Måske med undtagelse af et par af de senest ombordkomne
        
        
          hersker der dog også almindelig enighed om, at der nok går
        
        
          en eller anden form for skel mellem skibets driftsbesætning,
        
        
          der er de egentlige søfolk, og besætningen i catering/hotel-
        
        
          afdelingen med andre funktioner og generelt større person-
        
        
          udskiftning. Passagererne har man generelt ikke så meget at
        
        
          gøre med, og holdningerne til passagererne om bord vari-
        
        
          erer en del, når spørgsmålet bliver rejst. Alle er dog enige
        
        
          om, at passagerskibstrafikken med
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          har én me-
        
        
          get stor fordel i forhold til andre typer søfart, nemlig møn-
        
        
          stringsperioden på 14 dage ude og 14 dage hjemme samt
        
        
          den for alle relativt korte rejse til og fra arbejde. Efter en tid
        
        
          forstummer snakken. Man skal til køjs for at være klar til en
        
        
          ny dag, hvis rutiner vil følge samme mønster som på turen
        
        
          til England
        
        
          6
        
        
          .
        
        
          
            I maskinen
          
        
        
          Faste rutiner præger også arbejdet i maskinen. Da vi kommer
        
        
          om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          i Esbjerg synes alt umiddelbart
        
        
          roligt, men et nøjere blik afslører en lind strøm af personale
        
        
          og øvrige, der hver med deres ærinde går til og fra borde.
        
        
          Også blandt maskinfolkene er der flittig aktivitet. Maskin-
        
        
          chefen, Ole Hvidberg, har kort tid forinden fået overstået for-
        
        
          middagens kontorarbejde og benytter nu tiden i havn til at få
        
        
          talt med de forskellige leverandører. I maskinrummet bliver
        
        
          der arbejdet med at vedligeholde og efterse hovedmotor og
        
        
          hjælpemotor, - er der behov for større reparationer klares
        
        
          dette også under tiden i havn. Det er ikke blot i maskinrum-
        
        
          met, at der arbejdes. I passagerområderne ses i ny og næ ma-
        
        
          skinfolk, der med raske skridt og et stykke værktøj i hån-
        
        
          den øjensynligt er på vej for at løse et eller andet problem.
        
        
          Maskinbesætningens yngste medlem, maskinelev Kasper
        
        
          Jensen, forklarer herom, at det ikke går, at man roder rundt
        
        
          med store løsdele i passagerområdet, mens man ligger ude
        
        
          på åben sø. Det er netop et af de særlige elementer ved pas-
        
        
          sagerfart, at der skal vises hensyn til kunderne.
        
        
          Ved skibets reception veksles et par hurtige bemærknin-
        
        
          ger imellem et af- og et påmønstrende medlem af maskin-
        
        
          besætningen, og der ønskes god tur. På maskinchefens kon-
        
        
          tor er de sidste leverandørsamtaler efterhånden ved at være
        
        
          overstået. Over for chefen sidder afløsende 1. maskin-
        
        
          mester, Claus Byder, og samtalen går lidt på løst og fast.
        
        
          Midt i det hele slår el-mesteren, Henrik Stærmose, vejen
        
        
          forbi med et praktisk problem. Der konfereres kort om det-
        
        
          te, så ringes der lidt i telefon, og snart er kun chefen tilba-
        
        
          ge på kontoret.
        
        
          Omkring 17.30 er det tid til vagtskifte for en del af
        
        
          maskinfolkene, og samtidigt begynder tiden for afgang at
        
        
          nærme sig. Arbejdet med at løbe checklisten for maskinen
        
        
          igennem fortsættes uforstyret. Turbolader, regulatorer, ge-
        
        
          neratorleje og bærelejer kontrolleres. Hovedmotorens start-
        
        
          luftfordeler smøres, og forladsakslerne røres. Manøvregrejet
        
        
          prøves og samtidigt kontrolleres stabilsatortankene, som
        
        
          efterfyldes, hvis der er behov herfor. Cirka en halv time før
        
        
          afgang tørnes hovedmoteren. Som noget af det sidste lukkes
        
        
          bunkerventiler og bunkerport. Der er klar til afgang.
        
        
          65
        
        
          
            I maskinens kontrolrum diskuterer 2. maskinmester Thomas
          
        
        
          
            Schmolke og maskinmekaniker Kai Poulsen dagens arbejde.