Esbjerg. Antallet af skibe på ruterne blev reduceret. I 1997
        
        
          opgav DFDS ruten til Newcastle, og på Harwich-ruten var
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          nu alene tilbage. Imidlertid satte fortsat sti-
        
        
          gende konkurrence fra bl.a. lavprisflyruter sammen med et
        
        
          EU-bestemt bortfald af toldfrit salg ombord på færger mel-
        
        
          lem EU-lande omkring årtusindskiftet også
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          driftsøkonomi under hårdt pres.
        
        
          Udviklingen på Englandsruten fra Esbjerg gav naturligt
        
        
          anledning til overvejelser på DFDS’s hovedkontor i Køben-
        
        
          havn. Reduktioner i
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          besætning blev forsøgt,
        
        
          men det stod efterhånden klart, at mere gennemgribende til-
        
        
          tag måtte tages i brug, hvis bestræbelserne på at opnå en til-
        
        
          fredsstillende driftsøkonomi for såvel skib som rute skulle
        
        
          lykkes. Parallelt med dette problem arbejdede man på eta-
        
        
          blering af en passagerrute fra København til Polen, hvor M/S
        
        
          
            King of Scandinavia
          
        
        
          efter planen skulle indsættes. Dette skibs
        
        
          kapacitet var ikke så stor som
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          , og da fartøjet
        
        
          med byggeår 1974 samtidig var rederiets ældste passager-
        
        
          skib, stod det foran udfasning, hvis DFDS’s strategi om re-
        
        
          duktion af flådens gennemsnitsalder skulle opfyldes.
        
        
          Den 14. marts 2002 kundgjorde DFDS’s ledelse i en
        
        
          pressemeddelelse sin løsning på den dobbelte udfordring.
        
        
          Med overtagelse i april 2002 skulle
        
        
          
            King of Scandinavia
          
        
        
          bortsælges til et rederi i Middelhavet, mens
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          skulle overføres fra Esbjerg-Harwich ruten til den nye rute
        
        
          mellem København, Trelleborg og Gdansk, hvor skibets
        
        
          potentiale som toldfrit supermarked igen kunne udnyttes - i
        
        
          al fald så længe Polen fortsat ikke var medlem af EU. Det
        
        
          lå i marts endnu ikke fast, hvordan man ville erstatte
        
        
          
            Dana
          
        
        
          
            Anglia
          
        
        
          på Esbjerg-Harwich ruten. Dette problem fandt en
        
        
          løsning i de kommende måneder. I juli købte DFDS to ny-
        
        
          byggede ro-pax skibe i Polen. Der var tale om to søsterski-
        
        
          be med hver 77 kabiner, 2.200 lane meters og en servicefart
        
        
          på 22 knob. Det første af disse skibe ville blive afleveret
        
        
          ultimo juli og indsat som fragtskib på Esbjerg-Harwich
        
        
          ruten, hvorefter det  fra oktober 2002 til april 2003 skulle
        
        
          overtage
        
        
          
            Dana Anglia’s
          
        
        
          besejling på Nordsøen. Det andet
        
        
          skib med senere levering skulle imidlertid indrettes med
        
        
          større passagerkapacitet i form af flere kabiner, restaurant
        
        
          og flere offentlige områder. I alt ville dette skib blive apte-
        
        
          ret med 200 kahytter, hvilket ville sætte det i stand til at med-
        
        
          tage cirka 600 passagerer, når det forventelig i april 2003
        
        
          ville blive indsat på Esbjerg-Harwich ruten, hvorfra søster-
        
        
          skibet så ville blive solgt til DFDS’s datterselskab AB Lisco
        
        
          i Litauen og indsat på Østersøen
        
        
          3
        
        
          .
        
        
          
            Dokumentation af en forandringsproces
          
        
        
          For Esbjerg ville beslutningerne i DFDS’s hovedkontor i
        
        
          København få konsekvens på flere måder. For det første
        
        
          betød beslutningerne et farvel til
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          , som gennem
        
        
          næsten et kvart århundrede havde været et markant islæt i
        
        
          besejlingen af Esbjerg Havn. For det andet medførte DFDS’s
        
        
          rutetilpasning mindre passagerkapacitet på Esbjerg-Harwich
        
        
          ruten, hvor fragtkapaciteten til gengæld blev øget. Sidst, men
        
        
          ikke mindst, betød overgangen til et ro-pax koncept i al fald
        
        
          delvis afslutning på den flydende hoteldrift, som gennem
        
        
          mere end tre årtier havde været det bærende element på
        
        
          DFDS’s Englandsruter fra Esbjerg.
        
        
          Det var oplagt en opgave for Fiskeri- og Søfartsmuseet/
        
        
          CMRS at gennemføre en dokumentation af såvel de endnu
        
        
          eksisterende forhold som af de ændringer, der nu blev
        
        
          igangsat. Allerede ultimo juni 2002 tog museet derfor kon-
        
        
          takt til DFDS med forslag til et dokumentations- og under-
        
        
          58
        
        
          
            M/S “Dana Anglia” under lastning ved Englandskajen i Esbjerg
          
        
        
          
            den 2. september 2002.