Esbjerg. Antallet af skibe på ruterne blev reduceret. I 1997
opgav DFDS ruten til Newcastle, og på Harwich-ruten var
Dana Anglia
nu alene tilbage. Imidlertid satte fortsat sti-
gende konkurrence fra bl.a. lavprisflyruter sammen med et
EU-bestemt bortfald af toldfrit salg ombord på færger mel-
lem EU-lande omkring årtusindskiftet også
Dana Anglia’s
driftsøkonomi under hårdt pres.
Udviklingen på Englandsruten fra Esbjerg gav naturligt
anledning til overvejelser på DFDS’s hovedkontor i Køben-
havn. Reduktioner i
Dana Anglia’s
besætning blev forsøgt,
men det stod efterhånden klart, at mere gennemgribende til-
tag måtte tages i brug, hvis bestræbelserne på at opnå en til-
fredsstillende driftsøkonomi for såvel skib som rute skulle
lykkes. Parallelt med dette problem arbejdede man på eta-
blering af en passagerrute fra København til Polen, hvor M/S
King of Scandinavia
efter planen skulle indsættes. Dette skibs
kapacitet var ikke så stor som
Dana Anglia’s
, og da fartøjet
med byggeår 1974 samtidig var rederiets ældste passager-
skib, stod det foran udfasning, hvis DFDS’s strategi om re-
duktion af flådens gennemsnitsalder skulle opfyldes.
Den 14. marts 2002 kundgjorde DFDS’s ledelse i en
pressemeddelelse sin løsning på den dobbelte udfordring.
Med overtagelse i april 2002 skulle
King of Scandinavia
bortsælges til et rederi i Middelhavet, mens
Dana Anglia
skulle overføres fra Esbjerg-Harwich ruten til den nye rute
mellem København, Trelleborg og Gdansk, hvor skibets
potentiale som toldfrit supermarked igen kunne udnyttes - i
al fald så længe Polen fortsat ikke var medlem af EU. Det
lå i marts endnu ikke fast, hvordan man ville erstatte
Dana
Anglia
på Esbjerg-Harwich ruten. Dette problem fandt en
løsning i de kommende måneder. I juli købte DFDS to ny-
byggede ro-pax skibe i Polen. Der var tale om to søsterski-
be med hver 77 kabiner, 2.200 lane meters og en servicefart
på 22 knob. Det første af disse skibe ville blive afleveret
ultimo juli og indsat som fragtskib på Esbjerg-Harwich
ruten, hvorefter det fra oktober 2002 til april 2003 skulle
overtage
Dana Anglia’s
besejling på Nordsøen. Det andet
skib med senere levering skulle imidlertid indrettes med
større passagerkapacitet i form af flere kabiner, restaurant
og flere offentlige områder. I alt ville dette skib blive apte-
ret med 200 kahytter, hvilket ville sætte det i stand til at med-
tage cirka 600 passagerer, når det forventelig i april 2003
ville blive indsat på Esbjerg-Harwich ruten, hvorfra søster-
skibet så ville blive solgt til DFDS’s datterselskab AB Lisco
i Litauen og indsat på Østersøen
3
.
Dokumentation af en forandringsproces
For Esbjerg ville beslutningerne i DFDS’s hovedkontor i
København få konsekvens på flere måder. For det første
betød beslutningerne et farvel til
Dana Anglia
, som gennem
næsten et kvart århundrede havde været et markant islæt i
besejlingen af Esbjerg Havn. For det andet medførte DFDS’s
rutetilpasning mindre passagerkapacitet på Esbjerg-Harwich
ruten, hvor fragtkapaciteten til gengæld blev øget. Sidst, men
ikke mindst, betød overgangen til et ro-pax koncept i al fald
delvis afslutning på den flydende hoteldrift, som gennem
mere end tre årtier havde været det bærende element på
DFDS’s Englandsruter fra Esbjerg.
Det var oplagt en opgave for Fiskeri- og Søfartsmuseet/
CMRS at gennemføre en dokumentation af såvel de endnu
eksisterende forhold som af de ændringer, der nu blev
igangsat. Allerede ultimo juni 2002 tog museet derfor kon-
takt til DFDS med forslag til et dokumentations- og under-
58
M/S “Dana Anglia” under lastning ved Englandskajen i Esbjerg
den 2. september 2002.
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...168