
        
        
          sig noget mad.
        
        
          Kl. 12 tørner dagmændene igen til på dækket, mens 12-04
        
        
          vagten, Finn, møder på broen for at varetage tjansen som ror-
        
        
          gænger under indsejlingen til Harwich. De to øvrige vagt-
        
        
          mænd, Erik og Jan, mødes i messen for at få et hurtigt mål-
        
        
          tid mad, inden de atter går i arbejde kl. 12.30. Mens Jan går
        
        
          op til de øvrige på dækket, går Erik på bildækket for at kla-
        
        
          re dette for kæder og klodser med mere, så alt er klar til los-
        
        
          ning, når
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          kl. 13.00 (skibstid) har lagt til ved
        
        
          Parkeston Quay i Harwich. Fortøjningsarbejdet på bakken og
        
        
          agter foregår igen under ledelse af 2. styrmand og bådsman-
        
        
          den, der som i Esbjerg står i radiokontakt med kaptajnen og
        
        
          overstyrmanden på broen under arbejdet. Når skibet ligger
        
        
          sikkert ved kaj, kan bovporten åbnes og losningen begynde.
        
        
          I Harwich er alle skibsassisitenterne i sving med at tage
        
        
          kæder af trailere og deslige, men arbejdet går hurtigt, og alle-
        
        
          rede kl. 13.30 er samtlige biler og trailere kørt fra borde. Det
        
        
          63
        
        
          
            Skibsassistenterne Thomas W. Grøn, Thomas Christer Lund Petersen, Leif Guldbrandt Nielsen og Erik Djørup ved matrosbordet i messen
          
        
        
          
            om bord på M/S “Dana Anglia”.