er nu tid for den ugentlige båd- og brandøvelse, som tager
        
        
          en times tid og involverer hele skibets besætning, hvoraf
        
        
          størsteparten bagefter går til kaffepause i messen, inden man
        
        
          begynder klargøringen til returrejsen til Esbjerg. Kl. 15.30 er
        
        
          samtlige skibsassistenter på ny tilbage på bildækket, hvor 2.
        
        
          styrmand Jakob Bjernemose forestår lastningsarbejdet, der
        
        
          følger de samme rutiner som i Esbjerg bortset fra, at termi-
        
        
          nalarbejderne i Harwich alene kører trailere ombord med
        
        
          tugmaster’s, mens skibsassistenterne udfører alt surringsar-
        
        
          bejdet. Det er et hårdt job, som skal udføres rimeligt hurtigt,
        
        
          og snart afløses de kvikke bemærkninger mellem skibsassis-
        
        
          tenterne af tavst og intenst arbejde. Alle har de prøvet det
        
        
          mange gange før. Det fremgår tydeligt af de hurtige og ruti-
        
        
          nerede bevægelser, men selv nok så megen rutine forhindrer
        
        
          ikke, at sveden springer af panden på folkene under arbejdet.
        
        
          Efter lastbiler og trailere følger personbilerne. Der er ikke
        
        
          helt så mange, som dagen før i Esbjerg, og man er klar i god
        
        
          tid før afsejlingen kl. 18 (skibstid).
        
        
          For dagmændene og 12-04 vagten på dækket slutter den-
        
        
          ne arbejdsdag med skafning i messen kl. 18.30. Dagmænd-
        
        
          ene har nu frivagt frem til kl. 06 næste morgen. Anderledes
        
        
          ser det ud for Finn på 12-04 vagten. Han skal møde allerede
        
        
          ved midnat og trækker sig derfor hurtigt tilbage for at få
        
        
          noget søvn. Jan Kastberg har igen været på broen som ror-
        
        
          gænger under afsejlingen, hvorefter hans arbejdsdag efter
        
        
          bjærgning af flag og surring af ankre slutter, når han kl. 20
        
        
          afløses af Erik, som atter har vagten frem til midnat.
        
        
          For de fleste af skibsassistenterne er de tidlige aftens-
        
        
          timer på denne tirsdag tiden for afslapning, lidt frihed og en
        
        
          snak. Det er det rigtige tidspunkt at få lidt at vide om den
        
        
          lille gruppe på i alt seks personer, som på denne tur udgør
        
        
          gruppen af skibsassistenter - det man tidligere ville kalde
        
        
          matroser - om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          . De seks er:
        
        
          Dagmand 1 eller bådsmand, befaren skibsassistent
        
        
          Leif Guldbrandt Nielsen, født 1952 og bosiddende i
        
        
          Kirke-Hyllinge.
        
        
          Dagmand 2, befaren skibsassistent Thomas W. Grøn,
        
        
          født 1978 og bosiddende i Them.
        
        
          Dagmand 3, ubefaren skibsassistent Thomas Christer
        
        
          Lund Petersen, født 1971 og bosiddende i Århus.
        
        
          04-08 vagten, befaren skibsassistent Jan Donati Kastberg,
        
        
          født 1966 og bosiddende på Fanø.
        
        
          08-12 vagten, befaren skibsassistent Erik Djørup,
        
        
          født 1946 og bosiddende i Randers.
        
        
          12-04 vagten, befaren skibsassistent Finn Hansen,
        
        
          født 1948 og bosiddende i Esbjerg.
        
        
          Trods en aldersforskel på 30 år mellem den ældste og
        
        
          den yngste, en spredt geografisk herkomst, en vidt forskel-
        
        
          lig baggrund og maritim karriere samt en anselig forskel i
        
        
          deres tid om bord på
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          virker gruppen harmo-
        
        
          nisk og sammentømret. Man har let til  kvikke bemærknin-
        
        
          ger og små jokes, og generelt synes alle, at
        
        
          
            Dana Anglia
          
        
        
          er
        
        
          “et godt skib”. Nogle har en del at sammenligne med, og
        
        
          der er almindelig enighed om, at skibe med store besætnin-
        
        
          ger er betydeligt lettere at være om bord på end små skibe,
        
        
          hvor man hurtigt kan komme til at gå hinanden på nerver-
        
        
          ne, hvis noget ikke fungerer mellem de få folk om bord.
        
        
          64
        
        
          
            Skibsassistent Jan Donati Kastberg i færd med at surre
          
        
        
          
            trailere under M/S “Dana Anglia”s ophold i Harwich