styr, hvilket sammen med udkig, deltagelse i fortøjning,
losning og lastning udgør hovedparten af det skibsarbejde,
der udføres af skibsassistenterne på dækket.
Kl. 8.00 skejer Jan Kastberg ud for at gå på 4 1/2 times
frivagt, og i stedet tørner 8-12 vagten til. Erik Djørup, som
går denne vagt, starter med at hente den såkaldte “kølesed-
del” på broen, hvorefter han foretager temperaturaflæsning
på alle køleenheder på bildækket. Når dette arbejde er over-
stået og kølesedlen atter afleveret på broen, melder Erik sig
hos bådsmanden og deltager efter hans anvisninger herefter
i almindeligt vedligeholdsarbejde sammen med de to gange
Thomas. De tre dagmænd går til skafning i messen kl. 11,
men på vej mod England skal Erik ved middagstid sætte
flag - rederiflag, engelsk flag og dansk splitflag - samt fjer-
ne surringer på ankre og i bovporten, inden han også kan få
sig noget mad.
Kl. 12 tørner dagmændene igen til på dækket, mens 12-04
vagten, Finn, møder på broen for at varetage tjansen som ror-
gænger under indsejlingen til Harwich. De to øvrige vagt-
mænd, Erik og Jan, mødes i messen for at få et hurtigt mål-
tid mad, inden de atter går i arbejde kl. 12.30. Mens Jan går
op til de øvrige på dækket, går Erik på bildækket for at kla-
re dette for kæder og klodser med mere, så alt er klar til los-
ning, når
Dana Anglia
kl. 13.00 (skibstid) har lagt til ved
Parkeston Quay i Harwich. Fortøjningsarbejdet på bakken og
agter foregår igen under ledelse af 2. styrmand og bådsman-
den, der som i Esbjerg står i radiokontakt med kaptajnen og
overstyrmanden på broen under arbejdet. Når skibet ligger
sikkert ved kaj, kan bovporten åbnes og losningen begynde.
I Harwich er alle skibsassisitenterne i sving med at tage
kæder af trailere og deslige, men arbejdet går hurtigt, og alle-
rede kl. 13.30 er samtlige biler og trailere kørt fra borde. Det
63
Skibsassistenterne Thomas W. Grøn, Thomas Christer Lund Petersen, Leif Guldbrandt Nielsen og Erik Djørup ved matrosbordet i messen
om bord på M/S “Dana Anglia”.
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 64,65,66,67,68,69,70,71,72,73,...168