Måske med undtagelse af et par af de senest ombordkomne
hersker der dog også almindelig enighed om, at der nok går
en eller anden form for skel mellem skibets driftsbesætning,
der er de egentlige søfolk, og besætningen i catering/hotel-
afdelingen med andre funktioner og generelt større person-
udskiftning. Passagererne har man generelt ikke så meget at
gøre med, og holdningerne til passagererne om bord vari-
erer en del, når spørgsmålet bliver rejst. Alle er dog enige
om, at passagerskibstrafikken med
Dana Anglia
har én me-
get stor fordel i forhold til andre typer søfart, nemlig møn-
stringsperioden på 14 dage ude og 14 dage hjemme samt
den for alle relativt korte rejse til og fra arbejde. Efter en tid
forstummer snakken. Man skal til køjs for at være klar til en
ny dag, hvis rutiner vil følge samme mønster som på turen
til England
6
.
I maskinen
Faste rutiner præger også arbejdet i maskinen. Da vi kommer
om bord på
Dana Anglia
i Esbjerg synes alt umiddelbart
roligt, men et nøjere blik afslører en lind strøm af personale
og øvrige, der hver med deres ærinde går til og fra borde.
Også blandt maskinfolkene er der flittig aktivitet. Maskin-
chefen, Ole Hvidberg, har kort tid forinden fået overstået for-
middagens kontorarbejde og benytter nu tiden i havn til at få
talt med de forskellige leverandører. I maskinrummet bliver
der arbejdet med at vedligeholde og efterse hovedmotor og
hjælpemotor, - er der behov for større reparationer klares
dette også under tiden i havn. Det er ikke blot i maskinrum-
met, at der arbejdes. I passagerområderne ses i ny og næ ma-
skinfolk, der med raske skridt og et stykke værktøj i hån-
den øjensynligt er på vej for at løse et eller andet problem.
Maskinbesætningens yngste medlem, maskinelev Kasper
Jensen, forklarer herom, at det ikke går, at man roder rundt
med store løsdele i passagerområdet, mens man ligger ude
på åben sø. Det er netop et af de særlige elementer ved pas-
sagerfart, at der skal vises hensyn til kunderne.
Ved skibets reception veksles et par hurtige bemærknin-
ger imellem et af- og et påmønstrende medlem af maskin-
besætningen, og der ønskes god tur. På maskinchefens kon-
tor er de sidste leverandørsamtaler efterhånden ved at være
overstået. Over for chefen sidder afløsende 1. maskin-
mester, Claus Byder, og samtalen går lidt på løst og fast.
Midt i det hele slår el-mesteren, Henrik Stærmose, vejen
forbi med et praktisk problem. Der konfereres kort om det-
te, så ringes der lidt i telefon, og snart er kun chefen tilba-
ge på kontoret.
Omkring 17.30 er det tid til vagtskifte for en del af
maskinfolkene, og samtidigt begynder tiden for afgang at
nærme sig. Arbejdet med at løbe checklisten for maskinen
igennem fortsættes uforstyret. Turbolader, regulatorer, ge-
neratorleje og bærelejer kontrolleres. Hovedmotorens start-
luftfordeler smøres, og forladsakslerne røres. Manøvregrejet
prøves og samtidigt kontrolleres stabilsatortankene, som
efterfyldes, hvis der er behov herfor. Cirka en halv time før
afgang tørnes hovedmoteren. Som noget af det sidste lukkes
bunkerventiler og bunkerport. Der er klar til afgang.
65
I maskinens kontrolrum diskuterer 2. maskinmester Thomas
Schmolke og maskinmekaniker Kai Poulsen dagens arbejde.
1...,55,56,57,58,59,60,61,62,63,64 66,67,68,69,70,71,72,73,74,75,...168