søgelsesprojekt, der med udgangspunkt i
Dana Anglia
be-
handlede ruteforbindelserne mellem Esbjerg og England.
Udover den rene dokumentation af
Dana Anglia’s
sejlads,
var det af interesse at søge at tilvejebringe materiale til klar-
læggelse af sejladsens afledte økonomiske betydning for
Esbjerg med henseende til såvel turisme som diverse leve-
rancer af varer og serviceydelser til skibet. Endvidere ville
det være relevant at undersøge, hvordan og i hvilket omfang
overgangen fra et fartøj baseret på konceptet om flydende
hoteldrift til et fartøj baseret på et ro-pax koncept ville
påvirke disse forhold. Desuden ville det være interessant at
perspektivere forholdene inden for skibsfarten ved at gen-
nemføre en tilsvarende undersøgelse af en konkurrerende
transportform som f.eks.
Ryan Air’s
beflyvning af Esbjerg
Lufthavn. På basis af disse delprojekter ville det afslut-
ningsvis være relevant at udvide undersøgelsen til en sam-
let beskrivelse af passagerskibstrafikken mellem Esbjerg og
England siden 1960'erne set i forhold til periodens generel-
le udvikling inden for dansk og international passagertrafik.
I første omgang drejede det sig imidlertid primært om at
dokumentere
Dana Anglia’s
sejlads på ruten Esbjerg-Har-
wich, inden skibet blev overflyttet til en anden rute. Denne
dokumentation ville koncentrere sig om tre hovedområder.
For det første at belyse
Dana Anglia
som arbejdsplads. For
det andet at dokumentere skibet som transportform og “fly-
dende hotel” og for det tredie at tilvejebringe data til belys-
ning af skibets afledte økonomiske effekt for Esbjerg.
Hovedparten af disse opgaver kunne kun gennemføres ved
at sætte et projekthold ombord på skibet. DFDS blev derfor
forespurgt om, hvorvidt man ville medvirke til projektet og
i øvrigt give projektholdet den nødvendige frihed til at be-
væge sig rundt over alt på skibet og foretage optegnelser,
gennemføre interviews med besætningsmedlemmer og pas-
sagerer samt optage fotos og videofilm undervejs. Projekt-
ideen blev særdeles positivt modtaget af såvel Torben Munk-
holm fra DFDS SEAWAYS som ledelsen ombord på
Dana
Anglia
, der ikke blot tilstod projektholdet den nødvendige
arbejdsfrihed ombord, men også velvilligt gav tilsagn om at
stille kahytter og fortæring gratis til rådighed for projektets
deltagere under turen.
Den 2. september 2002 kunne projektholdet på syv per-
soner gå ombord på M/S
Dana Anglia
i Esbjerg for at ind-
lede første fase af undersøgelsen. Holdet blev godt modta-
get om bord og mødte stor velvilje blandt både besæt-
ningsmedlemmer og passagerer. Det blev et par lange, men
også særdeles interessante og udbytterige arbejdsdage, inden
projektgruppen efter veloverstået triptur til England den 4.
september igen forlod skibet. Omsat i materiale blev resulta-
tet af de i alt 48 timers indsats cirka 160 interviews med
besætningsmedlemmer og passagerer, omkring 800 fotoop-
tagelser, et par timers videooptagelser samt leverandørlister,
besætnings- og passagerlister, vagtplaner, arbejdsinstrukser
og meget mere
4
. Det indsamlede materiale er nu sikret for
eftertiden og vil efter behørig registrering kunne finde anven-
delse i såvel det igangværende konkrete projekt som i andre
sammenhænge.
Her og nu gælder det imidlertid alene belysningen af
Dana Anglia
som arbejdsplads og flydende hotel i rutefart
mellem Esbjerg og Harwich. Lad os tage på et par døgns
triptur med
Dana Anglia
i september 2002 for at få et øje-
bliksbillede af aktiviteterne om bord og de overvejelser,
som besætning og passagerer gør sig om de forestående
forandringer.
59
M/S “Dana Gloria” set fra broen om bord på M/S “Dana Anglia”.
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62,63,64,65,66,67,68,69,...168